Bibliometrics characteristics on studies of anxiety and depression in university students during the COVID-19 pandemic

Características bibliométricas sobre estudios de ansiedad y depresión en estudiantes universitarios durante la pandemia del COVID-19

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Clara Zenovia Balbuena Caballero
Abstract

The objective was to systematize the information on anxiety and depression during the COVID-19 pandemic in university students published in the PubMed database during the year 2020. 129 articles were analyzed whose variables were the following: number of authors, level of collaboration, country, journal of publication, associated topics, research approaches, sample size used, gender and age of the sample, language of publication and instruments used. The results found show that the number of average authors who sign a publication is 6; the countries that have published the most so far this year are China (26%) and the US (19%), in terms of factors related to anxiety and depression are stress, sleep-wake disorders, activity physical, loneliness and Post Traumatic Stress Disorder (PTSD), quantitative research approaches are the most used (97%), compared to qualitative and mixed (3%), the country that has worked with the largest samples is China with 746,217 people, the analyzed  articles present simples made up mostly of the female gender (86,8%), the most frequent average age is 20-21 years old (33.3%) all the articles are in English and the most used psychometric instrument has been the Generalized Anxiety Disorders Scale (GAD-7), the Patient Health Questionnaire (PHQ-9) and the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). It is recommended to expand the analysis taking into account the year 2021 and include other data bases.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Clara Zenovia Balbuena Caballero, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima-Perú

Magister en Psicología Educativa con mención en problemas de Aprendizaje, Tutoría y Orientación Educativa y Licenciada en Psicología por la Universidad Nacional Federico Villarreal (UNFV).

References / See

Aguado-López, E., Rogel-Salazar, R., Guarduño-Oropeza, G., Becerril-García, A., Zúñiga-Roca, M.F. & Velásquez-Álvarez, A.C. (2009). Patrones de colaboración científica a partir de redes de coautoría. Convergencia: revista de ciencias sociales, (16), 225-258 https://www.redalyc.org/pdf/105/10512244010.pdf

Al-Jabi S. W. (2021). Current global research landscape on COVID-19 and depressive disorders: Bibliometric and visualization analysis. World Journal of Psychiatry, 11(6), 253–264. https://doi.org/10.5498/wjp.v11.i6.253

Argibay, J. C. (2009). Muestra en investigación cuantitativa. Subjetividad y procesos cognitivos, 13(1), 13-29. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102009000100001&lng=es&tlng=es.

Archig, D. y Pino, R. (2017). Paradigmas en la medicina y las ciencias de la salud a través del tiempo. Revista Médica Ateneo, 19(2), 186-201. https://www.colegiomedicosazuay.ec/ojs/index.php/ateneo/article/view/17

Billy, C.C.F. y Yee, C.W. (2018). Systematic review and Meta-analysis on the Patient Health Questionnare-9 (PHQ-9) for depression screening in Chinese primary care patients [Revisión sistemática y metaanálisis del Cuestionario de salud del paciente-9 (PHQ-9) para la detección de depresión en pacientes chinos de atención primaria]. Family Medicine and Care 1(1), 1-2. https://doi.org/10.15761/FMC.1000105

Cano, A. & Tobal, J.J. (2001). Emociones y Salud. Ansiedad y Estrés, 7(3),111-121. https://www.researchgate.net/publication/230577062_Emociones_y_Salud

Dávila, M., Guzmán, R., Arroyo, H.M., Piñeres, D., Barranco, R. & Caballero-Uribe, C.V. (2009). Bibliometría: conceptos y utilidades para el estudio médico y la formación profesional. Salud Uninorte 25(2). 319-330. https://www.redalyc.org/pdf/817/81712365011.pdf

Flores-Fernandez, C., & Aguilera-Erguía, R. (2019). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la sociedad española del dolor, 26(5). https://doi.org/10.20986/resed.2018.3659/2018

Hernández, R. M., Saavedra-López, M. A., Calle-Ramírez, X. M., & Reyes Cerda, J. C. (2021). Autoría latinoamericana sobre salud mental en tiempos de pandemia. Fisioterapia, 44(2), 128-129. https://doi.org/10.1016/j.ft.2021.06.004

Huarcaya-Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 37(2). 327-334. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Ibargüen, L. & Stroeyer, J. (2016). Cooperación internacional en la salud: antecedentes, presente y futuro (1ª. ed.). Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora. https://www.researchgate.net/publication/314261907_Cooperacion_internacional_en_la_salud_antecedentes_presente_y_futuro

Jacques-Aviño, C., López-Jiménez, T., Medina-Perucha, L., Bont, J., Queiroga, A. & Duarte-Salles, A. (2020). Gender-based Approach on the social impact and mental health in Spain during COVID-19 lockdown: a cross-sectional study. BMJ Open, 10(11), 1-10. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-044617

Lee, J., Lee, E.H. & Moon, S.H. (2019). Systematic review of the measurement properties of the Depression Anxiety Stress Scales–21 by applying updated COSMIN methodology, Qual Life Res, 28, 2325–2339 https://doi.org/10.1007/s11136-019-02177-x

Marques, G., Drissi, N., De la Torre, I., Sainz, B. & Ouhbi, S. (2021). Impacto del COVID-19 en la salud psicológica de los universitarios en España y sus actitudes hacia las soluciones móviles de salud mental. Revista internacional de informática médica, 147(1), 1-7. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1386505620319055?via%3Dihub

Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciencia & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. https://www.scielosp.org/pdf/csc/2012.v17n3/613-619/es

Nuryana, Z., Murshidi, G. A., & Rahman, A. (2021). Publication trends related to schizophrenia, mental health, and depression during COVID-19. Asian Journal of Psychiatry, 66. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2021.102878

Organización Mundial de la Salud. (2022). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. Situation by Región, Country, Territory & Area. https://covid19.who.int/table

Organización Mundial de la Salud. (2020). La OMS caracteriza a Covid-19 como una pandemia. https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia#:~:text=Ginebra%2C%2011%20de%20marzo%20de,puede%20caracterizarse%20como%20una%20pandemia.

Organización Mundial de la Salud. (2017). Hablemos de la depresión. OMS. https://www.who.int/topics/depression/es/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). COVID-19: su impacto en la educación superior y en las ODS. UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/2021/06/01/covid-19-su-impacto-en-la-educacion-superior-y-en-los-ods/

Organización de Naciones Unidas. (2020). Informe: El impacto del Covid-19 en América Latina y el Caribe. ONU. https://reliefweb.int/report/world/informe-el-impacto-del-covid-19-en-am-rica-latina-y-el-caribe-julio-2020

Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, A., Irurtia, M. J., & de Luis-García, R. (2020). Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry research, 290, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113108

Piqueras, J. A., Martínez, A.E., Ramos, V., Rivero, R., García, L. J. & Oblitas, L. A. (2008) Ansiedad, depresión y salud. Suma Psicológica, 15(1), 43-73. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134212604002.pdf

Prieto, D. E., Aguirre, G.L., De Pierola, I., Luna, G., Merea, L.A., Lazarte, C. S., Uribe-Bravo, K., A., & Zegarra, Á. Ch. (2020). Depresión y ansiedad durante el aislamiento obligatorio por el COVID-19 en Lima Metropolitana. Liberabit, 26(2), 425. https://doi.org/10.24265/liberabit.2020.v26n2.09

Ramírez, I. & Velasco, D.L. (2021). Lo que dejo el covid-19 en la salud mental de los estudiantes. Ciencia Latina: revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 13778-13796. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1357

Romaní, F., Huamaní, Ch. & Gonzáles-Alcaide, G. (2011) Estudios bibliométricos como línea de investigación en las ciencias biomédicas: una aproximación para el pregrado. CIMEL: Ciencia e Investigación Médica Estudiantil Latinoamericana, 16(1), 52-62. https://www.redalyc.org/pdf/717/71723602008.pdf

Schwarz, R.S., Abadal, E. & Kricheldorf, B. (2020). Open access publishers: The new players. PloS One, 15(6), 1-13. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0233432

Sebastián, J. (2019). La cooperación como motor de la internacionalización de la investigación en América Latina. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 42(14), 79-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7411622

Sierra, J., Ortega, V. & Zubeidat, I. (2003) Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Revista Mal-estar E Subjetividade, 3(1), 10-59. https://www.redalyc.org/pdf/271/27130102.pdf

Solano, E., Castellanos, S., López, R. & Hernández, J. (2009). La bibliometría: una herramienta eficaz para evaluar la actividad científica postgraduada. MediSur, 7(4), 59-62. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2009000400011&lng=es&tlng=es.

Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B.W. & Lowe, B. (2006). Una breve medida para evaluar el trastorno de ansiedad generalizada: el GAD-7. Archives Internal medicine, 166(10), 1092-7. https://doi.org/10.1001/archinte.166.10.1092

Sun, S., Goldberg, S., Lin, D. Qiao, S. y Operario, D. (2020). Psychiatric symptoms, risk, and protective factors among university students in quarantine during the COVID-19 pandemic in China. Globalization and Health, 17(15), https://doi.org/10.1186/s12992-021-00663-x

Ulin, P.R., Robinson, E.T. & Tolley, E.E. (2006). Investigación aplicada en salud pública: métodos cualitativos. Organización Panamericana de la Salud. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/729/9275316147.pdf

Valero, N.J., Vélez, M.F., Duran, A.A. & Torres, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión? Enfermería investiga, Investigación, Vinculación, Docencia y Gestión, 5(3), 63-70. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/913

Vidal, M., González, M., & Armenteros, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), 1-15. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851/1143

Wang, X., Hegde, S., Son, C., Keller, B., Smith, A., & Sasangohar, F. (2020). Investigating Mental Health of US College Students During the COVID-19 Pandemic: Cross-Sectional Survey Study. Journal of medical Internet research, 22(9). https://doi.org/10.2196/22817

Zhu, J., Racine. N., Xie, E.B., Park, J., Watt, J., Eirich, R., Dobson, K. & Madigan, S. (2021). Post-secondary Student Mental Health During COVID-19: A Meta-Analysis. Frontiers in Psychiatry, 12, e777251. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.777251

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |