Multimedia Instructional Unit for the Approach of Statistical Topics in the High School Diploma for Adults Program Using the eXeLearning Technological Tool
Unidad didáctica multimedia para el abordaje de los temas de estadística en la modalidad de bachillerato por madurez utilizando la herramienta tecnológica eXeLearning
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
In Costa Rica, before 2016 the subject of statistics was not included in the national high school tests in Mathematics. As of 2016, the test, consisting of 60 items, includes 9 statistical items. On the other hand, teachers in their lessons usually use traditional expository methods, mediated by the use of a blackboard and printed materials. In this context, a need to create and implement new teaching techniques in this area was evident, for which a Multimedia Instructional Unit in Statistics was developed and applied through the eXeLearning technological tool. The instructional unit was applied to a group of 30 students belonging to the high school diploma for adults program from the region of Turrialba in Costa Rica. We used a qualitative, interpretive and naturalistic method based on the generation of analysis categories. It was determined that a simple way to show the information and the inclusion of review activities, exemplification, practice and evaluation activities, is desired and well valued by the students. In addition, it was observed that the technological means promoted student interest and motivation, while facilitating the monitoring of the proposed activities and the automatic generation of progress and evaluation reports. It was concluded that the Multimedia Instructional Unit is a didactic complement to the work of the teacher of mathematics, especially in distance education since it allowed self-taught management of the student and achieved their attention and motivation.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alfaro, A., Alpízar, M., & Chaves, E. (2012). Recursos metodológicos utilizados por docentes de I y II ciclos de la educación general básica en la dirección regional de Heredia, al impartir los temas de probabilidad y estadística. Uniciencia, 26, 135 – 151. Recuperado de: http://www.fcen.una.ac.cr/uniciencia/Vol_26_N1-2(Paper_13).pdf
Argüís, R., Bolsas, A., Hernández, S., & Salvador M. (2012). Psicología Positiva aplicada a la Educación. Programa “Aulas Felices”. Recuperado de: https://www.educacion.navarra.es/documents/27590/203401/Aulas+felices+documentaci%C3%B3n.pdf/3980650d-c22a-48f8-89fc-095acd1faa1b
Batanero, C., Godino, J., Green, D., Holmes, P., & Vallecillos, A. (2009). Errores y dificultades en la comprensión de los conceptos estadísticos elementales. Internation Journal of Mathematics Education in Science and Technology, 25(4), 527-547.
Belloch, M. (2000). Desarrollo de Aplicaciones Multimedia Interactivas. Unidad de Tecnología Educativa (UTE). Universidad de Valencia: España. Recuperado de: https://www.uv.es/bellochc/pdf/pwtic5.pdf
Chao, K. (2014). Estrategias didácticas mediadas con TIC en un curso de expresión oral francesa. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 01-30. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/447/44731371007.pdf
Corrales, A. (2009). La programación a medio plazo dentro del tercer nivel de concreción: Las Unidades Didácticas. Revista Digital de Educación Física, 1(2), 41-53. Recuperado de: https://emasf.webcindario.com/La_programacion_a_medio_plazo_dentro_del_tercer_nive_%20de_concrecion_unidades_didacticas.pdf
Estado de la Educación (2015). V informe del estado de la educación. Costa Rica. Recuperado de: http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/assets/carpeta_iee_web.pdf
Ferro, C., Martínez, A., & Otero, M. (2009). Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles, Edutec-e, 29, Doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2009.29.451
Godino, J., Batanero C., & Font V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y aprendizaje de la Matemática para maestros. Universidad de Granada. Recuperado de: https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/1_Fundamentos.pdf
Henoa, A., & Gonzales, L. (2014). Elaboración de un ambiente virtual colaborativo usando eXeLearning para la enseñanza de Ciencias Naturales. Ventana Informática, 31(2), 115-130. Doi: https://doi.org/10.30554/ventanainform.31.520.2014
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. México D.F.: Mac Graw Hill
Marqués, P. (2011). Multimedia Educativo: Clasificación, Funciones, Ventajas, Diseño de Actividades. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB. Recuperado de: https://posgradouat.files.wordpress.com/2011/05/multimedia-educativo.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP, 2012). Programas de Estudio Matemática. Recuperado de: http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/matematica.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP, 2016). ABC de los Programas de Educación Abierta. Disponible en: http://www.mep.go.cr/sites/default/files/blog/ajduntos/abc-programas-educacion-abierta-dgec.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP, 2017). Temario prueba de Matemática Bachillerato por Madurez Suficiente.
Mora, F. (2010). Uso del software libre para el contexto educativo a distancia: Experiencia con el uso del exe-learnig y el moodle para la implementación de cursos virtuales. Revista Calidad en la Educación Superior, 1(2), 136-149. Recuperado de: https://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/412/307
Picado, F. (2006). Didáctica General: Una Perspectiva Integradora. Costa Rica: .Universidad Estatal a Distancia.
Rico, L. (2016). Matemáticas y análisis didáctico. En L. Rico y A. Romero (Eds.), Elementos de didáctica de la matemática para el profesor de secundaria (pp. 85-100). Madrid: Ediciones Pirámide.
Rodríguez, S., & Chacón, M (2008). Bases Teóricas y Consideraciones Prácticas en la Elaboración de Material Multimedia Para un Curso de Cálculo. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 8(1), 01-30. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9312/17780
Ruiz, P. (2016). MEP aplica curva de 5 puntos en bachillerato de Matemática. La prensa libre.cr. Recuperado de: https://www.laprensalibre.cr/Noticias/detalle/69811/mep-aplica-curva-de-5-puntos-en-bachillerato-de-matematica-
Saavedra, A. (2011). Diseño e implementación de ambientes virtuales de aprendizaje a través de la construcción de un curso virtual en la asignatura de química para estudiantes de grado 11 de la institución educativa José Asunción Silva (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Palmira. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/6129/1/albaluciasaavedraabadia.2011.pdf
Saldaña, O., Escartín, J., Peña, J., Jiménez, Y., Ceja, L., Rey, A., Vidal, T., & Rodríguez, A. (2014). Fortalezas personales relacionadas con el rendimiento académico y profesional en el campo de la psicología social y la psicología social aplicada. En I Congrés Internacional d’Educació Emocional. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/58743/1/C150_162.pdf
Ulloque, R. (2016). Aplicación del Uso del Software eXelearning y el Desarrollo de Capacidades para la Producción de Textos en Estudiantes de Secundaria. Universidad de San Martin de Porres, Lima. Recuperado de: http://www.repositorioacademico.usmp.edu.pe/bitstream/usmp/2327/1/ulloque_drv.pdf