Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards

Revisión de la influencia de la motivación docente en el empleo de las pizarras digitales interactivas

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Miriam M. Rojas Segovia Universidad Tecnológica del Perú, Lima, Perú; Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Douglas Y. Romero-Varela Universidad Tecnológica del Perú, Lima, Perú
Abstract

The present article is a topic´s revision and it pretends to give a general vision of the recollected data about the use of interactive digital boards in the sessions of teaching-learning process´ development that takes as a determinant factor the teacher´s motivation. It has been made an examination of the available literature online to elaborate an analysis of the actual situation of this innovating didactic tool and its relation with the teacher´s predisposition, as part of the final project for the Academic Investigation subject in the Technological University of Peru. After the investigation, it concluded, until the edition’s date, there are no enough researches that center their attention in the teacher´s attitude, especially in Peru, so it can´t be determined if there is a direct relation between these aspects and it´s recommended to develop projects that gives relevance to the educator in the efficient use of the technology with the purpose of achieve a qualified education that is adapted to the emergent information society´s standards.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Bobbio, N. (1994). Estado, gobierno y sociedad. Por una teoría general de la política. México: Fondo de la Cultura Económica.

Corrales, M. (2015). Selección, elaboración, adaptación y utilización de materiales, medios y recursos didácticos en formación profesional para el empleo. España: Ediciones Paraninfo.

Daccach, J. (s.f.). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Recuperado de: http://www.gestipolis.com/delta/term/TER434.html

Díaz, F. (2009). Las TIC en el aula: TIC y competencias docentes en el siglo XXI. En Carneiro, R., Toscano, J. y Díaz, T. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (139-154). Madrid: Editorial Santillana-OEI.

Díaz, I. (2012), El uso de las pizarras interactivas en la educación básica primaria: un estudio en una escuela privada en Costa Rica (Tesis de maestría). Universidad Virtual: Escuela de Graduados en Educación, Costa Rica. Recuperado de: https://repositorio.itesm.mx/handle/11285/619728

Domingo, M. (2011). Pizarra digital interactiva en el aula: uso y valoraciones sobre el aprendizaje. Estudios sobre educación, 20, 99-116. Recuperado de: https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4475

Duan, Y. (2010). Teaching interactively with Interactive Whiteboard: Teachers are the key. Networking and Digital Society (ICNDS), 2nd International Conference, 1, 144 –147. Doi: http://dx.doi.org/10.1109/ICNDS.2010.5479608

Cacheiro, M., Dulac, J. & Gallego, D. (2009). La pizarra digital interactiva como recurso docente.

evista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(2), 153-178. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:425-Mlcacheiro-5001

Gatica, N., & Valdivia, J. (2014). La pizarra digital interactiva y la web 2.0: Ambientes digitales que se sustentan en la teoría del constructivismo social. En Capacitación y gestión del conocimiento a través de la web 2.0 (197-213). Madrid: DYKINSON S, L.

Llorente, J. (2012). Estudio, evaluación y optimización de los procesos de introducción de las TIC en los centros educativos en formación obligatoria (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, España. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/9878/50727_Llorente_Olier_Jose_Javier.pdf?sequence=1

Luna, E. (2006). El docente presencial: Técnicas de enseñanza para enriquecer su desempeño académico. México: Plaza y Valdés S.A.

Martín, O. (2009). Educación 2.0: Horizontes de la innovación educativa. En Nadal, J. (Ed.), TELOS 78: La escuela digital. Desafíos de la innovación educativa (53-61). Editorial Fundación Telefónica.

Monreal, I. (2013). Uso e integración curricular de la pizarra digital interactiva en el aula de música de primaria. Un estudio de casos en la provincia de Segovia (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/4228

Montoya, C. (2014). El uso de la pizarra digital en el aula: Experiencia basada en el uso de la PDI de bajo costo. Lima, Perú: Editorial VIRTUAL EDUCA.

Murado, J. (2012). Pizarra digital: Herramienta metodológica integral en el contexto del aula del siglo XXI. España: Ideas Propias.

Niemiec, C., & Ryan, R. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7(2), 133-144. Doi: https://doi.org/10.1177/1477878509104318

Pando, V. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. Propósitos y representaciones, 6(1), 463-505. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.167

Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. Adaptación al castellano por Institución Educativa SEK, España: Distribuidora SEK, S.A. Recuperado de: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf

Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. En Handbook of research on student engagement, Nueva York: Editorial Springer.

Rodríguez-Sosa, J., Hernández-Sánchez, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. Propósitos y representaciones, 6(1), 507-541. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211

Ryan, R., & Deci, E. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. Doi: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020

Sáez-López, J. (2011). Valoración por parte de los docentes del uso y aplicación de la pizarra digital en educación primaria. II Congreso Pizarra Digital. Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/45013518/3_II_congreso_PDI.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1550183053&Signature=%2Fw9VyO1qj5IGHW%2BHByd%2FyWf9qJ8%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DVALORACION_POR_PARTE_DE_LOS_D OCENTES_DE.pdf

Sánchez, E. (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Revista Educare, 12, 155-162. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1465

Cited by

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.


OJS System - Metabiblioteca |