Attitudes towards Plagiarism in Business Administration Students from Two Private Universities in Arequipa

Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Teresa Ramos Quispe
Edgar Froilan Damian Nuñez
Miguel Gerardo Inga Arias
Dennis Arias Chávez
María Jesús Caurcel Cara
Abstract

The present study seeks to identify, describe and explain attitudes towards plagiarism of Business Administration students from two private universities in Arequipa. A qualitative methodology was used and the analysis content technique was applied. The data were obtained from information from the application of an individual interview guide and a focus group guide. Twenty individual interviews and two focus groups were conducted, totaling 20 newly-admitted students (10 women and 10 men). The categories arising from the answers expressed by the participants were: (a) knowledge of the issue, (b) permissive attitude towards plagiarism, (c) plagiarism as a social facilitator, (d) consequences and (e) preventive attitude. The results show that, for those interviewed, plagiarism is defined as the act of “copying the work of others”, “cheating” or “stealing”. They also concluded that plagiarizing is a common and even institutionalized practice that begins at school and is perfected in the University. Getting good grades is the reason why there are no accusations or discrepancy between students who commit plagiarism and those who do not, since they maintain that plagiarism is not a crime. Finally, the ignorance that you are committing plagiarism, the easy way to do something and fear of failing a course are some of the causes of this cheating action. Among the proposals that the interviewees make to solve this problem is that fact that universities disclose and implement their disciplinary regulations.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Batane, T. (2010). Turning to Turnitin to Fight Plagiarism among University Students. Educational Technology & Society, 13(2), 1-12. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.13.2.1

Cavanillas, S. (2008). El ciberplagio en la normativa universitaria. Digithum, 10, 1-6. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/550/55001006/

Castro, Y., Yoplac-Lopez, B., Carpio-Tello, K., Sihuay-Torres, K., & Cosar-Quiróz, J. (2016). Percepción del plagio académico en estudiantes de odontología. Educación Médica, 19(3), 141-145. Doi: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.003 ">https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.003

Cayuela, A., Tauste, A., Seguí, M., Esteve, J., & Ronda, E. (2015). ¿Cómo medir el plagio entre alumnos universitarios? Revisión de instrumentos utilizados en artículos científicos. En XIII Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/48824/1/XIII_Jornadas_Redes_15.pdf

Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián de la Serna, M., & Sarmiento-Campos, J. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XXI, 21(2), 105-129. Doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.20062

Coulon, A. (1988). La etnometodología. Madrid: Editorial Cátedra.

Díaz, D. (2015). El uso de Turnitin con retroalimentación mejora la probidad académica de estudiantes de bachillerato. Ciencia, Docencia y Tecnología, 51. Recuperado de: http://www.pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/66

Egaa. T. (2012). Uso de bibliografía y plagio académico entre los estudiantes universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 9(2), 18-30. Recuperado de: https://www.learntechlib.org/p/149501/

Ercegovac, Z., & Richardson, J.V. (2004). Academic dishonesty, plagiarism included, in the digital age: a literature review. College & Research Libraries, 301-318. Doi: https://doi.org/10.5860/crl.65.4.301

Espinosa, A., Castellarín, M., & Biagioni, F. (2013). Prácticas Académicas deshonestas en exámenes escritos. Análisis de una muestra de alumnos de 1º año de la carrera de Psicología de la UNR. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Guba, E. G. (1981). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En G. Sacristán y A. Gómez (eds.), La Enseñanza: su teoría y su práctica. (pp.148-165). Madrid: Akal.

Hollander, E. (1971). Principios y métodos de psicología social. Buenos Aires: Amorrertu.

Jordan, A. (2001). College student cheating: The role of motivation, perceived norms, attitudes, and knowledge of institutional policy. Ethics & Behavior, 11(23), 233-247. Doi: https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_3

Krippendorf, K. (2002). Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Lai, K.W., & Weeks, J.J. (2009). High school students’ understanding of e-plagiarism: some New Zealand observations. CINZS: LTT, 21(1): 1-15. Recuperado de:https://www.otago.ac.nz/cdelt/otago067253.pdf

Lambert, E. G., Hogan, N. L., & Barton, S. M. (2003). Collegiate academic dishonesty revisited: What have they done, how often have they done it, who does it, and why did they do it? Electronic Journal of Sociology, 7(4), 1-27. Recuperado de: http://www.sociology.org/ejs-archives/vol7.4/lambert_etal.html

Ley 28289. Ley de Lucha contra la Piratería. Congreso de la Republica, 2004.

Ma, H.J., Wan, G. y Lu, E.Y. (2008). Digital cheating and plagiarism in schools. Theory Into Practice, 47,197-203. Doi: https://doi.org/10.1080/00405840802153809

McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1993). Academic dishonesty: Honor codes and other contextual influences. The Journal of Higher Education, 64(5), 522-538. Doi: https://doi.org/10.1080/00221546.1993.11778446

Moeck, P. G. (2002). Academic dishonesty: Cheating among community college students. Community College Journal of Research and Practice, 26(6), 479-491. Doi: https://doi.org/10.1080/02776770290041846

Molina, F., Velásquez, J. D., Ríos, S., Calfucoy, P. A., & Cociña, M. (2011). El fenómeno del plagio en documentos digitales: un análisis de la situación actual en el sistema educacional chileno. Revista Ingeniería de Sistemas, 25, 5-28. Recuperado de: http://www.dii.uchile.cl/~ris/RISXXV/plagio.pdf

Pupovac, V., Bilic-Zulle, L. y Petrovecki, M. (2008). On academic plagiarism in Europe. An analytic approach based on four studies. En R. Comas y J. Sureda (coords.). Academic cyberplagiarism. Digithum, 10. Recuperado de: http://www.uoc.edu/digithum/10/dt/eng/pupovac_bilic-zulle_petrovecki.pdf

Rebollo-Quintela, N., Espiñeira-Bellón, E., & Muñoz-Cantero, J. (2017). Atribuciones causales en el plagio académico por parte de los estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6, A6-193. Doi: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2453

Rokeach, M. (1968). Enciclopedia Internacional de Ciencias Sociales (vol. 1). Madrid: Aguilar.

Soto, A. (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. E-Ciencias de la Información, 2(1), 1-13. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/1213

Sousa, R., Conti, V., Salles, A., & Mussel, I. (2016). Deshonestidad académica: efectos sobre la formación ética de los profesionales de la salud. Revista Bioética, 24(3), 459-468. Doi: https://dx.doi.org/10.1590/1983-80422016243145

Parra, M., & Briceño, I. (2013). Aspectos éticos en la investigación cualitativa. Enfermería Neurológica, 12(3). 118-121. Recuperado de: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=46850

Turnitin. (2018). Índice global de plagio. Recuperado de https://www.turnitin.com/es/papers/indice-global-de-plagio

Sureda, J., Comas, R., Serrano, L., Nava, C., Oliver, M., & Morey, M. (2009). El plagio y otras formas de deshonestidad académica entre el alumnado de la universidad TecMilenio: resultados generales. Informe de Investigación. Universitat de les Illes Balears. Recuperado de:

Vander, J. (1997). Manual de psicología social. Barcelona: Paidós.

Zavala, M., Valadez, M., & Vargas, M. (2008). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(2), 319-338. Recuperado de:http://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1291

Cited by

Most read articles by the same author(s)


OJS System - Metabiblioteca |