Social Networking Addiction and Social Skills in Secondary School Students

Adicción a las redes sociales y habilidades sociales en estudiantes de secundaria

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Dessiré I. Agreda Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Edwin S. Salas Blas Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Abstract

There is discussion about the possibility of predicting and controlling addictions by intervening in social skills; the results found before are contradictory. In this study, addiction to social networks and social skill were related in predictive terms. A non-probabilistic sample of 142 high school students residing in Tacna-Peru, aged 14 to 17, was used. They were given the social network addiction questionnaire and the Goldstein social skills questionnaire. A small negative correlation was found between the dimensions of both instruments; the regression analysis allowed to identify that obsession with social networks weakly predicted changes in communication skills, alternatives to violence and pro-friendliness; and that the pro-frieidliness dimension exerts influence on obsession with social networks and lack of control; the comparative analysis found that those who use social networks more frequently are more likely to develop an addiction. On the other hand, in both the social media addiction questionnaire and the social skills questionnaire, men and women do not have differences, even when comparing the data by level of education. It is concluded that, at higher levels of addiction to social networks, there are lower social skills; and that the greater the amount of time spent using social networks, the greater the probability of addiction; the predictive analysis carried out shows weak effects. The data found can be used for the design of preventive programs.

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Author Biographies / See

Dessiré I. Agreda, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Psicóloga clínica por la Universidad de Ciencias Aplicadas UPC. Maestría en intervenciones en niños y adolescentes (UNIR, España), especialización en terapia de pareja (IFASIL, Perú) y abordaje de adicciones a sustancias (REDES, Perú), diplomado en liderazgo (MIU, Miami) y especialización en psicología positiva (Universidad de Pensilvania). Es docente de la UPC, con experiencia profesional en población infanto-juvenil, dirige talleres psicoeducativos sobre salud mental padres de familia y adolescentes.

Edwin S. Salas Blas, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Profesor Investigador de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Maestro en Ciencias - Psicología (UPCH) y Doctor en Psicología (USMP), docente de asignaturas de investigación en diferentes universidades (USMP, UNIFE, U. LIMA, UNMSM, USIL, UPC y otras). Como investigador se interesa por las adicciones psicológicas: a internet, a redes sociales, a videojuegos, al trabajo, etc.; ha publicado artículos, capítulos de libros y libros. Participa como expositor en congresos nacionales e internacionales.

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