Adaptación del Modelo Karagabi para el Diseño y Puesta en Marcha de un Modelo de Gestión de Conocimiento y la Innovación en una Empresa de Consultoría

Adaptación del Modelo Karagabi para el Diseño y Puesta en Marcha de un Modelo de Gestión de Conocimiento y la Innovación en una Empresa de Consultoría

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Francisco F. Rodríguez Orbegoso
Dina T. Matos Iberico
Abstract
In a market where the experience of senior consultants in the public sector is highly valued by the convenors, a small consulting company is unable to permanently retain professionals who know the methodology and are well qualified for tenders. Being this a constraining factor for company growth, Xperta thought it was necessary to shift its value curve in order to change its offer, be recognized in the market and thus achieve sustainability. A project using the Karagabi KMModel as a basis for modeling the knowledge management of the company was run. Basically, the model is a reference guide to build what is called “knowledge-oriented organizations” and has three main components: an implementation strategy, a library of knowledge models and an experience knowledge base. With development of the project a new line of business arose, which is now being offered to the market. It is based on a validated and operational model of knowledge management and innovation. Consulting services in knowledge management integrate products and processes obtained and generated across the various experiences of the company, and it is supported by a protocol that allows the adaptation of the Karagabi model to the current national context.
Keywords

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Author Biographies / See

Francisco F. Rodríguez Orbegoso, Xperta Gestión Empresarial, Lima, Perú.

MSc. Administración de Tecnologías de Información por el Tecnológico de Monterrey - Campus Monterrey - México. Certificado en la especialidad
de Administración del Conocimiento por el Claustro del Tecnológico de Monterrey - Campus Monterrey - México. Consultor especialista en gestión
del conocimiento, cambio organizacional y diseño de estrategias organizacionales, con más de diecinueve (19) años de experiencia en proyectos
multisectoriales y multifuncionales. Miembro y fundador de la Comunidad Iberoamericana de Sistemas de Conocimiento (CISC Perú), integrante
del Panel Internacional de Expertos del MAKCi Awards (Most Admired Knowledge Cities) - The World Capital Institute & Teleos.

Dina T. Matos Iberico, Xperta Gestión Empresarial, Lima, Perú.

Maestría en Administración de Empresas en la Escuela Superior de Administración de Negocios (ESAN) de Lima, Perú, con especialización en Dirección de Proyectos y Operaciones. Gerente general de Xperta Gestión Empresarial SAC. Consultora con más de 20 años de experiencia profesional y con especialidad en gestión de proyectos en el sector público y privado, con énfasis en la dirección y administración de proyectos de reingeniería de procesos, rediseño organizacional y fortalecimiento de organizaciones.
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