Psychometric properties of the coping with pre-exam anxiety and uncertainty scale in chilean university students

Propiedades psicométricas de la escala de afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre pre-examen en universitarios chilenos

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Felipe Guerra Díaz
Ricardo Alex Jorquera Gutiérrez
Abstract

The present instrumental study aimed to describe the psychometric properties of the Coping with Pre-Exam Anxiety and Uncertainty Scale (COPEAU-A) in Chilean university students. 230 first-year students from a university in the north of Chile participated, where 67,4% were women and 32.6% men, with an average age of 18,9 years. By confirmatory factor analysis, using a robust weighted least squares method (WLSMV), five models were compared, finding the best fit indicators in the composite of four oblique factors with 20 ítems (X2=228,795, gl=164, p<,01; X2/gl=1,395; TLI=,929; CFI=,939; RMSEA=,042). The reliability of the four factors was adequate, showing McDonald's Omega coefficients between ω=,716 and ω=,873. In turn, the results showed the factorial invariance of the instrument according to sex. It is concluded that the psychometric properties of COPEAU-A would support its use to evaluate coping strategies in the face of anxiety and pre-exam uncertainty in Chilean university students who are beginning their academic careers.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Felipe Guerra Díaz, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile

Psicólogo, Magister en Psicología. Psicólogo del Complejo Tecnológico de Aprendizaje de la Universidad de Atacama, Chile.

Ricardo Alex Jorquera Gutiérrez, Universidad de Atacama, Copiapó, Chile

Psicólogo, Doctor en Psicología, Magister en Psicología Social Aplicada y Magister en Administración de Empresas. Académico del Departamento de Psicología de la Universidad de Atacama, Chile.
References / See

Angelucci, LT., Cañoto, Y., Hernández, MJ. (2017). Influencia del estilo de vida, el sexo, la edad y el imc sobre la salud física y psicológica en jóvenes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(3), 531-546. http://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4454

Arana, F. & Furlan, L. (2015). Groups of perfectionists, test anxiety, and pre-exam coping in Argentine students. Personality and Individual Differences, 90, 169–173. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.11.001

Ato, M., López, JJ., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3),1038-1059.

Byrne, B.M. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the process. Psicothema, 20(4), 872-882.

Brown, T. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. The Guilford Press

Cabanach, RG., & Souto-Gestal, A., & Franco, V. (2016). Escala de Estresores Académicos para la evaluación de los estresores académicos en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 7(2),41-50.

Carver, CS., & Scheier, MF. (1995). Situational coping and coping dispositions in a stressful encounter. Journal of Personality and Social Psychology.

Carver, C.S., Scheier, MF. & Weintraub, J.K. (1989) Assesing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267- 283.

Castillo, C., Chacón, T., & Díaz-Véliz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en educación médica, 5(20), 230-237. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.03.001

Cheung, G.W., & Rensvold, RB. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1 207/S15328007SEM0902_5

Domínguez-Lara, S. (2018a). Afrontamiento ante la ansiedad pre-examen y autoeficacia académica en estudiantes de ciencias de la salud. Educación Médica, 19(1), 39-42. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.07.007

Domínguez-Lara, S. (2018b). Evidencias convergente y discriminante del TAI-Estado: Influencia de las estrategias de afrontamiento pre-examen. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 237-255. http://doi.org/10.19083/ridu.2018.547

Domínguez-Lara, S. (2018c). Procrastinación académica, afrontamiento de la ansiedad pre-examen y rendimiento académico en estudiantes de psicología: análisis preliminar. Cultura: Revista de La Asociación de Docentes de La USMP, 32, 181–193. http://doi.org/10.24265/cultura.2017.v31.10

Domínguez-Lara, S., Fernández-Arata, M., Manrique-Millones, D., Alarcón-Parco, D., & Díaz-Peñaloza, M. (2017). Datos normativos de una escala de agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios de psicología de Lima (Perú). Educación Médica, 19(3), 246 – 255. http://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.09.002

Domínguez-Lara, S. & Merino-Soto, C. (2016). Análisis Estructural de la Escala de Afrontamiento ante la Ansiedad e Incertidumbre Pre-examen (COPEAU) en universitarios peruanos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(2), 32-47. doi: http://doi.org/10.19083/ridu.10.474

Domínguez-Lara, S. & Merino-Soto, C. (2018). Versión breve de la Escala de afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre preexamen (COPEAU) en universitarios peruanos. Educación Médica, 19 (2), 67-72. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.011

Fernández-Castillo, A., & Caurcel, M. J. (2015). State test-anxiety, selective attention and concentration in university students. International Journal of Psychology, 50(4). https://doi.org/10.1002 / ijop.12092.

Heredia, D., Piemontesi, S., Furlan, L. & Perez, E. (2008). Adaptacion de la escala de afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre pre-examen (COPEAU). Avaliacao Psicologica, 7(1), 1-9.

Hu, L. & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118

Iacobucci, D. (2010). Structural equations modeling: Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of Consumer Psychology, 20(1), 90-98. doi: http://doi.org/10.1016/j.jcps.2009.09.003

JASP Team (2020). JASP (Version 0.14) [Computer software].

Kline, R. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford

Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984) Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer Publishing Company.

Oermann, M. H., & Gaberson, K. B. (2009). Evaluation and testing in nursing education (3rd ed.). New York: Springer Publishing Company.

R Core Team (2020). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.

Rost, D. H., & Schermer, F. J. (1997). Differentielles Leistungsangst Inventar (DAI): Handbuch [Differential Performance Anxiety Inventory: Manual]. Frankfurt/Main, Swets Test Services, Germany.

Roulston, A., Montgomery, L., Campbell, A., & Davidson, G. (2018). Exploring the impact of mindfulnesss on mental wellbeing, stress and resilience of undergraduate social work students. Social Work Education, 37(2), 157-172. https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1388776

Santabárbara, J. (2019). Afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre preexamen de bioestadística en estudiantes de Grado en Medicina. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(5), 207-210

Santos-Ruiz, A., Fernández-Pascual, M. D., Reig-Ferrer, A., Riquelme-Ros, L., Montero-López, E., & Peralta-Ramírez, M. I. (2019). Valoración del estrés percibido y de las necesidades y demandas de intervención psicoeducativa para su manejo eficaz en estudiantes universitarios. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 409-416). Barcelona: Octaedro.

Stöber, J. (2004). Dimensions of test anxiety: relations to ways of coping with pre-exam anxiety and uncertainty. Anxiety, Stress, and Coping, 17 (3), 213-226.

Zeidner, M. (1995). Adaptive coping with test situations: A review of the literature. Educational Psychologist, 30, 123-133.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |