Psychometric properties of the coping with pre-exam anxiety and uncertainty scale in chilean university students
Propiedades psicométricas de la escala de afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre pre-examen en universitarios chilenos
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The present instrumental study aimed to describe the psychometric properties of the Coping with Pre-Exam Anxiety and Uncertainty Scale (COPEAU-A) in Chilean university students. 230 first-year students from a university in the north of Chile participated, where 67,4% were women and 32.6% men, with an average age of 18,9 years. By confirmatory factor analysis, using a robust weighted least squares method (WLSMV), five models were compared, finding the best fit indicators in the composite of four oblique factors with 20 ítems (X2=228,795, gl=164, p<,01; X2/gl=1,395; TLI=,929; CFI=,939; RMSEA=,042). The reliability of the four factors was adequate, showing McDonald's Omega coefficients between ω=,716 and ω=,873. In turn, the results showed the factorial invariance of the instrument according to sex. It is concluded that the psychometric properties of COPEAU-A would support its use to evaluate coping strategies in the face of anxiety and pre-exam uncertainty in Chilean university students who are beginning their academic careers.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Angelucci, LT., Cañoto, Y., Hernández, MJ. (2017). Influencia del estilo de vida, el sexo, la edad y el imc sobre la salud física y psicológica en jóvenes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(3), 531-546. http://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4454
Arana, F. & Furlan, L. (2015). Groups of perfectionists, test anxiety, and pre-exam coping in Argentine students. Personality and Individual Differences, 90, 169–173. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.11.001
Ato, M., López, JJ., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3),1038-1059.
Byrne, B.M. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the process. Psicothema, 20(4), 872-882.
Brown, T. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. The Guilford Press
Cabanach, RG., & Souto-Gestal, A., & Franco, V. (2016). Escala de Estresores Académicos para la evaluación de los estresores académicos en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 7(2),41-50.
Carver, CS., & Scheier, MF. (1995). Situational coping and coping dispositions in a stressful encounter. Journal of Personality and Social Psychology.
Carver, C.S., Scheier, MF. & Weintraub, J.K. (1989) Assesing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267- 283.
Castillo, C., Chacón, T., & Díaz-Véliz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en educación médica, 5(20), 230-237. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.03.001
Cheung, G.W., & Rensvold, RB. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1 207/S15328007SEM0902_5
Domínguez-Lara, S. (2018a). Afrontamiento ante la ansiedad pre-examen y autoeficacia académica en estudiantes de ciencias de la salud. Educación Médica, 19(1), 39-42. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.07.007
Domínguez-Lara, S. (2018b). Evidencias convergente y discriminante del TAI-Estado: Influencia de las estrategias de afrontamiento pre-examen. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 237-255. http://doi.org/10.19083/ridu.2018.547
Domínguez-Lara, S. (2018c). Procrastinación académica, afrontamiento de la ansiedad pre-examen y rendimiento académico en estudiantes de psicología: análisis preliminar. Cultura: Revista de La Asociación de Docentes de La USMP, 32, 181–193. http://doi.org/10.24265/cultura.2017.v31.10
Domínguez-Lara, S., Fernández-Arata, M., Manrique-Millones, D., Alarcón-Parco, D., & Díaz-Peñaloza, M. (2017). Datos normativos de una escala de agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios de psicología de Lima (Perú). Educación Médica, 19(3), 246 – 255. http://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.09.002
Domínguez-Lara, S. & Merino-Soto, C. (2016). Análisis Estructural de la Escala de Afrontamiento ante la Ansiedad e Incertidumbre Pre-examen (COPEAU) en universitarios peruanos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(2), 32-47. doi: http://doi.org/10.19083/ridu.10.474
Domínguez-Lara, S. & Merino-Soto, C. (2018). Versión breve de la Escala de afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre preexamen (COPEAU) en universitarios peruanos. Educación Médica, 19 (2), 67-72. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.011
Fernández-Castillo, A., & Caurcel, M. J. (2015). State test-anxiety, selective attention and concentration in university students. International Journal of Psychology, 50(4). https://doi.org/10.1002 / ijop.12092.
Heredia, D., Piemontesi, S., Furlan, L. & Perez, E. (2008). Adaptacion de la escala de afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre pre-examen (COPEAU). Avaliacao Psicologica, 7(1), 1-9.
Hu, L. & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
Iacobucci, D. (2010). Structural equations modeling: Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of Consumer Psychology, 20(1), 90-98. doi: http://doi.org/10.1016/j.jcps.2009.09.003
JASP Team (2020). JASP (Version 0.14) [Computer software].
Kline, R. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford
Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984) Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer Publishing Company.
Oermann, M. H., & Gaberson, K. B. (2009). Evaluation and testing in nursing education (3rd ed.). New York: Springer Publishing Company.
R Core Team (2020). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.
Rost, D. H., & Schermer, F. J. (1997). Differentielles Leistungsangst Inventar (DAI): Handbuch [Differential Performance Anxiety Inventory: Manual]. Frankfurt/Main, Swets Test Services, Germany.
Roulston, A., Montgomery, L., Campbell, A., & Davidson, G. (2018). Exploring the impact of mindfulnesss on mental wellbeing, stress and resilience of undergraduate social work students. Social Work Education, 37(2), 157-172. https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1388776
Santabárbara, J. (2019). Afrontamiento ante la ansiedad e incertidumbre preexamen de bioestadística en estudiantes de Grado en Medicina. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(5), 207-210
Santos-Ruiz, A., Fernández-Pascual, M. D., Reig-Ferrer, A., Riquelme-Ros, L., Montero-López, E., & Peralta-Ramírez, M. I. (2019). Valoración del estrés percibido y de las necesidades y demandas de intervención psicoeducativa para su manejo eficaz en estudiantes universitarios. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 409-416). Barcelona: Octaedro.
Stöber, J. (2004). Dimensions of test anxiety: relations to ways of coping with pre-exam anxiety and uncertainty. Anxiety, Stress, and Coping, 17 (3), 213-226.
Zeidner, M. (1995). Adaptive coping with test situations: A review of the literature. Educational Psychologist, 30, 123-133.