The Vark Learning Styles among University Students of Business Schools
Los estilos de aprendizaje Vark en estudiantes universitarios de las escuelas de negocios
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The aim of this research was to know the learning styles in the students of the business schools of a private university in the Department of Lambayeque. An applied survey, a test of VARK learning styles, was applied to 218 university students (71 students of Administration and 147 students of International Business Administration), from the II to X term of the business schools of said University. During the first semester of the 2018, it was found that 25.5% of students have a multimodal learning style. It was also found that age is significantly associated with learning styles. Finally, a significant relationship between the learning style and the professional school is demonstrated. On the one hand the Administration students have mostly a multimodal learning style (two or more styles), while international business students have a reading/writing learning style.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Acevedo, D., Tirado, D., & Montero, P. (2015). Perfil de aprendizaje y rendimiento académico en una asignatura de química en modalidad distancia y presencial en dos programas de ingeniería. Formación Universitaria, 8(6), 39 - 45. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000600006
Barrio, J., & Nicasio, J. (2000). Diferencias en el estilo de aprendizaje. Psicothema, 12(2), 180 - 186. Recuperado de: http://www.psicothema.es/pdf/274.pdf
Bórquez, S. (2002). PNL: Tres letras para facilitar el cambio. PHAROS, 9(1), 75 - 91. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/208/20809106/
Cano, F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12(3), 360 - 367. Recuperado de: http://www.psicothema.com/pdf/343.pdf
Cardozo, A. (2008). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes del primer año universitario. Revista Laurus, 14(28), 209 - 237. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/761/76111716011.pdf
Castillo, M., & Mendoza, J. (2015). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios: recursos informáticos como estrategia para su evaluación. Revista UNAH INNOV@ (4), 33 - 39. Doi: https://doi.org/10.5377/unahinnov.v0i4.2896
Chafloque-Céspedes, R., Vara-Horna, A., López-Odar, D., Santi-Huaranca, I., Diaz-Rosillo, A., & Asencios-Gonzalez, Z. (2018). Ausentismo, presentismo y rendimiento académico en estudiantes de universidades peruanas. Propósitos y Representaciones, 6(1), 83-133. Doi: http:// dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.177
Covadonga, d. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, 12(1), 81 - 113. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0101120081A/16850
Dania, C., & Marchisio, S. (2013 - 2014). Dania, C., & Roggiano, S. M. (2013). Modalidades de percepción sensorial de estudiantes de ingeniería en sistemas de información: aportes al diseño de material didáctico para la enseñanza de la Algoritmia. Invenio: Revista de Investigación académica (31), 215 - 228. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4776739
Díaz, E. (2012). Estilos de Aprendizaje. Eídos, 5, 5-11. Recuperado de https://revistas.ute.edu.ec/index.php/eidos/article/view/88/81
Duart, J., & Osorio, L. (2011). Análisis de la interacción en ambientes híbridos de aprendizaje. Revista Científica Iberoamericana de comunicación y educación, 37(2), 65 - 80. Doi: https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-06
Esguerra, G., & Guerrero, P. (2010). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Psicología. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 97 - 109. Doi: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0001.07
Espinoza, J. (2017). Relación entre los hábitos de estudio y el rendimiento académico de los alumnos de escuelas profesionales acreditadas. Tzhoecoen, 9(4), 29-40. Recuperado de: http://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/721
Estrada, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 7(7), 218 - 228. Recuperado de: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/536
FCCAAyRRHH. (2018). Universidad San Martín de Porres - Facultad de Ciencias Administrativas y Recursos Humanos: http://www.administracion.usmp.edu.pe/administracion/perfil-profesional/
FCCAAyRRHH. (2018). Universidad San Martín de Porres - Facultad de Ciencias Administrativas y Recursos Humanos: http://www.administracion.usmp.edu.pe/negocios/perfil-profesional/
Fleming, N. (2006). A guide to learning styles. Recuperado de http://vark-learn.com/wp- content/uploads/2014/08/The-VARK-Questionnaire-Spanish.pdf
Freiberg, A., Ledesma, R., & Fernández, M. (2017). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicología, 35(2), 537 - 573. Doi: http://dx.doi.org/10.18800/psico.201702.006
García - Valcárcel, A., & Tejedor, F. (s.f.). Variables TIC vinculadas a la generación de nuevos escenarios de aprendizaje en la enseñanza universitaria: aportes de las curvas roc para el análisis de diferencias. Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, 14(2), 43 - 78. Doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.237
García Nájera, J. (2007). El Modelo Vark: Instrumento diseñado para Identificar Estilos de Enseñanza - Aprendizaje. Investigación Educativa Duranguense, 6, 86-90. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2293085.pdf
Gómez del Valle, M. (2003). Identificación de los estilos de aprendizaje predominantes en estudiantes de magisterio de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Cádiz. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 6(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=754490
Gónzales, B., Alonso, C., & Rangel, R. (2012). El modelo VARK y el diseño de cursos en línea. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 4(8), 96 - 103. Recuperado de http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/44282/40032
Gonzáles, K., Constanza, N. & Padilla, J. (2010). Incidencia del estilo de aprendizaje en el rendimiento académico en un curso virtual. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 31, 6 - 24. Recuperado de: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/35/79
González, N., & María, G. (2007). El aprendizaje cooperativo como estrategia de enseñanza - aprendizaje en psicopedagogía (UC) repercusiones y valoraciones de los estudiantes. Revista Iberomericana de Educación, 42, 6 - 10. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2283799
Hawk, T., & Shah, A. (2007). Using learning style instruments to enhance student learning. Decision Sciences of Innovative Education 5(1), 1 - 19. Recuperado de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.470.4049&rep=rep1&type=pdf
Hernández, C., Rodríguez, N., & Vargas, Á. (2012). Los hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje de los alumnos en tres carreras de ingeniería en un tecnológico federal de la ciudad de México. Revista de la educación superior, 41(163), 67-87. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v41n163/v41n163a3.pdf
Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14(14), 15 - 20. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v14n14/a03v14n14.pdf
Leite, W., Svinicki, M., & Yuying, S. (2009). Attempted Validation of the Scores of the VARK: Learning Styles Inventory with Multitrait −Multimethod Confirmatory Factor Analysis Models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323 - 339. Doi: https://doi.org/10.1177/0013164409344507
López, J., Miribel, P., Colomer, J., Manuel, C., Sieiro, J., & Ruiz, O. S. (2014). Evaluación de competencias mediante rúbricas en el área de la electrónica analógica. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 2. Recuperado de https://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/537
Lozano, A. (2004). Estilos de enseñanza y aprendizaje. Un panorama de la estilística educativa. México: Trillas: ITESM.
Maquilón, J., & Hernández, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14(1). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678771
Martín - García, A. (2003). Estilos de aprendizaje en la vejez. Un estudio a la luz de la teoría del aprendizaje experiencial. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 38(5), 258 - 265. doi: https://doi.org/10.1016/S0211-139X(03)74896-3
Martín, A., & Rodríguez, M. (2003). Estilos de aprendizaje y grupos de edad. Aula Abierta, 82, 97 - 116. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1012059
Núñez, F., Hernández, R., Tomás, V., & Felipe, A. (2013). Identificación de estilos de aprendizaje en alumnos universitarios de computación de la Huasteca Hialguense mediante técnicas de minería de datos. Recuperado de: https://www.uaeh.edu.mx/investigacion/producto.php?producto=5566
Ordoñez, F., Rodríguez, R., & Plaza, R. (2003). Análisis de los estilos de aprendizaje predominantes entre los estudiantes de ciencias de la salud. Eglobal, 2(2), 1-6. Doi: https://doi.org/10.6018/eglobal.2.2.619
Ortiz, E., Sánchez, A., & Lozano, A. (2013). REA y estilos de aprendizaje según VARK en el aprendizaje de las matemáticas. Revista Internacional Magisterio: Educación y Pedagogía (64), 91 - 93. Recuperado de: http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/773
Otero, V., & Torres, L. (2005). Análisis de los hábitos de estudio en una muestra de alumnos universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 36(7), 1-9. Doi: https://rieoei.org/RIE/article/view/2929
Palazón, A., Gómez, M., Cándido, J., Concepción, M., & Gómez, J. (2011). Relación entre la aplicación de metodologías docentes activas y el aprendizaje del estudiante universitario. Bordón, 63(2), 27-40. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28969
Sarmiento, A., Mayté, C., & Tuyub, T. (2017). Identificación de los estilos de aprendizaje predominantes de los estudiantes en el nivel medio superior en un ambiente mediado por las TIC elaborando cuestionarios. Revista Electrónica del Desarrollo Humano para la Innovación Social, 4(8). Recuperado de http://www.cdhis.org.mx/index.php/CAGI/article/view/113/157
Torres, L., & Rodríguez, N. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Enseñanza e investigación, 11(2), 255 - 270.
Varela, M. (2006). Estilo de aprendizaje. Mensaje Bioquímico. XXX, 1 - 11. Recuperado de: https://www.u-cursos.cl/plataforma/2017/1/VA-01-0250/1/material_docente/previsualizar?id_material=1680625
Vinyamata, E. (2011). The Neuro-Linguistic Programming Approach to Conflict Resolution, Negotiation and Change. Journal of Conflictology, 2(1). Recuperado de: http://journal-of-conflictology.uoc.edu/joc/ca/index.php/journal-of-conflictology/article/view/vol2iss1-vinyamata.html