Parental Participation in Latin American Basic Education: A Systematic Review

Participación parental en educación básica latinoamericana: revisión sistemática

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Verónica Gubbins Universidad Finis Terrae, Centro de Investigación en Psicología, Educación y Familia (CIPEF), Santiago de Chile, Chile
Rosa Coutrim Universidade Federal Ouro Preto, Ouro Preto, Brasil
Paula Flores Universidad Finis Terrae, Escuela Ciencias de la Familia, Santiago de Chile, Chile
Abstract

There is consensus among researchers about the benefits of parental involvement in primary school education. The empirical development available refers to research mainly developed in the countries of the northern hemisphere where educational inequalities are less visible than in Latin American countries. When it is integrated, it is not addressed in a differentiated way, which limits knowledge about the specificities and commonalities between its countries. The objective of this research is to analyze the Latin American scientific production that addresses the study of parental involvement in the field of primary school education, published between 2020 to 2024, following the methodological guidelines of Systematic Reviews. The review highlights the scarce and unequal production between countries where studies on parental involvement from a pedagogical and formative approach prevail. Following what has been described for the Spanish case and the Anglophone countries, the review shows the use of different concepts to refer to parental involvement. The few definitions found show distinctions between the notions of involvement, implication, connection between families and schools and parental participation, which shows a novel conceptual development compared to what is found in northern countries.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Verónica Gubbins, Universidad Finis Terrae, Centro de Investigación en Psicología, Educación y Familia (CIPEF), Santiago de Chile, Chile

Psicóloga. Post Doctorada en Educación, Universidade Federal de Ouro Preto, Brasil. Doctora en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile. Master of Arts Psicosociología, Université Catholique de Louvain-La Neuve, Bélgica. Estancia de investigación, Graduate School of Education, Universidad de California, Berkeley, Estados Unidos y Universidad de Lleida, España. Diplomada en Mediación Familiar, Instituto de Terapia Familiar. Post-título en Terapia Familiar, Centro de Estudios y Terapia Sistémica.

Profesora titular e Investigadora del Centro de Investigación en Psicología, Educación y Familia (CIPEF), Universidad Finis Terrae

Sus áreas de especialización académica son: Psicosociología de las relaciones entre familias, escuela, participación parental en educación formal y desigualdad educativa

Rosa Coutrim, Universidade Federal Ouro Preto, Ouro Preto, Brasil

Licenciada en Ciencias Sociales, Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Postdoctorada en Educación por el Instituto Politécnico de Leiria (Portugal). Doctorada en Ciencias Humanas – Sociología y Política por la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG). Maestría en Historia por la Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Especialización en Gerontología por la Universidad de São Paulo (USP)

Profesora Titular del Departamento de Educación y del Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Federal de Ouro Preto (UFOP).

Coordinadora del Grupo de Estudio sobre Envejecimiento y Educación de la Universidad Federal de Ouro Preto (UFOP).

Miembro del Centro de Estudios Sociedad, Familia y Escuela (NESFE) de la Universidad Federal de Ouro Preto (UFOP)

Su campo de especialización académica: Sociología de la Educación, Relación Familia-Escuela, Relaciones Intergeneracionales

Paula Flores, Universidad Finis Terrae, Escuela Ciencias de la Familia, Santiago de Chile, Chile

Cientista Familiar con Diplomado en Neurociencias aplicadas a la Educación, Diplomado en Gestión de la Convivencia Escolar. Asistente de investigación en Educación. Coordinadora Operaciones: Programa Motival y Coordinadora de Terreno: VII Encuesta Metropolitana Familia y Educación 2021.

References / See

Aguado-López, E. & Becerril-García, A. (2021). El tiempo de la revisión por pares: ¿obstáculo a la comunicación científica? Interciencia, 46(2), 56-64. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33966129002

Barger, M. M., Kim, E. M., Kuncel, N. R. & Pomerantz, E. M. (2019). The relation between parents’ involvement in children’s schooling and children’s adjustment: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 145(9), 855. https://doi.org/10.1037/bul0000201

Bazán-Ramírez, A., Castellanos, D. & Fajardo, V. (2020). Variables de familia, aptitudes intelectuales y logro en lectura en estudiantes mexicanos. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 18(52), 375-398. https://doi.org/10.25115/ejrep.v18i52.2906

Bazán-Ramírez, A., Hernández-Padilla, E. & Castellanos-Simons, D. (2022). Educación y apoyo familiar, y logro en matemáticas en dos contextos sociodemográficos diferentes. Propósitos y Representaciones, 10(1), e1354. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2022.v10n1.1354.

Belavi, G. & Murillo, F. J. (2020). Democracia y Justicia Social en las Escuelas: Dimensiones para Pensar y Mejorar la Práctica Educativa. REICE: Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001

Boonk, L., Gijselaers, H. J., Ritzen, H. & Brand-Gruwel, S. (2018). A review of the relationship between parental involvement indicators and academic achievement. Educational research review, 24, 10-30. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.02.001

Borgonovi, F. & Montt, G. (2012). Parental Involvement in Selected PISA Countries and Economies. OECD Education Working Papers, (73), 1-164. https://doi.org/10.1787/5k990rk0jsjj-en

Bourdieu, P. & Passeron, J.P. (2001). La reproducción: elementos para una Teoría del Sistema de Enseñanza. Editorial Popular.

Bustos, M. (2021). A closer look at parent involvement in their children's education: Is gender, sector (urban and rural) and parent's level of education an issue? Currículo sem Fronteiras, 21(1), 269-292. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n1.14

Caligiore, M. G. & Ison, M. S. (2018). La participación de los padres en la educación: su influencia en autoeficacia y control ejecutivo de sus hijos. Una revisión teórica. Revista Contextos de Educación, (25), 138-149. www.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos

Cárcamo, H. & Jarpa-Arriagada, C. (2021). Debilidad en la relación familia-escuela, evidencias desde la mirada de futuros docentes. Perspectiva Educacional, 60(1), 58-80. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.1-art.1172

Carvajal, C. M. & Armijo, P. C. (2020). Participación y apoyo de la familia indígena en los procesos educativos. Educação & Sociedade, 41, e211521. https://doi.org/10.1590/ES.211521

Castrillón-Correa, E. M., Precht, A., Valenzuela, J. & Nikola, J. (2021). Estudios sobre la relación familia-escuela (2008-2018): un análisis bibliométrico de la producción académica en español. Pensamiento Educativo, 58(2), p.1-21. http://dx.doi.org/10.7764/pel.58.2.2021.12

Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: procedimientos generales y Framework para ciencias humanas y sociales. Universidad Pompeu Fabra. http://hdl.handle.net/10230/34497

Da Silva, I. & da Costa, A. S. (2020). Psicólogo escolar: fortalecendo a participação da família na escola. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, 15(4), 1-10. http://www.seer.ufsj.edu.br/revista_ppp/article/view/e3259/2477

De Montigny, F. & Lacharité, C. (2005). Perceived parental efficacy: Concept analysis. Journal of advanced nursing, 49(4), 387-396. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03302.x

Dias, D. & Barroso, R. (2023). Parental involvement in school: parents’ and students’ perceptions. Psicologia Escolar e Educacional, 27, e242143. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392023-242143-T

Echeverría-Castro, S. B., Sandoval-Domínguez, R., Sotelo-Castillo, M. A., Barrera-Hernández, L. F. & Ramos-Estrada, D. Y. (2020). Beliefs about parent participation in school activities in rural and urban areas: Validation of a scale in Mexico. Frontiers in psychology, 11, 506775. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00639

Epstein, J. (2001). School, family and community partnership: preparing educators and improving schools. Westview Press.

Epstein, J. L. & Sheldon, S. B. (2024). How Do Connections with the Community Strengthen Programs of School, Family and Community Partnerships? https://nnps.jhucsos.com/wp-content/uploads/2024/05/NNPS-ANNUAL-REPORT-April-2024-.pdf

González, I. F., Urrútia, G. & Alonso-Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista española de cardiología, 64(8), 688-696. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2011.03.029

González-Sanabria, J. S., Aparicio, A., Burgos-Pineda, D. A. & Guiza-Pinzón, F. D. (2020). Servicios de indexación y resumen, una oportunidad subvalorada para la mejora de la visibilidad y difusión de los artículos publicados en las revistas científicas Latinoamericanas: caso DOAJ. Información Tecnológica, 31(5), 223-234. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000500223

Goodall, J. & Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: a continuum. Educational Review, 33(4), 399-410. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576

Grijalva-Quiñonez, C. S., Valdés-Cuervo, A. A., Parra-Pérez, L. G. & Vázquez, F. I. G. (2020). Parental involvement in Mexican elementary students’ homework: Its relation with academic self-efficacy, self-regulated learning, and academic achievement. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 26(2), 129-136. https://doi.org/10.5093/psed2020a5

Gubbins, V. & Otero, G. (2020a). Parental involvement and low-SES children’s academic achievement in early elementary school: new evidence from Chile. Educational Studies, 46(5), 548–569. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1620691

Gubbins, V. & Otero, G. (2020b). Determinants of parental involvement in primary school: evidence from Chile. Educational Review, 72(2), 137-156. https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1487386

Gubbins, V., Ugarte, E. & Cárcamo, H. (2020). Estilos comunicativos docentes y su incidencia en los modos de participación de los padres desde la mirada de madres de grupos vulnerables. Propósitos y representaciones, 8(2), e408. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.408

Gubbins, V., Urrutia, M. & Cárcamo, H. (2023). Involucramiento, implicación y participación de las familias: explorando enfoques, niveles y ámbitos de acción en políticas de cuatro países latinoamericanos. Pensamiento educativo, 60(2). http://dx.doi.org/10.7764/pel.60.2.2023.8

Jeong, J., Franchett, E. E., Ramos, C. V., Rehmani, K. & Yousafzai, A. K. (2021). Parenting interventions to promote early child development in the first three years of life: A global systematic review and meta-analysis. PLoS Medicine, 18(5), e1003602. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003602

Jeynes, W. H. (2024). A Meta-Analysis: The Relationship Between the Parental Expectations Component of Parental Involvement with Students’ Academic Achievement. Urban Education, 59(1), 63-95. https://doi.org/10.1177/00420859211073892

Kamal, S. S. L. A., Masnan, A. H. & Hashim, N. H. (2022). Parental involvement in young children’s education in Malaysia: A systematic literature review. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(3), 319-341. https://doi.org/10.26803/ijlter.21.3.17

Kim, S. (2022). Fifty years of parental involvement and achievement research: A second-order meta-analysis. Educational Research Review, 37, 100463. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100463

Leiva-Guerrero, M. V., Loyola, C. & Halim, R. (2022). Liderazgo y participación en escuelas públicas chilenas. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 149-167. http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.008

Mayorquín, E. A. & Zaldívar, A. (2019). Participación de los padres en el rendimiento académico de alumnos de primaria. Revisión de literatura. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 868-896. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.480

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S. & Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3), 184-186. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184

Murillo, F. J. (2011). Mejora de la eficacia escolar en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 49-83. https://doi.org/10.35362/rie550525

Orellana, V., Caviedes, S., Bellei, C. & Contreras, M. (2018). La elección de escuela como fenómeno sociológico. Una revisión de literatura. Revista Brasileira de Educação, 23, e230007. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230007

Organización de las Naciones Unidas. (2020, 22 de enero). Reconocer y superar la desigualdad en la educación. ONU. https://www.un.org/es/cr%C3%B3nica-onu/reconocer-y-superar-la-desigualdad-en-la-educaci%C3%B3n

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2023). Una mirada sobre la educación inclusiva. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385847

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2021). Regards sur l’ éducation 2021: Les indicateurs de l’OCDE. OCDE. https://doi.org/10.1787/5077a968-fr

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Revista espanola de cardiologia (English ed.), 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4

Parra, M. A. (2021). Características actuales de la movilización social en América Latina. CLACSO.

Santana, J. C., Lagunes, A. del R., Molchanova, V. S. & Lagunes, O. N. (2023). Parents’ Role in the Virtual Education of Elementary Education Students During the Covid-19 Pandemic. International Journal of Media and Information Literacy, 8(1), 204-217. https://doi.org/10.13187/ijmil.2023.1.204

Santander, E., Avendaño, M. & Soto, P. (2022). ¿El nivel socioeconómico de los padres determina su disposición a participar en la educación de sus hijos?: Un análisis de estudiantes que cursan enseñanza básica en Chile. Revista Andina De Educación, 6(1), 000613. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.3

Torrecilla, F. J. M. & Garrido, C. M. (2019). Una mirada a la investigación educativa en América Latina a partir de sus artículos. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 5-25. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.001

Treviño, E., Miranda, C., Hernández, M. & Villalobos, C. (2021). Clase social y estrategias parentales de apoyo a los estudiantes en pandemia. Resultados para Chile del International COVID-19 Impact on Parental Engagement Study. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 117-133. https://doi.org/10.35362/rie8614449

Treviño, E., Valenzuela, J. P. & Villalobos, C. (2014) ¿Se agrupa o segrega al interior de los establecimientos escolares chilenos? segregación académica y socioeconómica al interior de la escuela. análisis de su magnitud, principales factores explicativos y efectos. https://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2014/06/segreacion_dentro_de_colegios.pdf

Vazquez, S. R. & Greenfield, P. M. (2021). The Influence of Social Class on Family Participation in Children's Education: A Case Study. Revista Colombiana de Psicología, 30(1), 133-147. https://doi.org/10.15446/rcp.v30n1.89185

Velázquez, C. E. & Palos, P. (2022). La autoeficacia y el involucramiento parentales escolares durante el confinamiento por la COVID-19. Revista mexicana de investigación educativa, 27(95), 1305-1322. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v27n95/1405-6666-r

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |