Academic Self-Efficacy : Analysis of Internal Structure and Invariance in High School Students from Lima Metropolitana

Autoeficacia académica: análisis de estructura interna e invarianza en estudiantes de secundaria de Lima Metropolitana

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Erick Chávez Flores Universidad Privada del Norte, Lima, Perú
Abstract

The objective of the research study was to evaluate the confirmatory factorial structure and the invariance of the measurement according to gender of the scale of perceived self-efficacy specific to academic situations (EAPESA) in high school students of a private educational institution in Metropolitan Lima. A total of 291 high school students participated in the study, made up of 127 women and 164 men with an age range from 12 to 16 years (M=14.010, SD= 1.317). The research developed an instrumental design. A confirmatory factorial structure composed of a single factor (discarding item nine) with adequate adjustment indices (CFI= 0.99, TLI= 0.99, RMSEA= 0.07 IC 90% [0.05-0.09], SMR= 0.03) was evidenced. Likewise, the invariance of the measurement according to sex in high school students was demonstrated (ΔCFI < 0.01 and ΔRMSEA < 0.015). In addition, the values ​​of the internal consistency coefficients were acceptable (α= 0.907 and ω= 0.908). Consequently, the EAPESA presented adequate psychometric properties for use in the field of educational psychology and in the field of research.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Erick Chávez Flores, Universidad Privada del Norte, Lima, Perú

Especialista en Estadística aplicada, Docente académico.

References / See

Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis.

Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Sistema de clasificación en diseños de investigación en psicología. Revista Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Bandura, A. (2005). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Psychology, 12(3), 313-333. https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/psychology/article/view/23964/20057

Brown, T. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. The Guilford Press.

Cabanach, R. G., Valle, A., Rodríguez, S., Piñeiro, I., y González, P. (2010). Las creencias motivacionales como factor protector del estrés en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 75-87. https://doi.org/10.30552/ejep.v3i1.49

Campo-Arias, A., y Oviedo, H. C. (2008). Propiedades Psicométricas de una Escala: la Consistencia Interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831-839. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=42210515

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). La educación en tiempos de pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904

Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society, 21, 1-13. https://doi.org/10.14201/eks.23448

Chen, F. F. (2007). Sensitivity of Goodness of Fit Indexes to Lack of Measurement Invariance. Structural Equation Modeling, 14(3), 464–504. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.459.8501&rep=rep1&type=pdf

Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating Goodness-of-Fit Indexes for Testing Measurement Invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233–255. https://asset-pdf.scinapse.io/prod/2089871805/2089871805.pdf

Del Valle, M., Díaz, A., Pérez, M. V., y Vergara, J. (2018). Análisis Factorial Confirmatorio Escala Autoeficacia Percibida en Situaciones Académicas (EAPESA) en Universitarios Chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica – e Avaliação Psicológica, 4(49), 97-106. https://doi.org/10.21865/RIDEP49.4.08

Dominguez, S. A., Villegas, G., Yauri, C., Mattos, E., y Ramírez, F. (2012). Propiedades psicométricas de una escala de autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos. Revista De Psicología, 2, 27–40. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/8

Dominguez, S. A. (2014). Autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos: un enfoque de ecuaciones estructurales. Revista De Psicología, 4, 43–54. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20/19

Ferrando, P. J. y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77812441003

Freire, C., y Ferradás, M. M. (2020). Afrontamiento del estrés académico y autoeficacia en estudiantes universitarios: un enfoque basado en perfiles. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 133–142. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1769/1562

Galleguillos-Herrera, P., y Olmedo-Moreno, E. (2019). Autoeficacia y motivación académica: Una medición para el logro de objetivos escolares. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 119-135. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i3.329

García, S. (2020). COVID-19 y educación primaria y secundaria: repercusiones de la crisis e implicaciones de política pública para América Latina y el Caribe. UNICEF. https://www.unicef.org/lac/informes/covid-19-y-educacion-primaria-y-secundaria

García-Fernández, J. M., Inglés, C. J., Torregrosa, M. S., Ruiz-Esteban, C., Díaz-Herrero, Á., Pérez-Fernández, E., y Martínez-Monteagudo, M. C. (2010). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 61-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3227498

García, J. M., Inglés, C. J., Vicent, M., Gonzálvez, C., Pérez, A.M., y San Martín, N. L. (2016). Validación de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en Chile y su Relación con las Estrategias de Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica. 1(41), 118-131. https://www.aidep.org/03_ridep/2_volumen41.html

George, D., & Mallery, M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Allyn & Bacon.

Gunawan, F., Mayasari, R., Muna, W., & Masruddin, M. (2019). Lecturer's Language Style and Students' Academic Self Efficacy in Higher Education of Indonesia. Arab World English Journal, 10(2), 77-87. https://doi.org/10.24093/awej/vol10no2.7

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (5.a Ed.). Prentice Hall.

Li, Ch. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936–949. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7

López-Aguilar, D., y Álvarez-Pérez, P. R. (2021). Modelo predictivo PLS-SEM sobre intención de abandono académico universitario durante la COVID-19. Revista Complutense de Educación, 32(3), 451-461. https://doi.org/10.5209/rced.70507

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Mateus, J.C., & Suárez-Guerrero, C. (2017). La competencia TIC en el nuevo currículo peruano desde la perspectiva de la educación mediática. EDMETIC, 6(2), 129-147. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6908

Moreta-Herrera, R., Montes de Oca, C., Navarro, L. F., y Villegas, N. (2021). Validez factorial con estimación robusta de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas (Eapesa) en universitarios ecuatorianos. Ciencias Psicológicas, 15(1), 1-12. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2153

Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770318

Navarro-Loli, J. S., y Domínguez-Lara, S. A. (2019). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en adolescentes peruanos. Psychology, Society, & Education, 11(1), 53-68. http://hdl.handle.net/10835/6933

Kline, R. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. The Guilford Press.

Korkmaz, S., Goksuluk, D., & Zararsiz, G. (2014). MVN: An R Package for Assessing Multivariate Normality. The R Journal, 6(2), 151-162. https://doi.org/10.32614/RJ-2014-031

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://www.intjmorphol.com/wp-content/uploads/2017/04/art_37_351.pdf

Pajares, F., & Schunk, D.H. (2001). Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and School Achievement. En R. Riding & S. Rayner (Eds.), Self Perception (pp. 239-265). Ablex Publishing. https://psycnet.apa.org/record/2001-05481-011

Palenzuela, D. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9(21), 185-219. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7101317

Ramudo, I., Brenlla, J. C., Barca, E., y Peralbo, M. (2017). Autoeficacia, metas académicas y género: su impacto en el rendimiento académico del alumnado de bachillerato. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, (01), 133-137. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2432

Robles, H. (2020). Escala de autoeficacia académica en estudiantes universitarios de Lima. Avances en Psicología, 28(1), 99-107. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2115

Rodríguez-Rey, R., y Cantero-García, M. (2020). Albert Bandura: Impacto en la educación de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Padres y Maestros, (384), 72-76. https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011

Schumacker, R., & Lomax, R. (2016). A beginner's guide to structural equation modeling. Routledge

Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa (6.a ed.). Pearson Educacion.

Van Rooij, E., Jansen, E., & Van de Grift, W. (2017). Factors that contribute to secondary school students’ self-efficacy in being a successful university student. Research in Post-Compulsory Education, 22(4), 535- 555. https://doi.org/10.1080/13596748.2017.1381301

Ventura-León, J. L., y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627039

Yokoyama, S. (2019). Academic Self-Efficacy and Academic Performance in Online Learning: A Mini Review. Frontiers in Psychology, 9(2794),1-4. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02794

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |