Teaching representations on Information and Communication Technologies (ICT) for the teaching of psychology
Representaciones docentes sobre las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) para la enseñanza de la psicología
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The adoption of Information and Communication Technologies (ICTs) in education has changed the ways of communicating and building knowledge and produced new teaching and learning environments in recent years, but although they have been an indispensable component of curricular innovation, they have not had the expected impact on improving education. In this sense, the purpose of the research reported was to investigate the representations and meanings that teachers who participate in processes of teaching and learning psychology hold about ICTs and the experience they have in using them in their teaching practice. A descriptive and interpretative type of research was carried out based on a qualitative methodology, in which a semi-structured interview was applied to teachers who teach psychology contents in higher education institutions, both public and private, in the metropolitan area of Mexico. The results show that the teachers interviewed, in general, conceive ICTs as innovative and unavoidable for educational practice; nevertheless, and although they assign different meanings to them, they agree that they should be used with certain restrictions. Although pragmatic and instrumental use prevails among teachers, they believe that ICTs facilitate teaching and learning processes.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abdulzaman, K. A. & Azizah, A. R. (2013). Facebook in higher education: students´ use and perceptions. Advances in information sciences and service sciences, 5(15), 32-42. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/f5c0/dbe0b6226a2450fe89356e3ca6fd02217dd6.pdf
Abric, J. C (2001). Las representaciones sociales: aspectos teóricos. En Abric, J. C. (Dir.), Prácticas sociales y representaciones (pp.11-32). México: Coyoacán.
Almeida, E., Guarneros, N., Limón, A. & Román, S. (1989). Presente y futuro del trabajo profesional del psicólogo en México. En Urbina, J. (Comp.), El psicólogo: formación, ejercicio profesional y prospectiva (pp.787-791). México: UNAM.
Aráujo, D., & Bermúdez, J. (2009). Limitaciones de las tecnologías de información y comunicación en la educación universitaria. Horizontes Educacionales, 14(1), 9-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/979/97912444001.pdf
Araya, V. & Orellana, X. (2018). Representaciones de docentes universitarios respecto de las TIC en la acción práctica: Algunas claves para el diseño de constancias formativas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, Número Especial 2(3), 45-58. Recuperado de http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/547
Castañeda, S. (1999). Algunos referentes para un análisis crítico para la preparación profesional del Licenciado en Psicología en México. Una experiencia colegiada. En Vázquez, G. & Martínez, J. (Eds.), La formación del Psicólogo en México (pp. 25-41). México: Universidad Latinoamericana.
Castaño, D. (1989). Prospectiva del ejercicio profesional de la psicología en México. En Urbina, J. (comp.), El psicólogo: formación, ejercicio profesional y prospectiva (pp. 779-785). México: UNAM.
Chadwick, C. (1987). Tecnología Educacional para el docente (2ª. Ed.). Barceloa: Paidós.
Coll, C. (2008). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. En Carneiro, R., Toscano, J. C. y Díaz, T. (comp.). Los desafíos de las tic para el cambio educativo (pp. 113-128). Madrid: OEI-Santillana, Fundación Santillana.
Covarrubias, P. (2003). Currículum, disciplina y profesión, desde la perspectiva de los académicos de Psicología Iztacala. Tesis de doctorado en Pedagogía. México: Facultad de Filosofía y Letras- UNAM.
Covarrubias, P. (2017). Representaciones de profesores universitarios acerca de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el currículo y su incorporación a la práctica docente. Ponencia presentada en el XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa del COMIE. Aportes y desafíos de la investigación educativa para la transformación y la justicia social, San Luis Potosí, Mex. 20-24 noviembre. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1568.pdf
Covarrubias, P. & Casarini, M. (2013). Los actores del currículo en México: Un campo de conocimiento en constitución. En Díaz Barriga, A. (Coord.). La investigación curricular en México. La primera década del siglo XXI (2002-2012) pp. (197-262). Colección Estados del Conocimiento: COMIE-ANUIES.
Covarrubias, P. & E. Camarena, O. (2010). Construcción del conocimiento e identidad profesional. México: UNAM-Castellanos Editores.
Díaz-Barriga, F. & Morán, H. (2011). Usos y niveles de apropiación de las TIC con fines de enseñanza en profesores universitarios de Psicología Educativa. En Díaz Barriga, F., Hernández, G. & Rigo, M. C. (Eds.), Experiencias educativas con recursos digitales.
Prácticas de uso y diseño tecnopedagógico (49-68). México: Facultad de Psicología- UNAM.
Echeverria, A. C. (2014). Uso de las TIC en la docencia universitaria: opinión del profesorado de educación especial. Revista Electrónica “Actualidades investigativas en Educación”, 4(3), 1-24. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n3/a12v14n3.pdf
Erickson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En Wittrock, M. c. La investigación de la enseñanza, 2. Barcelona: Paidós.
García-Valcácer, A., Hernández, A. & Recamán, A. (2012). La metodología del aprendizaje colaborativo a través de las TIC: una aproximación a las opiniones de profesores y alumnos. Revista Complutense de Educación, 23(1), 161-188. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/39108/37721
García, A. (2011). Concepciones sobre uso de las TIC del docente universitario en la práctica pedagógica. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social "Disertaciones", 4 (1), Artículo 9. Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3906
Gimeno, S. (1995). El currículum: una reflexión sobre la práctica (5ª. ed.). Madrid: Morata.
Gimeno, S. & Pérez Gómez, A. (1989). (Comp.). La enseñanza, su teoría y su práctica. Madrid: Akal-Universitaria.
Guerra, S., González, N. & García, R. (2010). Utilización de las TIC por el profesorado universitario como recurso didáctico. Revista Cientifica Educomunicación, 35(18), 141-148. DOI:10.3916C35-2010-03-07.
Hammersley, M. & Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de Investigación. México: Paidós.
Harrsch, C. (1998). Identidad del Psicólogo. México: Pearson Educación.
Herrera, A. (1993). La formación profesional del psicólogo. Perfiles Educativos, (59), 31-44. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=1993-59-31-44
Lara, L. (1989). La profesión de psicólogo: un análisis de sus antecedentes, situación actual y futura. En Urbina, J. (Comp.), El psicólogo: formación, ejercicio profesional y prospectiva (769-778). México: UNAM.
Marín, D. V. & Romero, L. M. (2009). La formación del docente universitaria a través de las TICS. Revista de Medios y Educación, (35), 97-103. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/368/36812381008.pdf
Monereo, C. & Pozo, J. I. (2008). El alumno en entornos virtuales. Condiciones, perfiles y competencias. En Coll, C. y Monereo, C. (Eds.) Psicología de la Educación Virtual (pp. 110-131). Madrid: Morata.
Moreno, T. J. (2009). Diagnóstico de los usos e incorporación de las TIC en un escenario univesitario. En Díaz Barriga, F., Hernández, G. & Rigo M. Aprender y enseñar con TIC en Educación superior: contribuciones del socioconstructivismo (pp. 207-204). México: Facultad de Psicología, UNAM.
Moscovici, S. (1986). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Paidós.
Noriega, J. A. & Gutiérrez, C. (1995). Introducción a la epistemología para psicólogos. México: Plaza y Valdez.
OCDE (2003). ICT and Economic Growth. Paris: OCDE Publication Service. Recuperado de http://www.cla.org.pt/docs/OCDE_TIC.PDF
PÉREZ, C. I. (2011). “El papel del profesor y el uso de TIC como herramienta de apoyo”. En F. Díaz Barriga, G. Hernández y M. C. Rigo, (Eds.), Experiencias educativas con recursos digitales. Prácticas de uso y diseño tecnopedagógico (213-234). México: Facultad de Psicología UNAM.
Preciado, H. & Rojas, L. A. (1989). Notas sobre la enseñanza de la psicología en México: estado actual y perspectivas de desarrollo. Revista de la Educación Superior, 18(72), 57-72. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista72_S1A5ES.pdf
Raquimán, P. 2014). Representaciones sobre el cambio en el uso de las TIC. Relatos de vida de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, (65), 75-90. DOI: https://doi.org/10.35362/rie650394
Riascos-Erazo, S., Quintero-Calvache, D. & Ávila-Fajardo, G. (2009). Las TIC en el aula: percepciones de los profesores universitarios. Educación y Educadores, 12(2), 133-157. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/834/83412235008.pdf
Romero, V. & Hernández, G. (2011). Usos y apropiación de las TIC en estudiantes universitarios. En F. Díaz Barriga, G. Hernández & Rigo, M. C. (Eds.), Experiencias educativas con recursos digitales. Prácticas de uso y diseño tecnopedagógico (27-48). México: Facultad de Psicología UNAM.
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/780/78011256001.pdf
Salinas, S. A. (2008). Softweare para Trabajo Colaborativo y Bibliotecas. Monte Grande: Instituro Superior de Formación Docente y Técnica Nº. 35. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/11886903.pdf
Taylor, S. J. & Bodgan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
UNESCO (2008). Estándares de Competencias en TIC para docentes. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php
Young, E. (1981). A study of teacher epistemologies. The Australian Journal of Education, 25(2), 194-208. Recuperado de https://doi.org/10.1177/000494418102500208.
Zanatta, E. & Yurén, T. (2012). La formación profesional del psicólogo en México: trayecto de la construcción de su identidad disciplinar. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17(1), 151-170. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/292/29223246010.pdf