Problem Based Learning (PBL) in the Development of Emotional Intelligence of University Students

El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Carlos Luy-Montejo Universidad Privada del Norte, Lima, Perú
Abstract

This article deals with the effect of Problem Based Learning (PBL) in the development of the emotional intelligence of first-semester students in a private university in Lima. To achieve this purpose, an applied research was carried out, using the experimental method (quasi-experimental design), given that the independent variable (PBL) will be manipulated so that it produces an effect on the dependent variable (Emotional Intelligence), which will be measured. To do this, a sample of 48 students was taken, it was divided into two groups: one of control (24) and the other one experimental (24) of a total population of 1281 freshmen. For the collection of data, the Bar-On Emotional Intelligence Inventory (I-CE) test was used as a pretest. PBL methodology was then applied throughout 16 learning sessions to the experimental group, while the control group received traditional learning methodologies. The same Bar-on test was then used as posttest to conduct measures for both groups. The results showed that there was significant influence of the PBL in the development of the emotional intelligence of the students of study.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Aparicio, V., & Medina C. (2015). Habilidades Gerenciales que demandas las empresas en el Perú. Un análisis comparativo (Tesis de maestría). Universidad del Pacífico, Lima.

Banco Interamericano de Desarrollo. (2017). Aprender mejor: Políticas públicas para el desarrollo de habilidades. Recuperado de: https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/8495/Aprender_mejor_%20Politicas_publicas_para_el_desarrollo_de_habilidades.PDF?sequence=1&isAllowed=y

Bar-On, R. (1997). Development of the Baron EQ-I: A measure of emotional and social intelligence. Presentado en 105th Annual Convention of the American Psychological Association, Chicago.

Cuadra-Peralta, A. A., Fuentes-Soto, L. K., Madueño-Soza, D., Veloso-Besio, C. B., & Meneses, Y. B. (2012). Mejorando clima organizacional y de aula, satisfacción vital y laboral. Fractal: Revista de Psicología, 24(1), 3-26. Doi: https://doi.org/10.1590/S1984-02922012000100002

Cubo, S., Martín, B., & Ramos, J.L. (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Ediciones Pirámides.

Díaz Barriga, F. (2006). El enfoque de competencias en la educación ¿una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982006000100002&script=sci_arttext&tlng=pt

Diaz Barriga, F., & Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.

Eggen, P., & Kauchak, D. (2015). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Escribano, A. & Del Valle, A. (2010). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). Una propuesta metodológica en Educación Superior. Madrid: Narcea Ediciones.

Delgado, A., & de Justo, E. (2018). Evaluación del diseño, proceso y resultados de una asignatura técnica con aprendizaje basado en problemas. Educación XX1, 21(2), 179- 203. Doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.19415

Fiszbein, A., Cosentino, C., & Cumsille, B. (2006). El desafío del desarrollo de habilidades en América Latina: Un diagnóstico de los problemas y soluciones de política pública. Washington, DC: Diálogo Interamericano y Mathematica Policy Research.

Gabel, R. (2005). Inteligencia Emocional: Perspectivas y aplicaciones ocupacionales. Lima: Universidad ESAN. Recuperado de http://repositorio.esan.edu.pe/handle/ESAN/517

García-Castro, G.; Ruiz-Ortega, F., & Mazuera-Ayala, A. (2018). Desarrollo de la argumentación y su relación con el ABP en estudiantes de ciencias de la salud. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14 (1), 82-94. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134156702005

García Fernandez, M., & Giménez –Maz, S.I. (2010). La inteligencia emocional y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 3(6) 43-52. Doi: http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v3i6.909

Gregori-Giralt, E., & Menéndez-Varela, J. L. (2015). La evaluación en el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): Resultados de una experiencia didáctica en los estudios universitarios de Bellas Artes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 87-105. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200006

Gutiérrez, M., & Expósito J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 2(26), 42 – 58. Doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15215

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.). México D.F.: McGraw Hill.

Lino, R. (2015). Afronta-t: una experiencia innovadora con el alumnado de la facultad de psicología de la universidad de Málaga. Málaga: Universidad de Málaga.

Maldonado, G., & Yusit, H. (2013). La satisfacción laboral como dimensión de la felicidad. Ciencia & trabajo, 15(47), 94-102. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492013000200010

Marra, R., Jonassen, D. H., Palmer, B. & Luft, S. (2014). Why problem- based learning works: Theoretical foundations. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3-4), 221-238. Recuperado de: https://www.albany.edu/cee/assets/Why_Problem-based_learning_works.pdf

Matus, O., & Gutierrez, A. (2015). Habilidades Blandas: Una ventaja competitiva en la formación tecnológica. GINT Journal of Industrial Neo-Technologies, 32-40. Recuperado de https://www.jint.usach.cl/sites/jint/files/art._9_print_v2n1jint006-15_v3.0_0.pdf

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5ª ed.). Madrid: Pearson Educación S.A.

Ministerio de Educación del Perú. (2015). Reglamento de Organización y Funciones. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/p/xtras/reglamento_de_organizacion_y_funciones_rof.pdf

Morales, P. (2009). Logros en motivación y el tercer nivel de estructura del conocimiento: un estudio empírico en contextos de aprendizaje correspondientes a una modalidad híbrida ABP. Revista Educación, 18 (34), 73-92. Recuperado: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1681

Peralta, A. C., Besio, C. V., Rubio, Y. M., Atabales, L. R., & Salinas, J. V. (2010). Efecto de un programa de psicología positiva e inteligencia emocional sobre la satisfacción laboral y vital. Salud & Sociedad, 1(2), 101-112. Doi: https://doi.org/10.22199/S07187475.2010.0002.00004

Pérez, L. (2018). El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en educación superior. Voces De La Educación, 3(6), 155-167. Recuperado: https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/127

Razali, N., & Wah, Y. (2011). Power Comparison of Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors and Anderson Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2(1), 21-33. Recuperado de: http://www.de.ufpb.br/~ulisses/disciplinas/normality_tests_comparison.pdf

Robledo, P., Fidalgmo, R., Arias, O, & Álvarez, M. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. Doi: https://doi.org/10.6018/rie.33.2.201381

Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., & Zechmeister, J.S. (2007). Métodos de investigación en psicología (7ª ed.). México D.F.: McFraw-Hill Interamericana.

Singer, M., Guzmán, R., & Donoso, P. (2009). Entrenando Competencias Blandas en Jóvenes (Proyecto N°1080292). Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile e INACAP. Recuperado de http://www.inacap.cl/tportal/portales/tp90b5f9d07o144/uploadImg/File/PDF/Entrenando_Competencias_Blandas_en_Jovenes.pdf

Solaz-Portolés, J. J., San José, V., & Gómez, Á. (2011). Aprendizaje basado en problemas en la Educación Superior: una metodología necesaria en la formación del profesorado. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 177-186. Recuperado: http://roderic.uv.es/handle/10550/21337

Ugarriza, N. (2001). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (I-CE) en una muestra de Lima Metropolitana. Persona, 4, 129-160. Doi: https://doi.org/10.26439/persona2001.n004.817

Ugarriza, N., & Pajares, L. (2005). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn ICE: NA, en una muestra de niños y adolescentes. Persona, 8, 11- 58. Doi: https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.893

Vargas, F., & Carzoglio, L. (2017). La brecha de habilidades para el trabajo en América Latina: Revisión y análisis en la región. Montevideo: OIT/Cinterfor.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |