Academic Self-Efficacy : Analysis of Internal Structure and Invariance in High School Students from Lima Metropolitana
Autoeficacia académica: análisis de estructura interna e invarianza en estudiantes de secundaria de Lima Metropolitana
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The objective of the research study was to evaluate the confirmatory factorial structure and the invariance of the measurement according to gender of the scale of perceived self-efficacy specific to academic situations (EAPESA) in high school students of a private educational institution in Metropolitan Lima. A total of 291 high school students participated in the study, made up of 127 women and 164 men with an age range from 12 to 16 years (M=14.010, SD= 1.317). The research developed an instrumental design. A confirmatory factorial structure composed of a single factor (discarding item nine) with adequate adjustment indices (CFI= 0.99, TLI= 0.99, RMSEA= 0.07 IC 90% [0.05-0.09], SMR= 0.03) was evidenced. Likewise, the invariance of the measurement according to sex in high school students was demonstrated (ΔCFI < 0.01 and ΔRMSEA < 0.015). In addition, the values of the internal consistency coefficients were acceptable (α= 0.907 and ω= 0.908). Consequently, the EAPESA presented adequate psychometric properties for use in the field of educational psychology and in the field of research.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis.
Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Sistema de clasificación en diseños de investigación en psicología. Revista Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Bandura, A. (2005). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Psychology, 12(3), 313-333. https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/psychology/article/view/23964/20057
Brown, T. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. The Guilford Press.
Cabanach, R. G., Valle, A., Rodríguez, S., Piñeiro, I., y González, P. (2010). Las creencias motivacionales como factor protector del estrés en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 75-87. https://doi.org/10.30552/ejep.v3i1.49
Campo-Arias, A., y Oviedo, H. C. (2008). Propiedades Psicométricas de una Escala: la Consistencia Interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831-839. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=42210515
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). La educación en tiempos de pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society, 21, 1-13. https://doi.org/10.14201/eks.23448
Chen, F. F. (2007). Sensitivity of Goodness of Fit Indexes to Lack of Measurement Invariance. Structural Equation Modeling, 14(3), 464–504. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.459.8501&rep=rep1&type=pdf
Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating Goodness-of-Fit Indexes for Testing Measurement Invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233–255. https://asset-pdf.scinapse.io/prod/2089871805/2089871805.pdf
Del Valle, M., Díaz, A., Pérez, M. V., y Vergara, J. (2018). Análisis Factorial Confirmatorio Escala Autoeficacia Percibida en Situaciones Académicas (EAPESA) en Universitarios Chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica – e Avaliação Psicológica, 4(49), 97-106. https://doi.org/10.21865/RIDEP49.4.08
Dominguez, S. A., Villegas, G., Yauri, C., Mattos, E., y Ramírez, F. (2012). Propiedades psicométricas de una escala de autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos. Revista De Psicología, 2, 27–40. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/8
Dominguez, S. A. (2014). Autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos: un enfoque de ecuaciones estructurales. Revista De Psicología, 4, 43–54. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20/19
Ferrando, P. J. y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77812441003
Freire, C., y Ferradás, M. M. (2020). Afrontamiento del estrés académico y autoeficacia en estudiantes universitarios: un enfoque basado en perfiles. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 133–142. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1769/1562
Galleguillos-Herrera, P., y Olmedo-Moreno, E. (2019). Autoeficacia y motivación académica: Una medición para el logro de objetivos escolares. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 119-135. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i3.329
García, S. (2020). COVID-19 y educación primaria y secundaria: repercusiones de la crisis e implicaciones de política pública para América Latina y el Caribe. UNICEF. https://www.unicef.org/lac/informes/covid-19-y-educacion-primaria-y-secundaria
García-Fernández, J. M., Inglés, C. J., Torregrosa, M. S., Ruiz-Esteban, C., Díaz-Herrero, Á., Pérez-Fernández, E., y Martínez-Monteagudo, M. C. (2010). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 61-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3227498
García, J. M., Inglés, C. J., Vicent, M., Gonzálvez, C., Pérez, A.M., y San Martín, N. L. (2016). Validación de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en Chile y su Relación con las Estrategias de Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica. 1(41), 118-131. https://www.aidep.org/03_ridep/2_volumen41.html
George, D., & Mallery, M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Allyn & Bacon.
Gunawan, F., Mayasari, R., Muna, W., & Masruddin, M. (2019). Lecturer's Language Style and Students' Academic Self Efficacy in Higher Education of Indonesia. Arab World English Journal, 10(2), 77-87. https://doi.org/10.24093/awej/vol10no2.7
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (5.a Ed.). Prentice Hall.
Li, Ch. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936–949. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7
López-Aguilar, D., y Álvarez-Pérez, P. R. (2021). Modelo predictivo PLS-SEM sobre intención de abandono académico universitario durante la COVID-19. Revista Complutense de Educación, 32(3), 451-461. https://doi.org/10.5209/rced.70507
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Mateus, J.C., & Suárez-Guerrero, C. (2017). La competencia TIC en el nuevo currículo peruano desde la perspectiva de la educación mediática. EDMETIC, 6(2), 129-147. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6908
Moreta-Herrera, R., Montes de Oca, C., Navarro, L. F., y Villegas, N. (2021). Validez factorial con estimación robusta de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas (Eapesa) en universitarios ecuatorianos. Ciencias Psicológicas, 15(1), 1-12. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2153
Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770318
Navarro-Loli, J. S., y Domínguez-Lara, S. A. (2019). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en adolescentes peruanos. Psychology, Society, & Education, 11(1), 53-68. http://hdl.handle.net/10835/6933
Kline, R. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. The Guilford Press.
Korkmaz, S., Goksuluk, D., & Zararsiz, G. (2014). MVN: An R Package for Assessing Multivariate Normality. The R Journal, 6(2), 151-162. https://doi.org/10.32614/RJ-2014-031
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://www.intjmorphol.com/wp-content/uploads/2017/04/art_37_351.pdf
Pajares, F., & Schunk, D.H. (2001). Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and School Achievement. En R. Riding & S. Rayner (Eds.), Self Perception (pp. 239-265). Ablex Publishing. https://psycnet.apa.org/record/2001-05481-011
Palenzuela, D. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9(21), 185-219. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7101317
Ramudo, I., Brenlla, J. C., Barca, E., y Peralbo, M. (2017). Autoeficacia, metas académicas y género: su impacto en el rendimiento académico del alumnado de bachillerato. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, (01), 133-137. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2432
Robles, H. (2020). Escala de autoeficacia académica en estudiantes universitarios de Lima. Avances en Psicología, 28(1), 99-107. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2115
Rodríguez-Rey, R., y Cantero-García, M. (2020). Albert Bandura: Impacto en la educación de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Padres y Maestros, (384), 72-76. https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011
Schumacker, R., & Lomax, R. (2016). A beginner's guide to structural equation modeling. Routledge
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa (6.a ed.). Pearson Educacion.
Van Rooij, E., Jansen, E., & Van de Grift, W. (2017). Factors that contribute to secondary school students’ self-efficacy in being a successful university student. Research in Post-Compulsory Education, 22(4), 535- 555. https://doi.org/10.1080/13596748.2017.1381301
Ventura-León, J. L., y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627039
Yokoyama, S. (2019). Academic Self-Efficacy and Academic Performance in Online Learning: A Mini Review. Frontiers in Psychology, 9(2794),1-4. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02794