Problem Based Learning (PBL) in the Development of Emotional Intelligence of University Students
El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article deals with the effect of Problem Based Learning (PBL) in the development of the emotional intelligence of first-semester students in a private university in Lima. To achieve this purpose, an applied research was carried out, using the experimental method (quasi-experimental design), given that the independent variable (PBL) will be manipulated so that it produces an effect on the dependent variable (Emotional Intelligence), which will be measured. To do this, a sample of 48 students was taken, it was divided into two groups: one of control (24) and the other one experimental (24) of a total population of 1281 freshmen. For the collection of data, the Bar-On Emotional Intelligence Inventory (I-CE) test was used as a pretest. PBL methodology was then applied throughout 16 learning sessions to the experimental group, while the control group received traditional learning methodologies. The same Bar-on test was then used as posttest to conduct measures for both groups. The results showed that there was significant influence of the PBL in the development of the emotional intelligence of the students of study.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aparicio, V., & Medina C. (2015). Habilidades Gerenciales que demandas las empresas en el Perú. Un análisis comparativo (Tesis de maestría). Universidad del Pacífico, Lima.
Banco Interamericano de Desarrollo. (2017). Aprender mejor: Políticas públicas para el desarrollo de habilidades. Recuperado de: https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/8495/Aprender_mejor_%20Politicas_publicas_para_el_desarrollo_de_habilidades.PDF?sequence=1&isAllowed=y
Bar-On, R. (1997). Development of the Baron EQ-I: A measure of emotional and social intelligence. Presentado en 105th Annual Convention of the American Psychological Association, Chicago.
Cuadra-Peralta, A. A., Fuentes-Soto, L. K., Madueño-Soza, D., Veloso-Besio, C. B., & Meneses, Y. B. (2012). Mejorando clima organizacional y de aula, satisfacción vital y laboral. Fractal: Revista de Psicología, 24(1), 3-26. Doi: https://doi.org/10.1590/S1984-02922012000100002
Cubo, S., Martín, B., & Ramos, J.L. (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Ediciones Pirámides.
Díaz Barriga, F. (2006). El enfoque de competencias en la educación ¿una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982006000100002&script=sci_arttext&tlng=pt
Diaz Barriga, F., & Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2015). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. México: Fondo de Cultura Económica.
Escribano, A. & Del Valle, A. (2010). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). Una propuesta metodológica en Educación Superior. Madrid: Narcea Ediciones.
Delgado, A., & de Justo, E. (2018). Evaluación del diseño, proceso y resultados de una asignatura técnica con aprendizaje basado en problemas. Educación XX1, 21(2), 179- 203. Doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.19415
Fiszbein, A., Cosentino, C., & Cumsille, B. (2006). El desafío del desarrollo de habilidades en América Latina: Un diagnóstico de los problemas y soluciones de política pública. Washington, DC: Diálogo Interamericano y Mathematica Policy Research.
Gabel, R. (2005). Inteligencia Emocional: Perspectivas y aplicaciones ocupacionales. Lima: Universidad ESAN. Recuperado de http://repositorio.esan.edu.pe/handle/ESAN/517
García-Castro, G.; Ruiz-Ortega, F., & Mazuera-Ayala, A. (2018). Desarrollo de la argumentación y su relación con el ABP en estudiantes de ciencias de la salud. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14 (1), 82-94. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134156702005
García Fernandez, M., & Giménez –Maz, S.I. (2010). La inteligencia emocional y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 3(6) 43-52. Doi: http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v3i6.909
Gregori-Giralt, E., & Menéndez-Varela, J. L. (2015). La evaluación en el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): Resultados de una experiencia didáctica en los estudios universitarios de Bellas Artes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 87-105. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200006
Gutiérrez, M., & Expósito J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 2(26), 42 – 58. Doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15215
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.). México D.F.: McGraw Hill.
Lino, R. (2015). Afronta-t: una experiencia innovadora con el alumnado de la facultad de psicología de la universidad de Málaga. Málaga: Universidad de Málaga.
Maldonado, G., & Yusit, H. (2013). La satisfacción laboral como dimensión de la felicidad. Ciencia & trabajo, 15(47), 94-102. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492013000200010
Marra, R., Jonassen, D. H., Palmer, B. & Luft, S. (2014). Why problem- based learning works: Theoretical foundations. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3-4), 221-238. Recuperado de: https://www.albany.edu/cee/assets/Why_Problem-based_learning_works.pdf
Matus, O., & Gutierrez, A. (2015). Habilidades Blandas: Una ventaja competitiva en la formación tecnológica. GINT Journal of Industrial Neo-Technologies, 32-40. Recuperado de https://www.jint.usach.cl/sites/jint/files/art._9_print_v2n1jint006-15_v3.0_0.pdf
McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5ª ed.). Madrid: Pearson Educación S.A.
Ministerio de Educación del Perú. (2015). Reglamento de Organización y Funciones. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/p/xtras/reglamento_de_organizacion_y_funciones_rof.pdf
Morales, P. (2009). Logros en motivación y el tercer nivel de estructura del conocimiento: un estudio empírico en contextos de aprendizaje correspondientes a una modalidad híbrida ABP. Revista Educación, 18 (34), 73-92. Recuperado: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1681
Peralta, A. C., Besio, C. V., Rubio, Y. M., Atabales, L. R., & Salinas, J. V. (2010). Efecto de un programa de psicología positiva e inteligencia emocional sobre la satisfacción laboral y vital. Salud & Sociedad, 1(2), 101-112. Doi: https://doi.org/10.22199/S07187475.2010.0002.00004
Pérez, L. (2018). El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en educación superior. Voces De La Educación, 3(6), 155-167. Recuperado: https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/127
Razali, N., & Wah, Y. (2011). Power Comparison of Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors and Anderson Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2(1), 21-33. Recuperado de: http://www.de.ufpb.br/~ulisses/disciplinas/normality_tests_comparison.pdf
Robledo, P., Fidalgmo, R., Arias, O, & Álvarez, M. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. Doi: https://doi.org/10.6018/rie.33.2.201381
Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., & Zechmeister, J.S. (2007). Métodos de investigación en psicología (7ª ed.). México D.F.: McFraw-Hill Interamericana.
Singer, M., Guzmán, R., & Donoso, P. (2009). Entrenando Competencias Blandas en Jóvenes (Proyecto N°1080292). Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile e INACAP. Recuperado de http://www.inacap.cl/tportal/portales/tp90b5f9d07o144/uploadImg/File/PDF/Entrenando_Competencias_Blandas_en_Jovenes.pdf
Solaz-Portolés, J. J., San José, V., & Gómez, Á. (2011). Aprendizaje basado en problemas en la Educación Superior: una metodología necesaria en la formación del profesorado. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 177-186. Recuperado: http://roderic.uv.es/handle/10550/21337
Ugarriza, N. (2001). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (I-CE) en una muestra de Lima Metropolitana. Persona, 4, 129-160. Doi: https://doi.org/10.26439/persona2001.n004.817
Ugarriza, N., & Pajares, L. (2005). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn ICE: NA, en una muestra de niños y adolescentes. Persona, 8, 11- 58. Doi: https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.893
Vargas, F., & Carzoglio, L. (2017). La brecha de habilidades para el trabajo en América Latina: Revisión y análisis en la región. Montevideo: OIT/Cinterfor.