Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
Nivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío-Bío
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Cognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psychology students from three universities in southern Chile. The instrument was based on two cognitive tasks derived from Kanheman and Tversky. The data were analyzed through descriptive statistics and mean differences. The results indicate a high level of biases in the groups of students, in the two tasks evaluated; the representativeness bias presents differences among universities only in sub-task 1, as well as in task 2, related to confirmation bias. Likewise, there are differences in representation bias according to age and sex. The need to strengthen reasoning skills in the initial training of future psychologists, in order to improve skills related to decision making in the professional field is concluded.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Cortada, N. (2008). Los sesgos cognitivos en la toma de decisiones. International Journal of Psychological Research, 1(1), 68-73. Doi: https://doi.org/10.21500/20112084.968
Da Costa, S. (2014). Data on representative bias tasks. Unpublished manuscript.
Díaz, C., Contreras, J. M., Batanero, C., & Roa, R. (2012). Evaluación de sesgos en el razonamiento sobre probabilidad condicional en futuros profesores de educación secundaria. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 26(44), 1207-1226. Recuperado de: https://www.ugr.es/~jmcontreras/pages/Investigacion/articulos/2012Bolema.pdf
Díaz-Lázaro, C. (2011). Exploración de prejuicios en los psicólogos: El primer paso hacia la competencia sociocultural. Papeles del Psicólogo, 32(3), 274-281 Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/778/77822236008/
González, M., González, I., & Vicencio, K. (2014). Descripción del rol autopercibido del psicólogo y sus implicancias en los procesos de formación de pregrado. Psicoperspectivas, 13(1),108-120. Doi: https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue1-fulltext-296
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill Interamericana.
Juliá, M. (2013). Competencias de psicólogo en Chile. Propuesta desde las universidades estatales. La Serena: Editorial Universidad de La Serena.
Kahneman, D. Slovic, P., & Tversky, A. (1982). Judgement under uncertainty: Heuristics and biases. New York: Cambridge University Press.
Martín, L., & Álvarez, A. (2000). Sesgos cognoscitivos del gerente: su influencia en la toma de decisiones. Revista Cubana de Salud Pública, 26(1), 5-11. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662000000100001
Morris, C., & Maisto, A. (2001). Psicología. México: Prentice Hall.
Morales, M., Pino, M., Ricci, E., Saavedra, E., & Zicavo, N. (2015). La formación del Psicólogo en América Latina. En E. Barrero (Coord), Formación en Psicología. Reflexiones y Propuestas desde América Latina (pp. 215-235). Latinoamérica: ALFEPSI.
Muñoz, A. (2011). La influencia de los sesgos cognitivos en las decisiones jurisdiccionales: el factor humano. Una aproximación. InDret, Revista para el análisis de derecho, 2, 1-39. Recuperado de: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1838370
Nieto, A. M. (2002). Heurísticos y decisión. En C. Saiz coord., Pensamiento crítico (pp. 215-231). Madrid: Ediciones Pirámide.
Núñez-Alonso, J., Martín-Albo, J., & Navarro, J. (2007). Propiedades psicométricas de la versión española de la escala de motivación deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 16(2), 211-223. Recuperado de: https://www.rpd-online.com/article/view/19
Olmo, M. (2005). Prejuicios y estereotipos: un replanteamiento de su uso y utilidad como mecanismos sociales. XXI, Revista de Educación, 13-23. Recuperado de:
http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1957/b15162084.pdf?sequence=1
Ossa, C., Díaz, A., Bruna, D., & Cifuentes, F. (2016). Relación entre habilidades de indagación, razonamiento probabilístico y sesgo de representatividad en estudiantes de pedagogía. Innovare. Revista Electrónica de Educación Superior, 1(2), 109-128. Recuperado de: http://innovare.udec.cl/wp-content/uploads/2017/01/0719-7500.2016.11.pdf
Páez, D., Villarreal, M., Echeverría, A., & Valencia, J. (1987). Cognición social: Esquema y función cognitiva aplicada al mundo social. En D. Páez. (Eds.), Pensamiento, individuo y sociedad. Cognición y representación social. Madrid: Editorial Fundamentos.
Rivas, M. (2008). Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. Documento de trabajo N°19. Madrid: Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Recuperado de: http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM001796.pdf
Rodríguez, E. (2012). Toma de decisiones: la economía conductual (Tesis de maestría). Universidad de Oviedo, España. Recuperado de: http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/13074/1/Trabajo%20fin%20de%20m%C3%A1ster%20Eduardo%20Rodr%C3%ADguez%20Quintana.pdf
Suárez, X. (2011). Valoración de las Competencias de Psicología: Estudio exploratorio en muestras de Estudiantes y Profesionales Activos. Revista de Psicología, 20(1), 73 – 102. Doi: https://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2011.13727
Terrén, E. (1996). Las aulas desencantadas. Max Weber y la educación. Política y Sociedad, 21, 133-148. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/viewFile/POSO9696130133A/25456
Tversky, A., & Kahneman, D. (1983). Extensional versus Intuitive Reasoning: The conjunction fallacy in probability judgement. Psychological Review, 90(4), 293-315. Recuperado de: http://faculty.econ.ucdavis.edu/faculty/nehring/teaching/econ106/readings/Extensional%20Versus%20Intuitive.pdf