Autonomous Learning Strategies in the Reading Comprehension of High School Students

Estrategias de aprendizaje autónomo en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Daniela Medina Coronado Universidad César Vallejo, Lima, Perú
Mercedes María Nagamine Miyashiro Universidad César Vallejo, Lima, Perú
Abstract

When observing in the high school as well as higher education classrooms, the way adolescents and young people study, the idea of knowing if they have strategies for autonomous learning and if this variable explained to some extent a critical problem in Peru arose: reading comprehension. That is why it was proposed as a purpose of the study, to know if the autonomous learning strategies, its dimensions and indicators have some explanatory power on reading comprehension. Under a causal correlational design of an exploratory nature, the following instruments were applied: Autonomous work strategies questionnaire (CETA) that evaluates the strategies of expansion, collaboration, conceptualization, planning, preparation of exams and participation and PECL 2 test to measure levels of reading comprehension: literal, inferential and evaluative in a group of 144 students from educational institutions from the districts of Majes in Arequipa and Villa Rica in Pasco. Among the most important results was that 79.33% of students reached a level in process regarding the use of autonomous learning strategies and 62.7% reached the same level in reading comprehension. Likewise, it was found that 34.4% of the reading comprehension variable is accounted for the use of autonomous learning strategies. Out of that total, 25.8% for expansion strategies, 14.3% for collaboration strategies, 28.7% for conceptualization strategies, 19.6% for exam preparation strategies and finally, 19.5% for participation strategies.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Ceplan (2014) La educación del futuro u el futuro de la educación, Serie: Avance de investigación Nº 2. Lima: Punto y grafía.

Ceplan (2017) INEI: Sistema de Monitoreo y Seguimiento de los Indicadores de los Objetivos de Desarrollo Sostenible por Aníbal Sánchez 19.12.16 Recuperado de: https://www.ceplan.gob.pe/documentos_/sistema-de-monitoreo-y-seguimiento-de-los-indicadores-de-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible/

El Comercio (2016, 06 de diciembre). Perú sale del último lugar en la prueba PISA 2015 Recuperado de: https://elcomercio.pe/peru/peru-sale-lugar-prueba-pisa-2015-152124

Esteban, M., Ruiz, C., &Cerezo, F. (1996) Los estilos de aprendizaje y el rendimiento en Ciencias Sociales y en Ciencias de la Naturaleza en estudiantes de Secundaria. Anales de Psicología, 12(2), 153-166. Recuperado de: http://www.um.es/analesps/v12/v12_2/04-12-2.pdf

Gaeta, M. (2015). Aspectos personales que favorecen la autorregulación del aprendizaje en la comprensión de textos académicos en estudiantes universitarios. REDU Revista de docencia universitaria 13(2), 17-35. Doi: https://doi.org/10.4995/redu.2015.5436

Gordillo, A., & Flórez, M. (2009). Los niveles de comprensión lectora:

hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista de actualidad pedagógica, 63, Doi: https://doi.org/10.19052/ap.1048

Guevara, M. (2014). Estrategias de Aprendizaje Cooperativo y Comprensión Lectora con textos filosóficos en Estudiantes de Filosofía de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios, año 2012 (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima. Recuperado de: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/3957

Koosha, M., Abdollahi, A., & Karimi, F. (2016). The Relationship among EFL Learners’ Self- esteem, Autonomy, and Reading Comprehension. Theory and Practice in Language Studies, 6 (1), 68-78. Doi: http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0601.09

Lòpez, A. (22 de febrero, 2002) Los expertos relacionan la falta de estrategias de aprendizaje y el fracaso. Diario El País, Madrid. Recuperado de: https://elpais.com/diario/2002/02/25/educacion/1014591601_850215.html

López-Aguado, M. (2010). Diseño y análisis del Cuestionario de estrategias de trabajo autónomo (CETA) para estudiantes universitarios Revista de Psicodidáctica, 15(1), 77-99. Recuperado de: http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/735

Mayor, J., Suengas, A., & Gonzalez, J. (1993). Estrategias metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid. Síntesis.

Pinzás, J. (2006). Guía de estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora. Lima. Ministerio de Educación.

Ríos, P. (1991). Metacognición y comprensión de la lectura. En A. Puente (Comp.). Comprensión de la lectura y acción docente. Madrid: Pirámide.

Sevillano, M. (2015). Relación entre las estrategias de aprendizaje, la motivación y la comprensión lectora en los estudiantes de cuarto año de Secundaria de una Institución Educativa Particular del Distrito de Chorrillos (Tesis de Maestría). Universidad Ricardo Palma. Lima. Recuperado de: http://repositorio.urp.edu.pe/handle/urp/733

Solé, I. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión lectora. Infancia y Aprendizaje, 10, 39-40. Doi: https://doi.org/10.1080/02103702.1987.10822170

Solé, I. (2004). Estrategias de lectura (15a ed.). Barcelona: Grao

Solé, I. (2007). La lectura como transformación del pensamiento. Proyecto de Lectura para Centros Escolares (plec). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez

Solórzano, J., & Montero, E. (2011). Construcción y validación de una prueba de comprensión de lectura mediante el modelo de Rasch. Actualidades investigativas en educación, 11(2), 1-27. Doi: https://doi.org/10.15517/AIE.V11I2.10188

Vallés, A. (2005) Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, 11(11), 49-65. Recuperado de: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/liberabit/v11n11/v11n11a07.pdf

Vega, C. (2012). Niveles de comprensión lectora en alumnos de quinto grado de primaria de una Institución educativa de Bellavista Callao (Tesis de Maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima.

Zarei, A.A., & Gahremani, K. (2010). On the relationship between learner autonomy and reading comprehension. Tell, 3 (10), 81-99. Recuperado de: http://www.ikiu.ac.ir/public-files/profiles/items/090ad_1424769045.pdf

Cited by

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.


OJS System - Metabiblioteca |