Effects of a Prevention Program on Technological Addictions and Cognitive-Affective Dispositions in University Students

Efectos de un programa de prevención sobre las adicciones tecnológicas y disposiciones cognitiva-afectivas en universitarios

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Walter Capa-Luque
Miguel A. Vallejos-Flores
Luz E. Mayorga-Falcón
Armando Martínez Portillo
Yovana Pardavé Livia
Jessica J. Sullcahuaman Amésquita
Evelyn Barboza Navarro
Abstract

Objective: The effects of an online prevention program on technological addictions and cognitive-affective dispositions in university students during the COVID-19 pandemic were evaluated. Methods: Forty-two students participated in the sample, of which 21 formed the experimental group (EG) and the other 21 students the control group (CG). Academic efficacy and academic engagement scales were used, as well as cell phone, internet and video game addiction tests. Results: The application of the program significantly reduced the internet addiction, cell phone and video games and at the same time significantly increased the positive assessment of academic engagement and academic efficacy; comparisons between the study groups (GE versus GC) according to the effect sizes (.30 < d >. 50) evidenced important practical differences in the internet addiction, cell phone and video games, for the three variables the GE showed lower averages than the GC; on the other hand the comparisons between GE and GC resulted with effect size differences between medium (d >.50) and large (d >.80) in academic efficacy and academic engagement respectively, in these two variables the GE showed higher averages. Conclusion: the prevention program has reduced technological addictions, as well as increased cognitive-affective dispositions in students.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Walter Capa-Luque, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú

Doctor en Psicología, Licenciado en Psicología, Docente Investigador Renacyt, Docente de la Facultad de Psicología.

Miguel A. Vallejos-Flores, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú

Doctor en Educación, Docente de la Facultad de Psicología.

Luz E. Mayorga-Falcón, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú

Magíster en Psicología Clínica, Docente de la Facultad de Psicología.

Armando Martínez Portillo, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú

Magíster en Psicología de Farmacodependencia y Violencia, Docente de la Facultad de Psicología.

Yovana Pardavé Livia, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú

Magíster en Educación con Mención en Dificultades de Aprendizaje, Licenciada en Psicología.

Jessica J. Sullcahuaman Amésquita, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú

Magíster en Psicología Clínica y de la Salud, Docente de la Facultad de Psicología.

Evelyn Barboza Navarro, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú

Magister en Psicología con Mención en Prevención e Intervención en Niños y Adolescentes. Docente de la Facultad de Psicología.

References / See

Aldana-Zavala, J. J., Valdivieso, P. A. V., Isea-Argüelles, J. J., & Colina-Ysea, F. J. (2021). Dependencia y adicción al teléfono inteligente en estudiantes universitarios. Formación universitaria, 14(5), 129–136. https://doi.org/10.4067/s0718-50062021000500129

American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct. https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples/journal-article-references

American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association. (7th ed.).

Amerstorfer, C. M. & Freiin von Münster-Kistner, C. (2021). Student Perceptions of Academic Engagement and Student-Teacher Relationships in Problem-Based Learning. Front. Psychol., 12, 713057. doi: 10.3389/fpsyg.2021.713057

Askew, K., Ilie, A., Bauer, J., Simonet, D., Buckner, J. y Robertson, T. (2019). Disentangling How Coworkers and Supervisors Influence Employee Cyberloafing: What Normative Information Are Employees Attending To? Journal of Leadership & Organizational Studies, 26(4), 526-544. doi.org/10.1177/1548051818813091.

Ato, M. y Vallejo, G. (2007). Diseños experimentales en psicología. Pirámide.

Ato, M. y Vallejo, G. (2015). Diseños de investigación en psicología. Pirámide.

Azevedo, P. C., Cadime, I., García del Castillo-López, A., García-Castillo, F., & García del Castillo, J. A. (2018). Uso abusivo de Facebook entre universitarios portugueses: contribución a la adaptación de la Bergen Facebook Addiction. Health and Addictions, 18(1), 131-139. https://doi.org/10.21134/haaj.v18i1.377

Baggio, S., Starcevic, V., Studer, J., Simon, O., Gainsbury, S. M., Gmel, G., & Billieux, J. (2018). Technology-mediated addictive behaviors constitute a spectrum of related yet distinct conditions: A network perspective. Psychology of Addictive Behaviors, 32(5), 564-572. https://doi.org/10.1037/adb0000379

Ballester, R., Castro, J., Gil, M. y Giménez, C. (2020). Adicción al cibersexo: teoría, evaluación y tratamiento. Alianza Editorial.

Balluerka, N. y Vergara, A. I. (2002). Diseño de investigación experimental en psicología. Pearson Educación.

Bandura, A. (1992). Exercise of personal agency throught the self-efficacy mechanism. En R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: thought control of action (pp. 3-38). Hemisphere.

Bandura, A. (1995). Self- efficacy in Changing Societies. University Press.

Bazán-Ramírez, A., Capa-Luque, W., Bello-Vidal, C., y Quispe-Morales, R. (2022). Influence of Teaching and the Teacher’s Feedback Perceived on the Didactic Performance of Peruvian Postgraduate Students Attending Virtual Classes During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Education, 7, 818209. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.818209

Brandwatch. (2019). 116 estadísticas interesantes de las redes sociales. https://www.brandwatch.com/es/blog/116-estadisticas-de-las-redes-sociales/

Buctot, D., Kim, N. & Kim, J. (2020). Factors associated with smartphone addiction prevalence and its predictive capacity for health-related quality of life among Filipino adolescents. Children and Youth Services Review, 110, 104758. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104758

Capa-Luque, W., Vallejos-Flores, M. A., Pardavé-Livia, Y., Mayorga-Falcón, L. E., Bello-Vidal, C., & Hervias, E. (2022). Factores académicos y cognitivo-afectivos como predictores de la intención de titularse con tesis en estudiantes de psicología. Revista de Psicología, 40(1), 213-240. https://doi.org/10.18800/psico.202201.007

Carbonell, X. (2014). Adicciones tecnológicas: Qué son y cómo tratarlas. Síntesis.

Carbonell, X, Graner, C., & Quintero, B. (2010). Prevenir las adicciones a las tecnologías de la información y la comunicación en la escuela mediante actividades educativas. Trastornos Adictivos, 12(1), 19-26. https://doi.org/10.1016/S1575-0973(10)70006-4

Carbonell, X. (2020) El diagnóstico de adicción a videojuegos en el DSM-5 y CIE-11: Retos y oportunidades para clínicos. Papeles del Psicólogo, 41(3), 211-218. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2935

Cárdenas, M. & Arancibia, H. (2014). Potencia Estadística y cálculo del tamaño del efecto en G-Power: Complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud y Sociedad, 5(2), 210-224. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006

Chávez-Victorino, O., Wimes, C., Emmert-Robledo, N., De la Garza-Cantú, F., Chávez-Victorino, I., Atriano-Mendieta, R., & Victorino-Ramirez, L. (2022). Enseñanza remota de emergencia por pandemia y factores disposicionales en diversas instituciones universitarias de México. Enseñanza e Investigación en Psicología, 4(1), 530-541. https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/233/140

Chen, I. H., Pakpour, A. H., Leung, H., Potenza, M. N., Su, J. A., Lin, C. Y., & Griffiths, M. D. (2020). Comparing generalized and specific problematic smartphone/internet use: Longitudinal relationships between smartphone application-based addiction and social media addiction and psychological distress. Journal of behavioral addictions, 9(2), 410–419. https://doi.org/10.1556/2006.2020.00023

Chóliz, M., Marco, C., & Chóliz C. (2016). ADITEC Evaluación y Prevención de la adicción a internet, móvil y videojuegos. TEA Ediciones

Chung, T., Sum, S., & Chan, M. (2019). Adolescent Internet Addiction in Hong Kong: Prevalence, Psychosocial Correlates, and Prevention. Journal of Adolescent Health 64 S34-S43. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2018.12.016

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the social sciences. Lawrence Erlbaum Associates

Cuartero, N. & Tur, A. M. (2021). Emotional intelligence, resilience and personality traits neuroticism and extraversion: predictive capacity in perceived academic efficacy. Nurse Education Today, 102, 104933. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104933

Decreto Supremo Nº 044-2020-PCM. (2020). Decreto Supremo que declara Estado de Emergencia Nacional por las graves circunstancias que afectan la vida de la Nación a consecuencia del brote del COVID-19. Lima: Diario oficial El Peruano.

Derevensky, J. L., Hayman, V., & Gilbeau, L. (2019). Behavioral Addictions: Excessive Gambling, Gaming, Internet, and Smartphone Use Among Children and Adolescents. Pediatric clinics of North America, 66(6), 1163-1182. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2019.08.008

Domínguez-Lara, S. (2018). Magnitud del efecto, una guía rápida. Educación Médica, 19(4), 251-254. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.07.002

Echeburúa, E., & Requesens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Pirámide.

Echeburúa, E., De Corral, P., & Amor, P. J. (2005). El reto de las nuevas adicciones: objetivos terapéuticos y vías de intervención. Psicología Conductual, 13(3), 511-525. https://www.behavioralpsycho.com/numeros/volumen-13-numero-3-2005/

Ferguson, C. (2009). An Effect Size Primer: A Guide for Clinicians and Researchers. Professional Psychology: Research and Practice, 40(5), 532-538. DOI: 10.1037/a0015808

Fonseca-Chacana, J. (2019). Making teacher dispositions explicit: a particypatory approach. Teaching and teacher education, 77, 266-276 https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.10.018

Gao, J., Zheng, P., Jia, Y., Chen, H., Mao, Y., Chen, S., Wang, Y., Fu, H. & Dai, J. (2020). Mental health problems and social media exposure during COVID-19 outbreak. Plos One, 15(4), 1-10. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231924

Gao, T., Li, J., Zhang, H., Gao, J., Kong, Y., Hu, Y., et al. (2017). The influence of alexithymia on mobile phone addiction: The role of depression, anxiety and stress. J. Affect. Disord. 225, 761–766. doi: 10.1016/j.jad.2017.08.020

Greenfield, D. N. (2018). Treatment Considerations in Internet and Video Game Addiction: A Qualitative Discussion. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 27(2), 327–344. https://doi.org/10.1016/j.chc.2017.11.007

Hernández, A., Peña, P. B., & Morales, C. G. (2022). Transformación de interacciones didácticas en la enseñanza presencial y virtual: el caso de la escritura y la participación oral. Revista Franz Tamayo, 4(9), 60-77. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v4i9.793

Jalal, B., Chamberlain, S. R., Robbins, T. W. & Sahakian, B. J (2020). Obsessive-compulsive disorder-contamination fears, features and treatment: novel smartphone therapies in light of global mental health and pandemics (COVID-19). CNS Spectrums, 27(2), 136-144. https://doi.org/10.1017/S1092852920001947

Jasso, J., López, F., & Díaz, R. (2018). Conducta adictiva a las redes sociales y su relación con el uso problemático del móvil. Acta de Investigación Psicológica, 7(3), 2832 -2838. doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.11.001

López-Fernández, F.J., Mezquita, L., Griffiths, M. D., Ortet, G., & Ibáñez, M. I. (2020). The development and validation of the Videogaming Motives Questionnaire (VMQ). PLoS ONE, 15(10), e0240726. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0240726

Marco, C. & Chóliz, M. (2013). Tratamiento cognitivo-conductual en un caso de adicción a Internet y videojuegos. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(1), 125-141. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56025664009

Marco, C., & Chóliz, M. (2014). Tratamiento cognitivo-conductual de la adicción a videojuegos de rol online: Fundamentos de propuesta de tratamiento y estudio de caso. Anales de Psicología, 30(1), 46-55. https://doi.org/10.6018/analesps.30.1.150851

Matute, H. & Vadillo, M.A. (2012). Psicología de las nuevas tecnologías: de la adicción a internet a la convivencia con robots. Síntesis.

Merca2.0 (2019). El consumo de internet por fin superó al consumo de televisión. https://www.merca20.com/el-consumo-de-internet-por-fin-supero-al-consumo-de-television/?fbclid=IwAR1JO0Q0uKznjHvPhDGOa51TW4XF8jRD6cRRBW123sX_x1HViAXP_jwN66g

O'Farrell, D. L., Baynes, K. L., Pontes, H. M., Griffiths, M. D. & Stavropoulos, V. (2022). Depression and Disordered Gaming: Does Culture Matter? Int J Ment Health Addiction, 20, 843-861. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00231-1

Olivencia-Carrión, M. A., Ramírez-Uclés, I., Holgado-Tello, P., & López-Torrecillas, F. (2018). Validation of a Spanish Questionnaire on Mobile Phone Abuse. Frontiers in Psychology, 9, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00621

Peris, M. & Maganto, C. (2018). Sexting, sextorsión y grooming: Identificación y Prevención. Síntesis.

Roberts, J. A., Yaya, L. H., & Manolis, C. (2014). The invisible addiction: cell-phone activities and addiction among male and female college students. Journal of behavioral addictions, 3(4), 254-265. https://doi.org/10.1556/JBA.3.2014.015

Salanova, M., Bresó, E., & Schaufeli, W. B. (2005). Hacia un modelo espiral de las creencias de eficacia en el estudio del burnout y del engagement. Ansiedad y estrés, 11(2-3), 215-231. https://psycnet.apa.org/record/2006-04150-007

Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 701-716. https://doi.org/10.1177/0013164405282471

Schaufeli, W.B., Martinez, I.M., Marques Pinto, A., Salanova, M. & Bakker, A.B. (2002). Burnout and engagement in university students: A crossnational study. Journal of Cross Cultural Psychology, 33(5), 464-481. https://doi.org/10.1177/0022022102033005003

Senel, S., Günaydin, S., Tuncay, M., & Cigdem, H. (2019). The Factors Predicting Cyberloafing Behaviors of Undergraduate Students. Kastamonu Education Journal, 27(1), 95-105. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2376

Sixto-Costoya, A., Castelló-Cogollos, L., Aleixandre-Benavent, R., & Valderrama-Zurián, J. C. (2021). Global scientific production regarding behavioral addictions: An analysis of the literatura from 1995 to 2019. Addictive Behaviors Reports, 14, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2021.100371

Tahir, M. J., Malik, N. I., Ullah, I., Khan, H. R., Perveen, S., Ramalho, R., et al. (2021). Internet addiction and sleep quality among medical students during the COVID-19 pandemic: A multinational cross-sectional survey. PLoS ONE, 16(11), e0259594. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0259594

Taquet, P., Romo, L., Cottencin, O., Ortiz, D., & Hautekeete, M. (2017). Video Game Addiction: Cognitive, emotional, and behavioral determinants for CBT treatment. Journal de Thérapie Comportementale et Cognitive, 27(3), 118-128. https://doi.org/10.1016/j.jtcc.2017.06.005

Torres-Rodríguez, A. & Carbonell, X. (2015). Adicción a los videojuegos en línea: tratamiento mediante el programa PIPATIC. Aloma: Revista de Psicología, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 33(2), 67-75. http://www.revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/268

Vallejos-Flores, M., Copez-Lonzoy, A., & Capa-Luque, W. (2018). ¿Hay alguien en línea?: Validez y fiabilidad de la versión en español de la Bergen Facebook Addiction Scale (BFAS) en universitarios. Health and Addictions, 18(2), 175-184. https://doi.org/10.21134/haaj.v18i2.394

Warshawski, S. (2022). Academic self-efficacy, resilience and social support among first-year Israeli nursing students learning in online environments during COVID-19 pandemic. Nurse Education Today, 110, 105267. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105267

Young, K. S. (1998). Internet Addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237

Young, K. S. (2011). CBT-IA: The First Treatment Model for Internet Addiction. Journal of Cognite Psychotherapy, 25(4), 304-12. https://doi.org/10.1891/0889-8391.25.4.304

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |