Educational challenges in virtual environments: rural and urban schools

Desafíos educativos en ambientes virtuales: escuelas rurales y urbanas

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Perla Meléndez Grijalva
Celia Carrera Hernández
Josefina Madrigal Luna
Abstract
The results of an investigation that investigated the perceptions and experiences of university students in urban and rural contexts are presented, in order to know how they live their education in a virtual mode under a pandemic context, considering three categories: pedagogical, material and emotional It was a qualitative study based on the phenomenological method, in-depth interviews and documentary analysis were applied. Twelve university students from rural areas and 15 from urban areas in the State of Chihuahua participated. The results indicate that in both contexts a deficient education was perceived, with traditional and boring teaching practices, with lower than expected learning and ineffective feedback and communication; low motivation and recurrent feelings of fear, sadness and hopelessness were presented. The greatest concern in urban contexts was the risk of contagion and social isolation, in rural the problems of connectivity and economic poverty. Regarding material resources, students in rural contexts had greater deficiencies, less than half had a computer and internet. On the other hand, it was found a development of technological skills and self-management of learning such as time and resource management, the organization of activities and the self-construction of knowledge. It is concluded that virtual education is developed under a traditional paradigm, which makes it necessary to strengthen not only access to technologies, but also to promote motivation, participation and interactions among students and transform passive practices through organized, flexible experiences with social impact, attitudinal and cognitive.
Keywords

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Author Biographies / See

Perla Meléndez Grijalva, Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua, Chihuahua, México

Profesora investigadora de tiempo completo en la Universidad Pedagógica Nacional, miembro del Sistema Nacional de Investigadores, docente de nivel licenciatura y posgrado. Directora de tesis y Coordinadora del programa de tutorías.

Celia Carrera Hernández, Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua, Chihuahua, México

Asesora en la UPNECH, Campus, Chihuahua. es Doctora en Educación por la UACH, Perfil PRODEP, Investigadora por el SNI nivel I, perfil PRODEP; autora de libros: Modelo Pedagógico Para el Desarrollo de Competencias; Afectividad entre madres e hijos, el caso de Chihuahua, México; Problemas emocionales y de conducta en secundaria, artículos arbitrados: El rezago escolar de los alumnos en situación de vulnerabilidad socioeconómica, Valoración curricular de programas doctorales, The students with school rejection and the context; Training of Researchers PhD. Perceptions and Challenges

Josefina Madrigal Luna, Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua, Chihuahua, México

Profesora investigadora en la Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua (UPNECH), Campus Parral, Doctora en Educación por el Centro Universitario de Tijuana, cuenta con Perfil PRODEP. Ha escrito los siguientes libros: Educación Indígena en Chihuahua: Políticas educativas y formación docente; Un acercamiento a la vida de los Pimas en el momento actual. Educación Intercultural y desarrollo, compromisos postergados; Modelo Pedagógico Para el Desarrollo de Competencias; Afectividad entre madres e hijos, el caso de Chihuahua, México; Problemas emocionales y de conducta en secundaria; artículos arbitrados: El maestro de educación indígena en la región rarámuri, Retos en la concreción de la educación intercultural en México jmadrigal@upnech.edu.mx  ORCID.ID orcid.org/0000-0003-2190-3164

 

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