Social Representations of Cyberbullying in Parents and Teachers of a School in Lima in the Context of a Pandemic
Representaciones sociales sobre ciberbullying en padres y docentes de un colegio de Lima en contexto de pandemia
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
After the arrival of the pandemic, not only the traditional forms of teaching-learning in schools changed, but also the violence, thus generating cyberbullying, in this regard, it is important to address what parents and teachers think about it. Thus, the objective is to know the social representations about cyberbullying in parents and teachers of a school in Lima in the context of pandemic. For this purpose, a qualitative research of reflexive thematic analysis design was carried out where 10 semi-structured interviews were applied to (5) teachers and (5) parents. It was found that, cyberbullying is perceived as a type of cyber violence among peers that manifests itself through verbal violence, as well as photo editing; also, the victims are perceived as introverted, the aggressors as lacking affection, and the spectators as normalizers of violence as entertainment. Regarding the contextualization of cyberbullying, participants point to dysfunctional family dynamics as the main cause, which generates emotional instability. Finally, regarding the coping of parents and teachers, the importance of involvement is found, and emphasis is placed on the prevention of the problem through different mechanisms. It is concluded that the participants represent cyberbullying as cyber violence, involving aggressors with affective deficiencies, introverted victims and bystanders who normalize violence. For their part, they indicate that the perpetrators come from families with dysfunctional dynamics; finally, they stress the need for active involvement and prevention on their part.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aldeas Infantiles SOS Perú. (2023, 31 de agosto). Seis de cada diez niñas, niños y adolescentes han sido víctimas de ciberbullying. https://www.aldeasinfantiles.org.pe/noticias/seis-de-cada-diez-ninas,-ninos-y-adolescentes-han
Álvarez, F. (2020). Los nuevos comienzos y la educación, reflexiones desde el confinamiento. En H. Casanova. Educación y pandemia: una visión académica. (pp. 271-279). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/567/1/AlvarezF_2020_Los_nuevos_comienzos.pdf.
Álvarez, H., Arias, E., Bergamaschi, A., López, A., Noli, A., Ortiz, M. ... (y otros). (2020). La educación en tiempos de coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002337
Alzamendi, A., & León, A. (2023) Docentes escolares. Representación mental de ciberbullying en Lima Metropolitana. [Tesis para Obtener el Título Profesional de Licenciado en Psicología]. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/668713
Amaya, D., García, L., Gómez, L., Jiménez, K., Morales,J., Pardo, M., Pizza, A., Ramirez, L., García, C., Romero, M., Ropaín A., Saiz, L.,Torres, M., Urrea, M. & Valderrama L. (2020). Ciberbullying: Evaluación y Prevención en el Colegio El Carmelo de Bogotá. [Trabajo de Grado]. Universidad Católica de Colombia. https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/349153d4-3b76-46df-b505-876aeaecb2f5/content
Bautista, P., Cano, J., & Vicente, E. (2023). Afrontamiento del ciberacoso en los futuros docentes: Experiencias online de Inteligencia colectiva en contextos educativos. [Tesis de la Universidad de Zaragoza]. https://zaguan.unizar.es/record/126711
Braun, V., & Clarke, V. (2022). Doing Reflexive Thematic Analysis. A practical guide. Sage. https://www.thematicanalysis.net/doing-reflexive-ta/
Camero, S., Ruiz, A., Vertiz, I., & Aguado, A. (2021). Redes sociales y el ciberbullying en estudiantes de secundaria de una Institución Educativa Pública de Lima. Alpha Centauri, 2(4), 36–47. https://doi.org/10.47422/ac.v2i4.6
Comisión Económica para América Latina & Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL & UNESCO. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/45904/S2000510_es.pdf
Contreras, J., & Rosario, S. (2022). Estilos de crianza ante la presencia del ciberbullying en estudiantes: una revisión sistemática. [Tesis para obtener el Título Profesional de: Licenciado en Psicología]. Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/84061/Contreras_TJJ-Rosario_LSE-SD.pdf?sequence=
Creswell, J., & Poth, C. (2018). Qualitative inquiry and Research design: Choosing among five approaches. (4th ed.). SAGE.
Cristancho, M. & Niño, J. (2020). Estrategia de formación docente para la intervención en casos de ciberbullying. Infometric@ - Serie Sociales y Humanas, 3(1), 109-130. http://infometrica.org/index.php/ssh/article/view/110
Cuadros, H. & Zamora, D. (2022). Representaciones sociales en docentes acerca del acoso escolar. [Tesis para optar el título profesional de Psicólogos]. Universidad Nacional de San Agustín. https://repositorio.unsa.edu.pe/server/api/core/bitstreams/630e687f-7aa3-4767-a8fa-69580801824e/content
Daniel, B. (2018). Empirical verification of the “TACT” framework for teaching rigour in qualitative research methodology. Qualitative Research Journal, 18(3), 262–275. https://doi.org/10.1108/QRJ-D-17-00012
Del Rey, R., Mora, J., Casas, J., Ortega, R., & Elipe, P. (2018). Programa «Asegúrate»: Efectos en ciberagresión y sus factores de riesgo. Revista Científica de Comunicación y Educación. 26(56), 39-48. https://doi.org/10.3916/C56-2018-04
Dorantes, J., Lagunes, Y., Zarate, L., & Rivera, E. (2019). Maestros en acción ante el cyberbullying en la escuela. Imaginarial Editores. https://www.uv.mx/personal/jedorantes/files/2019/03/Editorial-Requerida-Maestros-en-accion-ante-el-cyberbullying-en-la-escuela.pdf
Dos Santos, F. (2019). Bullying y Cyberbullying en la escuela secundaria: Revisión de las actitudes y decisiones docentes que no colaboran en la disminución de los casos de hostigamiento en las clases de Educación Física. XIII Congreso Argentino y VIII Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Universidad Nacional de Avellaneda http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/87127/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1
Estrada, E., Mamani, H. & Gallegos, N. (2020). Estrategias psicoeducativas para el desarrollo de las habilidades sociales de los estudiantes de educación secundaria. Revista San Gregorio, 39, 116-129. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2528-79072020000200116
Espitia, J., Narváez, D., & Carreño, A. (2022). Consecuencias emocionales y comportamentales del cyberbullying en el adulto joven de 18 a 35 años. [Trabajo de grado para optar por el título de Psicólogo]. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/items/abcea670-7f4e-4645-9ab4-1b270d1de532
Fernández, P. (2021). Propuesta de prevención, detección e intervención en ciberbullying en el ámbito educativo. [Máster Universitario en Intervención e Investigación Socieducativa]. Universidad de Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/60562/TFM_PaulaFernandez%20Reigosa.pdf?sequence=4
Flores, P. (2020). Concepciones y creencias sobre el bullying en docentes de secundaria de colegios públicos en Lima Metropolitana. [Tesis para optar el título de Licenciada en psicología con mención en psicología educacional]. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/19575/FLORES_FLORES_PAOLA_JIMENA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2021, 14 de diciembre). El ciberacoso aumenta durante la pandemia. Ciudades Amigas de la Infancia. UNICEF. https://ciudadesamigas.org/ciberacoso-ciberbullying-pandemia/
Garaigordobil, M. (2018). Bullying y cyberbullying. Estrategias de evaluación, prevención e intervención. Editorial UOC.
Gallego, A, & Agudelo, J. (2020). Acoso escolar: ¿están preparados los maestros en formación para afrontarlo? Revista de Investigaciones de UCM, 21(36). http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/view/153.
Gallo, J. (2021). Teacher and Parent Perception of Cyberbullying in a Middle School Setting [Doctoral dissertation, Walden University]. https://scholarworks.waldenu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=12177&context=dissertations
Gonzalez, A. & Palmar, A. (2021). El ciberbullying en los centros educativos: abordaje cualitativo de un problema de salud pública. Conocimiento enfermero. Revista científica del CODEM, 4(12), 5-20. https://www.conocimientoenfermero.es/index.php/ce/article/view/14
Gómez-León, M. (2021). Disminución de la ansiedad en las víctimas del bullying durante el confinamiento por COVID-19. Revista de Educación a Distancia, 65(21), 1-20. revistas.um.es/red/article/download/439601/298611/1580471
Grupo de las Naciones Unidas para el Desarrollo Sostenible, (2020). Informe de políticas: Educación durante la COVID-19 y más allá (1ª ed.). UNSDG. https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf.
Gudiño, B., & Onofre, D. (2023). Cyberbullying through WhatsApp in young migrants of the northern border of Ecuador: analysis of its forms and consequences. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 3977-3994. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.541
Henares, J., Benites, V., Ruiz, I., Pastor, G. & Rodríguez, M. (2022). Cyberbullying and associated factors in member countries of the European Union: a systematic review and meta-analysis of studies with representative population samples. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7364. https://doi.org/10.3390/ijerph19127364
Lanzillotti, A, & Korman, G. (2018). Conocimiento e identificación del cyberbullying por parte de docentes de Buenos Aires. Revista mexicana de investigación educativa, 23(78), 817-839. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000300817&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Larrañaga, N., Martínez-Fernández, G., Olveira, R., & Garitaonandia, C. (2022). La actitud de los progenitores ante el ciberbullying que viven sus hijos e hijas. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 28(2). http://doi.org/10.30827/relieve.v28i2.24075
Ministerio de Educación del Perú. (2023). Números de casos reportados en el SíseVe a nivel nacional. SíseVe contra la violencia escolar. http://www.siseve.pe/web/
Ministerio de Educación del Perú. (2020). Pautas para prevenir el ciberacoso desde la familia. Aprendo en casa. https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/6984/Pautas%20para%20prevenir%20y%20atender%20el%20ciberacoso%20desde%20la%20familia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Educación del Perú. (2019). Protocolos para la atención de la violencia escolar. SíseVe contra la violencia escolar. https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/5891/Protocolos%20para%20la%20atenci%C3%B3n%20de%20la%20violencia%20escolar.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Montoro, E., & Ballesteros, M. (2016). Competencias docentes para la prevención del ciberacoso y delito de odio en Secundaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, Relatec, 15(1), 131-142. https://idus.us.es/handle/11441/66102
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Colección de Temas Básicos.
Neyra, O. (2021). Ciberbullying: El acoso escolar en el ciberespacio e implicancias psicológicas. Revista cuatrimestral de divulgación científica Universidad Alas Peruanas, 8(1). 67-74. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2238
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Nuevas publicaciones cubanas para enfrentar los efectos de la COVID-19 sobre la Educación. UNESCO https://es.unesco.org/news/nuevas-publicaciones-cubanas-enfrentar-efectos-covid-19-educacion.
Ospina, N. (2022). El ciberbullying: un fenómeno social en la escuela. (Tesis de Licenciatura). Universidad Católica de Pereira. https://repositorio.ucp.edu.co/handle/10785/12423
Prudencio, J. (2022). Ciberbullying y los neuroderechos, en estudiantes de educación secundaria del Departamento de Ancash, Perú. [Tesis para Obtener el Título Profesional de: Abogado]. Universidad de César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/107171/Prudencio_BJE-SD.pdf?sequence=1
Ramírez, M. (2022). El cyberbullying y su relación con el malestar psicológico en estudiantes de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Ambato. [Proyecto de investigación previo a la obtención del título de Psicóloga Clínica]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/3437/1/77588.pdf
Robinson, O. (2014). Sampling in Interview-Based Qualitative Research: A Theoretical and Practical Guide. Qualitative Research In Psychology, 11(1), 25-41. https://doi.org/10.1080/14780887.2013.801543
Romaní, C, & Martinez, V. (2021). El cyberbullying durante la pandemia por la covid- 19 en estudiantes de educación secundaria de la institución educativa “Belén Osma y Pardo de Andahuaylas”. [Tesis desarrollada para optar el Título de Licenciatura de Psicología]. Universidad Autónoma de Ica. http://www.repositorio.autonomadeica.edu.pe/bitstream/autonomadeica/1044/3/Cintya%20Yulliana%20Roman%C3%AD%20Mansilla.pdf
Sammut, G., Andreouli, E., Gaskell, G., & Valsiner, J. (2015). The Cambridge Handbook of Social Representations (Cambridge Handbooks in Psychology). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107323650
Sanabria, J. (2014). Representaciones Sociales del bullying en estudiantes de grados sextos y séptimos de la institución educativa Luis Carlos Galan Sarmiento. [Tesis de grado, Universidad Abierta y a Distancia de Fusagasuga]. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/2705/1069734785.pdf;jsessionid=DFF3A34E58957A3A1AD1CDD8B1B6597C.jvm1?sequence=1
Urbina, J. E. & Ovalles, G. A. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente, 21(40), 495-517. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3088
Varpio, L., Ajjawi, R., Monrouxe, L. V., O’Brien, B. C., & Rees, C. E. (2017). Shedding the cobra effect: Problematising thematic emergence, triangulation, saturation and member checking. Medical Education, 51(1), 40–50. https://doi.org/10.1111/medu.13124
Viñachi, Y., & Males, A. (2022). Entornos virtuales como medios de violencia entre pares, en estudiantes de Básica Superior de la escuela de Educación Básica "Otavalo valle del amanecer". [Trabajo previo a la obtención del Título de Magíster en Educación]. Universidad de Otavalo. https://repositorio.uotavalo.edu.ec/bitstream/52000/600/1/PP-EDU-2022-009.pdf