Metacognitive Awareness in University Graduates in Engineering, Architecture and Aeronautical Sciences

Conciencia metacognitiva en ingresantes universitarios de ingeniería, arquitectura y ciencias aeronáuticas

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Rosario Arias Barahona G. Instituto Peruano de Psicología y Educación, Lima, Perú.
Ana S. Aparicio Universidad de Sao Paulo, Sao Paulo, Brasil.
Abstract

The objective of this research was to analyze the differences in metacognitive awareness and its dimensions at the beginning and end of the academic semester in a group of 96 students in the first cycle of engineering, architecture and aeronautical sciences at a private university in Lima. We also seek to establish differences in metacognitive awareness in terms of gender and the existence of a significant relationship between metacognitive awareness and its dimensions with academic performance. This was measured through the final average grades obtained in all subjects by students at the end of the semester. It makes use of a type of pre-test design -subsequent testing of a single group. This was measured through the final average grades obtained in all disciplines by students at the end of the semester. The instrument used for the evaluation was the Metacognitive Consciousness Inventory of Schraw and Dennison (1994) adapted in Peru by Córdova and García (2011).The results found a significant and favorable change in the metacognitive awareness and in its dimensions of planning and self-regulation in the post test; no significant relationships were established with gender or with academic performance.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Abdellah, R. (2015).Metacognitive awareness and its relation to academic achievement and teaching performance of pre-service female teachers in Ajman University in UAE. Procedia -Social and Behavioral Sciences174, 560-567.doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.707

Arias, W., Zegarra, J., Velarde, O. (2014). Estilos de aprendizaje y metacognición en estudiantes de psicología de Arequipa. Liberabit, 20(2),267-279. Recuperado de http://ojs3.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/287

Arteta, H.,&Huaire, E. (2016). Estrategias metacognitivas y concepciones de aprendizaje en estudiantes universitarios. Horizonte de la Ciencia, 6(11),149-158. doi: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.11.236

Broc, M.A. (2012). Influencia relativa de variables metacognitivas y volitivas en el rendimiento académico de estudiantes de Bachillerato. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(3), 63–80. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.23.num.3.2012.11462

Bogdanović, I., Obadović, D., Cvjetićanin, S., Segedinac, M., &Budić, S. (2015). Students’ metacognition awareness and physics learning efficiency and correlation between them. European Journal of Physics Education, 6(2), 18-30. Recuperado de http://www.eu-journal.org/index.php/EJPE/article/view/4/4

Bogantes, J.,&Palma K.(2016). La regulación continua de la enseñanza y del aprendizaje desde el evaluar para aprender. Una experiencia de la cátedra didáctica del lenguaje.Innovaciones Educativas,18(24).59-72. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5607285

Burón, J. (1993). Enseñar a Aprender: Introducción a la metacognición(6° ed.). Bilbao: Mensajero.

Campo, K., Escorcia, D., Moreno, M.,&Palacio, J. (2016). Metacognición, escritura y rendimiento académico en universitarios de Colombia y Francia. Avances en Psicología Latinoamericana, 34(2),233-252. doi: http://dx.doi.org/10.12804/apl34.2.2016.03

Cantillo, K., De la Hoz, A., &Cerhiaro, E.(2014). Actividad metacognitiva en estudiantes universitarios: un estudio preliminar. Revista Psicología desde el Caribe. 31(3), 455-474, Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/5399

Córdoba, D.,& Marroquín, H. M. (2018). Mejoramiento del rendimiento académico con la aplicación de estrategias metacognitivas para el aprendizaje significativo.Revista UNIMAR,36(1), 15-30. doi: https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.1

Córdova, F., &García, A. (2011). Adaptación delInventario de Conciencia Metacognitiva. Lima: Universidad de San Martín de Porres.

Doganay, A., &Demir, O. (2011). Comparison of the level of using metacognitive strategies during study between high achieving and low achieving prospectiveteachers.Educationat Sciences: Theory & Practice,11(4), 2036-2043.Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ962687

Escanero, J.,Soria, S.,Escanero, E., &Guerra, M. (2013).Influencia de los estilos de aprendizaje y metacognición en el rendimiento académico de estudiantes de fisiología. Fundación Educación Médica,16(1),23-29. doi: http://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322013000100005

Escorcia, D., & Fenouillet, F. (2011). Quel rôle de la métacognition dans les performances en écriture?: Analyse de la situation d’étudiants en sciences humaines et sociales. Revue Canadienne de L’éducation, 34(2), 53-76. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/canajeducrevucan.34.2.53

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area ofcognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/ee65/2f0f63ed5b0cfe0af4cb4ea76b2ecf790c8d.pdf

Guerrero G. (2017). Estrategias metacognitivas de lectura del nivel inferencial en la comprensión de textos argumentativos.(Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/6468

Jiménez, V.,Puente, A.,Alvarado, J.,Arrebillaga, L., &Durante, L. (2009). Medición de estrategias metacognitivas mediante la Escala de Conciencia Lectora: ESCOLA. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(18),779-804.doi: http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v7i18.1326

Huertas, A., Vesga, G., & Galindo, M. (2014). Validación del instrumento Inventario de Habilidades Metacognitivas (MAI) con estudiantes colombianos. Praxis & Saber. Revista de Investigación y Pedagogía,5(10), 55-74. doi: https://doi.org/10.19053/22160159.3022

Hernández, A., &Camargo, A. (2017). Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: Una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 49, 146-160. doi: https://doi.org/10.1016/j.rlp.2017.01.001

Martínez, J. R. (2004). Concepción de aprendizaje, metacognición y cambioconceptual en estudiantes universitarios de psicología. (tesisde doctorado).Universidad de Barcelona. Barcelona, España.Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/2632/Tesis_final.pdf?sequence=1

Mccann,E.,& Turner, J.(2004). Increasing student learning through volitional control. Teachers College Record, 106(9), 1695-1714.Recuperado de http://www.sfu.ca/~jcnesbit/EDUC220/ThinkPaper/MccannTurner2004.pdf

Meza, A., & Lazarte, C. (2007). Manual de estrategias para el aprendizaje autónomo y eficaz. Lima: Universidad Ricardo Palma, Editorial Universitaria.

Moreano R.,& Roca,M. (2014).Estrategias cognitivas y metacognitivas de composición escrita que se promueven en un curso de redacción en una universidad privada de Lima(tesisdemaestría), Pontificia Universidad Católica, Lima, Perú. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.12404/5771

Naigeboren, M.,&Caram, G. (2004). Estrategias de aprendizaje y procesos metacognitivos en alumnos universitarios. XI Jornadas de Investigación. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-029/109

O’Neil, H.,&J. Abedi (1996). Reliability and validity of a state metacognitive Inventory: Potential for alternative assessment.The Journal of Educational Research, 89(4), 234-45.Recuperado de https://www.jstor.org/stable/27542038

Osses,S., &Jaramillo, S.(2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios Pedagógicos,34(1),187-197. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011

Owo, W.,&Ikwut, F. (2015). Relationship between metacognition, attitude and academic achievement of secondary school chemistry students in port Harcourt, Rivers State.Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME),5(6), 6-12. Recuperado de http://dx.doi.org/10.9790/7388-05630612

Pacheco, A. (2012). Estrategias metacognitivas y rendimiento en metodologíadel aprendizaje e investigación de los estudiantes de I ciclo de la Facultad Universidad Nacional de Ingeniería (Tesis de Maestría), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima,Perú. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/3433

Ramírez, J., Olarte, F., &García, A. (2014). Rendimiento académico y aprendizaje autorregulado de estudiantes de ingeniería eléctrica y electrónica. Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Actas del XXI congreso universitario de innovación educativa en las enseñanzas técnicas. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, 2013, p. 200-213.Recuperadode http://hdl.handle.net/2117/21824

Ramírez, J.,Olarte, F., &García, A. (2014). Estrategias de aprendizaje usadas por estudiantes de ingeniería eléctrica e ingeniería electrónica de primer semestre. Revista Educación en Ingeniería, 9(18), 216-227. doi: https://doi.org/10.26507/rei.v9n18.476

Shcraw, G.,& Denninson, R. (1994).Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology,19(4), 460-475. doi: https://doi.org/10.1006/ceps.1994.1033

Sonowal, M.,&Alita, M. (2017).Metacognitive awareness andacademicachievement of higher secondary level science stream students of dibrugarh distric, assam. International Education & Research Journal, 3(6), 76-79. Recuperado de http://ierj.in/journal/index.php/ierj/article/view/1142

Thornberry, G. (2008). Estrategias metacognitivas, motivación académica y rendimiento académico en alumnos ingresantes a una universidad de Lima Metropolitana. Persona,11, 177-193. Universidad de Lima. Recuperado de http://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/935

Weinstein, C. E., Palmer, D., & Schulte, A. C. (1987).Learning and Study Strategies Inventory (LASSI).Clearwater, FL: H & H Publishing.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |