Flipped classroom as a tool for the achievement of autonomous learning in university students
Aula invertida como herramienta para el logro de aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The research aimed to determine the influence of the flipped classroom as a tool for the achievement of autonomous learning in university students. The type of study that was used was applied and the experimental design of a quasi-experimental sub type. The sample consisted of 73 students distributed in 2 groups of which one was the controlgroup (37) and the other theexperimental group (36), students of both sexes, for which an intentional Non-Probabilistic sampling was used. In relation to the technique, this was the survey as instruments the questionnaire that was applied virtually whichwent through two phases before being applied to the study sample (validity and reliability), in relation to the reliability a value was obtained of 0.864according to KR20.The pre-test results in relation to autonomous learning 38.9% and 43.2% of the students in the control group (CG) andexperimental group (EG) maintain a low level, likewise, 58.3% and 43, 2% present a medium level, for their part, 2.8% of the control group and 13.6% of the experimental group were at the high level. It was concluded thatthe flipped classroom allowsthe student to learn autonomously, incorporating TICas an innovative element in the transformation of the acquisition of new learning in a responsible manner.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abio, G., Alcañiz, M. Gómez, M. Rubert, G. Serrano, M. Stoyanova, A. y Vilalta, M. (2017). El aula invertida y el aprendizaje en equipo dos metodologías para estimular al alumnado repetidor. Revista d’Innovació Docent Universitària 9, pp. 1-15 http://revistes.ub.edu/index.php/RIDU
Acevedo, A., Prada, D. Ramírez, J. Chia, M. y Roman, J. (2019). Aula Invertida para la mejora de la cultura financiera del estudiantado Santandereano: Caso Concurso Bolsa Millonaria (Colombia). Revista espacios Vol. 40 (44) 8. https://bit.ly/3a6vbVy
Archbold, F. A., Nuñez, L. J. & Padilla, L. F. (2019). Aula invertida: análisis de una experiencia disruptiva en la práctica de enseñanza y aprendizaje desdela mirada docente. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10554/46606
Arráez, Lorenzo, A., Gómez y Lorenzo, G., 2018
Arráez, G., Lorenzo, A., Gómez, M., & Lorenzo, G. (2018). La clase invertida en la educación superior: percepciones del alumnado. Revista INFAD dePsicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 155-162. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1197
Bergmann, J. y Sams, A. (2014). Dale la vuelta a tu clase. Lleva tu clase a cada estudiante, en cualquier momento y cualquierlugar. España: Ediciones SM 2014.
Bergmann, J., & Sams, A. (2017). Flipped Learning: Maximizing Face Time. Td.org. Retrieved 6 July 2017, from https://www.td.org/Publications/Magazines/TD/TD-Archive/2014/02/Flipped-Learning-Maximizing-Face-Time
Blasco, A., Lorenzo, J. y Sarsa, J. (2016). La clase invertida y el uso de videos de software educativo en la formación inicial del profesorado. Estudio cualitativo. @tic. revista d'innovació educativa., 17, 12-20. ISSN: 1989-3477. https://roderic.uv.es/handle/10550/57153
Carignano, C. (2016). Implementación de clase invertida en una escuela de una universidad de Lima Metropolitana (Tesis de maestría). Del repositorio de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado de: https://bit.ly/2MX5jme
Cedeño, M., &Vigueras, J. (2020). Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica. Dominio de las Ciencias, 6(3), 878-897. doi: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1323
Cortés, L. y Riveros, C. (2019). El aula invertidacomo herramienta tic ́s para el aprendizaje de la asignatura de sistemas en el grado primero (1ª) en el colegio san Nicolás del espinal Tolima. p.21-24. Recuperado de: https://bit.ly/3aUE43H
Domínguez, L. C., Sierra, D., Pepín, J. J. Moros, G. y Villarraga,A. (2017). Effect of the Extended Inverted Classroom on clinical simulation for the resuscitation of trauma patients: Pilot study of student perceptions of learning Colombian. Journal of Anesthesiology, Volume 45, 2,4-11. https://bit.ly/2MMYIuS
Fernández,M. G. y Godoy, M. V. (2017). Aula Invertida para la inclusión de Recursos Educativos Abiertos Enseñanza de Tecnología Aplicada al Arte. https://bit.ly/3aVARku
Flipped Learning Network [FLN]. (2014). Definition of Flipped Learning.Retrieved from http://flippedlearning.org/domain/46
Hernández, C. y Tecpan, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: un estudio de caso en la formación de profesores de física. Estudios Pedagógicos, XLIII (3), 193-204. ISSN:0716-050X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1735/173554750011
Kong, S. C. (2014). Developing information literacy and critical thinking skills through domain knowledge learning in digital classrooms: An experience of practicing flipped classroom strategy. Computers & Education, 78, 160-173.
Limón, M., Cantera, E. y Salinas, L. (2017). Aprendizaje invertido: una propuesta de enseñanzaaprendizaje en una clase de cálculo diferencial. Revista de Pedagogía Critica.1-1,10-15. https://bit.ly/3paI6KD.
Madrid, E. M., Angulo, J., Prieto, M. Fernández, M, T y Olivares, K. M. (2018). Implementación de aula invertida en un curso propedéutico de habilidad matemática en bachillerato. Revista apertura Volumen 10, número 1, pp. 24-39 http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v10n1.1149
McLaughlin, J. E.,Roth, M. T., Glatt, D. M., Gharkholonarehe, N., Davidson, C. A., Griffin, L. M., Mumper, R. J. (2014). The flipped classroom: A course redesign to foster learning and engagementin a health professions school. Academic Medicine: Journal of the Associationof American Medical Colleges, 89(2), 236-243. doi: 10.1097/ACM.0000000000000086
Merla, A. Yáñez, C. (2016). El aula invertida como estrategia para la mejora del rendimiento académico. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 8(16), 74. Recuperado de: https://bit.ly/3jBsZbX
O’Flaherty, J. y Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85-95.
Olaizola, A. (2015). La Clase Invertida: Usar las TIC para “darvuelta” a la clase. Recuperado de: https://bit.ly/3qchCcR
Prieto, A., Barbarroja, J., Lara, I. Díaz, D., Pérez, A., Monserrat, J., Corell, A., & Álvarez de Mon, M. (2019). Aula invertida en enseñanzas sanitarias: recomendaciones para su puesta en práctica. FEM: Revista dela Fundación Educación Médica, 22(6), 253-262. Recuperado de https://bit.ly/3d1Bqfl
Rivas, V. R. (2020). El aula invertida una estrategia educativa en el modelo híbrido. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 3(2), 136-145. DOI: https://doi.org/10.46954/revistages.v3i2.39
Rodríguez, M. y García, R. (2016). El aula invertida (flipped classroom) en educación primaria: un estudio de caso. Universidad de Sevilla, 2016. Recuperado de:141 https://bit.ly/3a7f22c
Salinas, J. (2004). Innovación docente y usode las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 1 –N°1, noviembre de 2004, pp. 1-16, Universitat Oberta de Catalunya, España. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228
Sierra, M.A. y Mosquera, F.M. (2020). El aula invertida como estrategia pedagógica para mejorar el aprendizaje en estudiantes de educación presencial. Tesis Universidad Nacional Abierta y a Distancia –UNAD. Escuela Ciencias de la Educación (ECEDU). Recuperado de: https://bit.ly/3tOqo39
Velásquez, R. (2017). ¿Es efectiva realmente el aula invertida o flipped classroom? Recuperado de:https://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Es-efectiva-realmente-el-aula-invertida-o-flipped-classroom.
Vidal, M., Rivera, N., Nolla N., Morales, I. del R., & Vialart, M. N.. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Educación Médica Superior, 30(3), 678-688. Recuperado en 10 de febrero de 2021, de https://bit.ly/2Z53c2h
Wendorff, C. A. (2019). Aula invertida para el aprendizaje de dominio en los estudiantes del curso de metodología de la investigación de una universidad privada de Lima,Tesis maestría Universidad San Ignacio de Loyola Lima –Perú: Recuperado de: https://bit.ly/2Z6uHbK
Zacarías, V (2016). Relaciónentre la metodología Flipped Classroom y el aprendizaje de alumnos en la Universidad Continental mediante el uso de TIC. Recuperado de://recursos.portaleducoas.org/sites/default/files/VE16.648.pdf