Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima

Análisis crítico de las reformas educativas emprendidas desde 1990 en docentes investigadores de Lima Metropolitana

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Rolando Oscco Solórzano Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú
Héctor Chico Tasayco Universidad Privada San Juan Bautista, Lima, Perú
Eric Gálvez Suarez Universidad Privada del Norte, Lima, Perú
William Flores Sotelo Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú
José Coveñas Lalupú Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú
Carmen del Pilar Gallardo Montes Universidad de Granada, Granada, España
Abstract

The objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory methodology and description of the phenomenal situation. The sample consisted of six informants, who provided the data through the in-depth interview technique. As a result, it was found that there was no explanatory theory that reveals the background of this Education Reform as well as teachers who do not identify with this reform, the successes and failures of it. The contributions broaden the reflexive theoretical universe of society, which has to do with Peruvian education.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Brunner, J. J., & Uribe, D. (2007). Mercados universitarios: el nuevo escenario de la educación superior (p. 318). Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.

Chiroque, S. (2007). Anteproyecto de Ley de la Carrera Pública Magisterial. En Informe No.48 Instituto de Pedagogía Popular.

Congreso de la República del Perú (1997). Ley del depósito legal en el Perú. Ley Nro 26905.

Congreso de la República del Perú (2003) Ley General de Educación, Perú. Ley Nro. 28044.

Encinas, J. (1970). Ensayo de Escuela nueva en el Perú. Lima: Ministerio de Educación.

Gallego, J. L., & Rodríguez, A. (2014). El reto de una educación de calidad en le Escuela Inclusiva. Revista Portuguesa de Pedagogía, 48(1), 1-24. Doi:http://dx.doi.org/10.14195/1647‑8614_48‑1_3

Gallego Ortega, J.L., & Rodríguez Fuentes, A. (2016). La alteridad en educación. Teoría y práctica. Madrid: Pirámide.

Glasser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The development of grounded theory. Chicago, IL: Alden.

Ministerio de Educación. (2004) Diseño curricular básico de educación secundaria. Lima, Perú.

Ministerio de Educación. (2005) Diseño curricular nacional de educación básica regular. Proceso de articulación. Lima, Perú.

Ministerio de Educación Perú. (2006) Módulo de Planificación Estratégica. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/planificacionestrategica/xtras/MetodologiaIntegradaPE.pdf

Ministerio de Educación. (2013) Marco de Buen Desempeño Docente. Lima, Perú.

Ministerio de Educación. (2013) Rutas del aprendizaje, ¿Cómo desarrollamos proyectos en el aula? Lima, Perú.

Ministerio de Educación. (2013) Rutas del aprendizaje, Los proyectos de aprendizaje para el logro de competencias. Lima, Perú.

Ministerio de Educación (2015). Resultados de la ECE: Una oportunidad para reflexionar sobre el aprendizaje de TODOS los estudiantes de nuestra IE y no solo del grado evaluado. Unidad de Medición de la Calidad Educativa (UMC) del Ministerio de Educación, Lima, Perú. Recuperado de:

Ministerio de Educación (2016). Lima Metropolitana: ¿cómo vamos en educación? Estadística de la Calidad Educativa (ESCALE). Lima, Perú. Recuperado de http://escale.minedu.gob.pe/documents/10156/4228634/Perfil+Lima+Metropolitana.pdf

Peñaloza, W. (2003). Los propósitos de la educación. Lima: Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.

Pérez, A. (2001). Análisis de la Reforma Experimental del ciclo superior de primaria (EGB) en Andalucía (1984-1989). Estudio múltiple de casos. Málaga: Síntesis.

Piscoya, L. (1984). Cuánto saben nuestros maestros. Lima: Edit. UNMSM Lima.

Rodríguez, A. (2015). Un currículum para adaptaciones múltiples. Madrid, España: EOS

Peñaloza, W. (2003). Los propósitos de la educación. Lima: Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.

Zaccagnini Sancho, J. L. (2004). Qué es inteligencia emocional: la relación entre pensamientos y sentimientos en la vida cotidiana (No. 152.4 Z13q). Madrid, ES: Biblioteca Nueva.

Cited by

Most read articles by the same author(s)


OJS System - Metabiblioteca |