Scale of Attitudes Towards Research (EACIN-R): Psychometric Properties in Peruvian University Students

Escala de actitudes hacia la investigación (EACIN-R): propiedades psicométricas en universitarios peruanos

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Juana Patricia Hidalgo Euribe
Pricila León Pretel
Víctor Hugo Ucedo Silva
Abstract

The objective of this instrumental research was to confirm the psychometric properties of the EACIN-R Attitudes towards Research Scale, which contains three factors with 28 items comprised in three subscales: interest, vocation and assessment of research. 220 students from a Peruvian university participated, 82 men and 138 women. Confirmatory factor analysis and parallel Horn analysis confirmed the internal structure of the instrument, the trifactorial model, and the number of items in each subscale. Cronbach's alpha index, for the reliability analysis, yielded a value of .898 in the total test. In addition, reliability was obtained for each of its factors, vocation (.862), assessment (.692) and interest in research (.757). It is concluded that the instrument presents a good level of internal consistency, and its use is supported to measure this construct in university students with similar characteristics to the participants in this study.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Aldana, G. M. & Joya, N. S. (2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa, 14, 295-309. https://doi.org/10.25058/20112742.428

Aldana, G. M., Caraballo, G. J., & Babativa, D. A. (2016). Escala EACIN para medir actitudes hacia la investigación: validación de contenido y confiabilidad. Aletheia, 8(2), 104-121 https://n9.cl/ppryy

Aldana, G.M., Babativa, D. A, Caraballo, G.J, & Rey, C.A. (2020). Escala de actitudes hacia la investigación -EACIN-R: evaluación de sus propiedades psicométricas en una muestra colombiana. Rev. CES Psico, 13(1), 89-103. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.6

Alonso, J., Alonso, A. & Valadez, D. (2015). Actitud hacia la investigación científica en estudiantes de Enfermería. El Arte del Cuidado, 4(7), 21-35. https://n9.cl/21qxt

Allport, G. (1935). Attitudes. En C. Murchison (ed.) Handbook of social psychology. Clark University Press.

Arellano-Sacramento, C., Hermoza-Moquillaza, R., Elías-Podestá, M., & Ramírez-Julca, M. (2018). Actitud hacia la investigación en la Facultad de Ciencias de la salud de la Universidad Privada Norbert Wiener. Revista de Investigación de la Universidad Norbert Wiener, 1(7), 47-58. https://doi.org/10.37768/unw.rinv.07.01.005

Baron, R. & Byrne, D. (2005). Psicología social. Pearson Education. https://ayudacontextos.files.wordpress.com/2018/04/psi-social.pdf

Bendezú, M. (2021). Actitud investigativa y autoaprendizaje de los estudiantes de la especialidad de administración de una universidad privada, Lima - 2020 [Tesis Maestría – Universidad César Vallejo. https://n9.cl/9c2ya

Blanco, A. (2008). Una revisión crítica de la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Revista Complutense de Educación, 19(2), 311-330. https://n9.cl/l4ge3

Blanco, N. (2011). Una técnica para la medición de actitudes sociales. Revista de Ciencias Sociales, 7(1), 45-54. https://doi.org/10.31876/rcs.v7i1.25120

Catena, A., Ramos, M., & Trujillo, H. (2003). Análisis Multivariado. Un Manual para Investigadores. Editorial Biblioteca Nueva.

Castro, S. (2017). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la actitud hacia la investigación formativa en estudiantes universitarios. Revistas Unisalle, 1(70), 165– 182. https://doi.org/10.19052/ap.3996

Cortés, J. & Barragán, C. (2009). Avances en el diseño de una escala de actitudes cognitivo-conductuales. Psiquis, 18(5), 46-156. https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=63670

Cota, L. V., Beltrán, J., Tánori, J., & Vázquez, M. (2019). Propiedades psicométricas de una escala de actitudes hacia la investigación científica (EACIN): Estudio en alumnos universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(3), 43-54. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/1711

De las Salas, M., Sunny, P. & Solangi, L. (2014). Actitud del estudiante universitario hacia la investigación en el núcleo Luz – Costa Oriente del Lago. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 18(21), 162–176. https://doi.org/10.18294/pm.2018.1900

Duarte, S. (2013). Factores determinantes de la actitud emprendedora investigativa en científicos del Paraguay. EduSol, 8(24), 47-55. https://www.redalyc.org/pdf/4757/475748663007.pdf

Escalante, E., Repetto, A. & Mattinello, G. (2012). Exploración y análisis de la actitud hacia la estadística en alumnos de psicología. Liberabit, 18(1), 15–26. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v18n1/a03v18n1.pdf

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. & Black, W. (1999). Análisis Multivariante (5a ed.). Prentice Hall Iberia.

Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, M.P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). McGraw Hill.

Jöreskog, K., Olsson, U. & Wallentin, F. (2016). Multivariate Analysis with Lisrel. Springer.

Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento (4a ed.) McGraw-Hill.

Kline, B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2a ed.). Guilford Press.

Loayza-Rivas, J. (2021). Actitudes hacia la investigación científica y estadística en estudiantes de Psicología. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(2), 165–177. https://doi.org/10.30545/academo.2021.jul-dic.6

Martínez, D., & Márquez, D. (2014). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Tendencias Pedagógicas, 24, 347–360. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2110

Meneses, J. (Coord.). (2013). Psicometría. Editorial UOC.

Montero, I., & León, O. (2007). A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847–862. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770318

Muñoz, J., Hinostroza, A., Daza, N., Nunura, L., Rodríguez., K & Abanto, W. (2020). Evidencia de los procesos psicométricos en la escala de actitud frente a la investigación en estudiantes universitarios de la ciudad de Trujillo. Revista Científica PAIAN, 11(1), 1-15. https://doi.org/10.26495/rcp.v11i1.1319

Myers, D. (1996). Psicología social. McGraw-Hill Companies.

Olivera, E. (2020). Actitudes hacia la investigación de bachilleres en administración y psicología de una universidad peruana. Chakiñan, 11, 70-81. https://doi.org/10.1590/scielopreprints.820

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (2002). Manual de Frascati 2002: propuesta de norma práctica para encuestas de investigación y desarrollo experimental. medición de las actividades científicas y tecnológicas. Fundación Española Ciencia y Tecnología. https://bibliotecadigital.infor.cl/handle/20 500.12220/18732

Instituto Nacional de Estadística e Informática (2015). Encuesta Nacional a Egresados Universitarios y Universidades. INEI. https://acortar.link/ZDGLg

Congreso de la República del Perú (2014, julio 9). Ley Universitaria, Ley No 30220. https://ep.unap.edu.pe/dere¬cho/ley-no-30220-ley-universitaria/

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa (2019). Modelo de acreditación para programas de estudios de educación superior universitaria. SINEACE. https://www.gob.pe/sineace

Piclín, J. (2008). Sarah Ysalgué Ysalgué: una figura de la ciencia y la pedagogía en Cuba. EduSol, 8(24), 47-55. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475748663007

Quezada, L., Moral, J. & Landero, R. (2019). Validación de la Escala de Actitud hacia la Investigación en Estudiantes Mexicanos de Psicología. Revista Evaluar, 19(1), 1–16. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v19.n1.23874

Ramos, L. (2019). Análisis psicométrico de una escala de actitudes hacia la investigación científica. Revista de Psicología, 9(2), 35-52. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/513

Ríos, J. (2007). La vocación del investigador. Contaduría y Administración, 221, 3-6. https://www.redalyc.org/pdf/395/39522101.pdf

Rojas, H., Méndez, R. & Rodríguez, A. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8(2), 216-229. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4265852

Rojas-Solís, J., Espinoza-Guzmán, D., Espindola-Larios, M., & Hernández-Rosas, S. (2021). Actitud hacia la investigación en universitarios mexicanos: un análisis exploratorio. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8, 1-25. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2747

Ruiz, C. (2011). La investigación cualitativa en educación: crítica y prospectiva. Télématique, 10(1), 28-50. https://www.redalyc.org/pdf/784/78419688002.pdf

Uriel, E. & Aldas, J. (2005). Análisis Multivariante Aplicado (1a ed.). Thomson/Paraninfo.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |