Perception of Urban Quality of Life in Residents of the Metropolitan Area of Monterrey, Mexico: Psychoeducational Importance

Percepción de la calidad de vida urbana en residentes del Área Metropolitana de Monterrey, México: su importancia psicoeducativa

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Ana C. García-Luna Romero
Eli Malvaceda-Espinoza
Abstract

Urban sprawl is a phenomenon of great importance for people who live in large cities and feel the effects of it, which can affect their quality of life. In this regard, the objective of this research is to know the perception of the urban being in relation to the quality of urban life in the metropolitan area of Monterrey, Mexico. A qualitative investigation was carried out, of thematic analysis design. 24 residents of the metropolitan area of Monterrey participated. A semi-structured in-depth interview was applied. As results, it was found that the quality of urban life can be understood through external qualities, such as the standard of living appropriate to their needs; and internal, such as urban happiness, urban lifestyles and rethinking the link between society and nature. It is concluded that both the perception of external and internal qualities affect the quality of urban life. Likewise, their knowledge is important for the formulation of psychoeducational interventions that improve the quality of urban life in residents.

Keywords

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Author Biographies / See

Ana C. García-Luna Romero, Universidad de Monterrey. Monterrey, México

Arquitecta (UDEM), Maestría en Administración de Proyectos de la Edificación (Universidad Autónoma de Nuevo León), Maestría en Arquitectura y Sostenibilidad ( UPC), Estudios Avanzados en Psicología y Ciencias Sociales (UJAEN), Especialidad en Urbanismo (PUC Río de Janeiro). Profesora e investigadora titular del Departamento de Arquitectura de la Universidad de Monterrey.

Eli Malvaceda-Espinoza, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú

Doctor en Psicología (Universidad de Oviedo), Doctorando en Ciencias Sociales (Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú), Estancia doctoral en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Magister en Psicología Comunitaria (Pontifica Universidad Católica del Perú [PUCP]), con estudios de Maestría en Políticas Sociales y Gestión de Proyectos Sociales y Psicólogo (UNMSM). Docente a tiempo completo de la Universidad San Ignacio de Loyola (USIL) y a nivel de maestría y doctorado en la UNMSM y la Universidad Cuauhtémoc. Especialista en Investigación cualitativa. Professional Trainer Senior – Atlas.ti.

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