Design and presence of activities on financial education in spanish primary education texts
Diseño y presencia de actividades sobre educación financiera en los textos españoles de educación primaria
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The purpose of this work is to analyze the activities related to Financial Education in the textbooks used in Primary Education, both in public and subsidized schools in the Autonomous Community of Andalusia, considering the OECD definition for financial competence. Through a qualitative methodological process, based on content analysis, an entire textbooks' series was studied for the subject of mathematics. The outcome showed the existence of 252 activities that agree with the Financial Education proposed model, highlighting the categories of money's value (145 activities) and state and citizens (133) with the greatest presence and, therefore, with the greatest development. According to this, we consider that a good culture in financial education in an early schooling facilitates the various economic decisions faced by students insituations of economic uncertainty.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Bernabéu, J., Carvajal, A., Garín, M., Puentes, P., Téllez, M., Fernández, A., & López, S. (2014). Matemáticas. 1 primaria. Savia. Andalucía: SM.
Bernheim, D., Garrett, D., & Maki, D. (2001). Education and saving: The longterm effects of high school financial curriculum mandates. Journal of Public Economics, 80(3), 435-465.
Braga, G. y Belver, J. L. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 27(1), 199-218. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
Carvajal, N., Arrubla, M., & Caicedo, I. (2016). Educación financiera en los estudiantes de pregrado de la Universidad del Quindío. Sinapsis, 2(8), 99-120.
CNMV y BE. (2018). Plan de educación financiera 2018-2021. Madrid: CNMV y Banco de España.
Córdova, D. (2012). El texto escolar desde una perspectiva didáctico/pedagógica, aproximación a un análisis. Investigación y Postgrado, 27(1), 195-222.
Cortés, A. (2006). Análisis de los contenidos sobre «permeabilidad» en los libros de texto de Educa¬ción Primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 5(1), 136-160.
Coutinho, C., & Teixeira, J. (2013). A educação matemática e o seu papel na construção da educação financeira. En E. Rodríguez (Ed.), Actas del VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp. 554-560). Montevideo: SEMUR.
Cruz, E. (2018). Educación financiera en los niños: una evidencia empírica. Sinéctica, 51, 00012. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0051-012
Del Pino, J., & Estepa, A. (2019). Análisis de la enseñanza de las medidas de dispersión en los libros de texto. Avances en Investigación Matemática,16, 86-102. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i16.232
Díaz-Levicoy, D., Giacomone, B., & Arteaga, P. (2017). Caracterización de los gráficos estadísticos en libros de texto argentinos del segundo ciclo de educación primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(2), 299-326.
Díaz-Levicoy, D., Osorio, M., Rodríguez-Alveal, F., & Ferrada, C. (2019). Los gráficos de barras en los libros de texto de Educación Primaria en Perú. Paradigma, 40(1), 259-279.
Domínguez, M. (2015) La educación financiera: inventario de cuestiones planteadas. EXtoikos, 17, 3-7.
Domínguez, M. (2017). Los programas de educación financiera: Aspectos básicos y referencia al caso español. E-Publica, 20, 19-60.
Fernandes, D., Lynch, J. G., & Netemeyer, R. G. (2014). Financial Literacy, Financial Education, and Downstream Financial Behaviors. Management Science, 60(8), 1861-1883. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.2013.1849
Ferrada, C., Díaz-Levicoy, D. y Salgado-Orellana, N. (2018). Análisis de actividades sobre educación financiera en libros de texto chilenos de Educación Primaria. TANGRAM. Revista de Educação Matemática, 1(4), 41-65
Flores, L. y Simón, J. (2011). La educación financiera en estudiantes de educación básica. Un diagnóstico comparativo entre escuelas urbanas y rurales. Revista Ciencias Estratégicas, 19(25), 11-34.
Franco-Mariscal, A. J., Blanco-López, A. y España-Ramos, E. (2017). Diseño de actividades para el desarrollo de competencias científicas. Utilización del marco de PISA en un contexto relacionado con la salud. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 38-53.
Fundación Junior Achievement España. (2017). Educación financiera: ¿qué debemos saber? Estudio y diseño de un marco educativo de formación financiera según las necesidades de los jóvenes en las distintas edades. Madrid: Autor.
Gamboa, M., Hernández, C., & Avendaño, W. (2019). La importancia de la educación financiera para niños en edad escolar. Revista Espacios, 40(2), 6.
Garín, M., Vidal, J., Carvajal, A., Aranzubia, V., Morales, F., Rodríguez, M., … y Pérez, M. (2015). Matemáticas. 3 primaria. Savia. Andalucía: SM.
Garín, M., Vidal, J., Morales, F., Bernabéu, J., Pérez, M., Bellido, A., … y Cabello, M. (2015). Matemáticas. 2 primaria. Savia. Andalucía: SM.
Garín, M., Vidal, J., Oro, B., Peña, M., Navarro, A., Morales, F., … y Ramírez, R. (2015). Matemáticas. 5 primaria. Savia. Andalucía. Andalucía: SM.
Garín, M., Vidal, J., Pérez, B., Nieto, M., Morales, F., González, Y., … y Ramírez, R. (2015). Matemáticas. 6 primaria. Savia. Andalucía: SM.
Garín, M., Vidal, J., Sánchez, P., Morales, F., Bernabéu, J., Pérez, M., … y Cabello, M. (2015). Matemáticas. 4 primaria. Savia. Andalucía: SM.
Hansen, T. (2018). Textbook Use. En E. Fuchs y A. Bock (Eds.), The Palgrave Handbook of Textbook Studies (pp. 369-398). Nueva York, NY: Palgrave Macmillan.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Hoffmann, A., & Otteby, K. (2017). Personal finance blogs: helpful tool for consumers with low financial literacy or preaching to the Choir? International Journal of Consumer Studies, 42(2), 241-254. https://doi.org/10.1111/ijcs.12412
Huchín, L., & Simón, J. (2011). La educación financiera en estudiantes de educación básica. Un diagnóstico comparativo entre escuelas urbanas y rurales. Revista Ciencias Estratégicas, 19(25), 11-34.
Jappelli, T., & Padula, M. (2013). Investment in financial literacy and saving decisions. Journal of Banking and Finance, 37(8), 2779-2792
Jesus, D. S., Fernandes, J. A., & Leite, L. (2013). Relevância dos gráficos estatísticos nos manuais escolares da disciplina de ciências físico-químicas. En J. A. Fernandes, F. Viseu, M. H. Martinho y P. F. Correia (Eds.), Atas III Encontro de Probabilidades e Estatística na
Escola (pp. 145-162). Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho.
Kistemann, M., & Lins, R. (2014). Enquanto isso na sociedade de consumo líquido-moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. BOLEMA. Boletim de Educação Matemática, 28(50), 1303-1326.
López, J. (2016). La (Des) educación Financiera en Jóvenes Universitarios Ecuatorianos: Una Aproximación Teórica. Revista Empresarial. 10(1). 36-41.
López-Manjón, A., & Postigo, Y. (2016). ¿Quélibro de texto elegir? La competencia visual en las acti¬vidades con imágenes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 84-101. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i1.07
López-Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de Educación, 4, 167-180.
Marco-Buzunáriz, M. A., Muñoz-Escolano, J. M., & Oller-Marcén, A. M. (2016). Investigación sobre libros de texto en los Simposios de la SEIEM (1997-2015). En J. A. Macías, A. Jiménez, J. L. González, M. T. Sánchez, P. Hernández, C. Fernández, F. J. Ruiz, T. Fernández, A. Berciano (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 325-334). Málaga: SEIEM.
Martínez-Carrasco, F., Muñoz, A., Eid, M., & Colino, J. (2016). Inclusión financiera en el ámbito rural mediante cajas de ahorro. Estudio de una experiencia en México. Revista Perfiles Latinoamericanos, 24(48), 185-211.
OCDE. (2013). Marcos y pruebas de evaluación de PISA 2012: matemáticas, lectura y ciencias. Madrid: MECD.
OCDE. (2015). Financial Literacy Iberoamerica (Spanish). Madrid: Autor.
OECD. (2016). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematics and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264255425-en
Peng, M., Bartholomae, S., Fox, J., & Cravener, G. (2007). The Impact of Personal Finance Education Delivered in High School and College Courses. Journal of Family and Economic Issues, 28(2), 265-284.
Pessoa, C. (2016). Educação financeira na perspectiva da educação matemática crítica em livros didáticos de matemática dos anos iniciais do ensino fundamental. En SBEM (Ed.), Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-12). São Paulo: SBEM.
Porta, L., & Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: el análisis de contenido en la investigación educativa. Córdoba: CENDIE.
Raccanello, K., & Herrera, E. (2014). Educación e inclusión financiera. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 44(2), 119-141.
Remmele, B., & Seeber, G. (2012). Integrative Economic Education to Combine Citizenship Education and Financial Literacy. Citizenship, Social and Economic Education, 11(3), 189–201. https://doi.org/10.2304/csee.2012.11.3.189
Retzmann, T., & Seeber, G. (2016). Financial education in general education schools: a competence model. En C. Aprea et al. (Eds.), International Handbook of Financial Literacy (pp. 9-23). Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0360-8_2
Rodríguez, J. (2007). La investigación sobre los libros de texto y materiales curriculares. En MINEDUC (Ed.), Primer seminario internacional de textos escolares (pp. 185-191). Santiago: MINEDUC.
Sánchez, M.R., & Vicente, S. (2015). Modelos y procesos de resolución de problemas aritméticos verbales propuestos por los libros de texto de matemáticas españoles. Cultura y Educación, 27(4), 710-725.
Shiller, R. J. (2003). From efficient market theory to behavioural finance. The Journal of Economic Perspectives, 17(1), 83 104.
Sidokhine, F. (2013). On some measure theory textbooks and their use by some professors in graduate-level courses (Tesis de Maestría). Concordia University, Canada.
Tarim, K. (2017). Problem Solving Levels of Elementary School Students on Mathematical Word Problems and the Distribution of These Problems in Textbooks. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 46(2), 639-648.
Tennyson, S., & Nguyen, C. (2001). State Curriculum Mandates and Student Knowledge of Personal Finance. The Journal of Consumer Affairs, 35(2), 241-262.
Verschaffel, L. (2012). Los problemas aritméticos verbales y la modelización matemática. En N. Planas (Ed.), Teoría, crítica y práctica de la educación matemática (pp. 27-41). Barcelona: Graó.