Digital Competences and Education

Competencias digitales y educación

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Luz Levano-Francia Universidad César Vallejo, Lima, Perú.
Sebastian Sanchez Diaz Universidad César Vallejo, Lima, Perú.
Patricia Guillén-Aparicio Universidad de San Martin de Porres, Lima, Perú
Sara Tello-Cabello Universidad de San Martin de Porres, Lima, Perú
Nancy Herrera-Paico Universidad Norbert Wiener, Lima, Perú
Zoila Collantes-Inga Universidad Privada Telesup, Lima, Perú
Abstract

This article provides an analysis of digital competences in the current context. The growing expectation of new technologies and their multiple applications have produced important repercussions in all spheres of society, and, specifically, in the aspect of higher education where the demands are more than significant seeking to cover their implications. In the first place, the theoretical panorama about the different meanings and concepts in relation to digital competences is made known. This approach provides information on aspects that relate to digital s. Next, below there are some data that allow to give new perspectives, such as the importance and repercussions, as well as what should be the digital competences in professors according to the current demand in higher education. Finally, a variety of expectations are presented in relation to the aspects that could be developed based on such a relevant topic.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Álvarez, E., Núñez, P., & Rodríguez, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 540-559. Doi: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178

Bartolomé, A., Martínez, E., & Tellado, F. (2014). La evaluación del aprendizaje en red mediante blogs y rúbricas: ¿complementos o suplementos? REDU: Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 159. Doi: https://doi.org/10.4995/redu.2014.6430

Bokek-Cohen, Y. (2018). Conceptualizing employees’ digital skills as signals delivered to employers. International Journal of Organization Theory & Behavior, 21(1), 17-27. Doi: https://doi.org/10.1108/ijotb-03-2018-003

Centeno Moreno, G., & Cubo Delgado, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517-536. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271

Cervera, M. G., Martínez, J. G., & Mon, F. M. E. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631

Davies, H. C., & Eynon, R. (2018). Is digital upskilling the next generation our "pipeline to prosperity"? New Media & Society, 20(11). Doi: http://dx.doi.org/10.1177/1461444818783102

Durán, M., Gutiérrez, I., & Prendes, M. (201). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. Doi: https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.97

Esteve Mon, F. M. (2015). La competencia digital docente: análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10803/291441

Fernández-Cruz, F. J., & Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 24(46), 97-105. Doi: http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10

Freire, J., & Brunet, K. S. (2016). Políticas y prácticas para la construcción de una Universidad Digital. La cuestión universitaria, 6, 85-94. Recuperado de: http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3388

Galindo, F., Ruiz, S., & Ruiz, F. (2017). Competencias digitales ante la irrupción de la Cuarta Revolución Industrial. Estudos em Comunicação, 25(1), 1-11. Recuperado de: http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/ec/article/view/277

García, A., & Martín, M. (2016). Análisis de las competencias digitales de los graduados en titulaciones de maestro, 15(2), 155-168. Doi: https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.155

Gil Serra, A., & Roca-Piera, J. (2015). Movilidad virtual, reto del aprendizaje de la educación superior en la Europa 2020. Revista De Educación a Distancia, 26, 1-16. Recuperado de: https://revistas.um.es/red/article/view/231941

Iordache, C., Mariën, I., & Baelden, D. (2017). Developing Digital Skills and Competences: A QuickScan Analysis of 13 Digital Literacy Models. Italian Journal of Sociology of Education, 9(1), 6-30. doi: https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2017-1-2

Lissitsa, S., Chachashvili, S., & Bokek, Y. (2017). Digital skills and extrinsic rewards in late career. Technology in Society, 51, 46-55 p., Doi: https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.07.006

Marza, M., & Cruz, E. (2018). Gaming como Instrumento Educativo para una Educación en competencias Digitales desde los Academic Skills Centres. Revista General de Información y Documentación, 28(2), 489-506. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/RGID.60805

Mezarina, C., Páez, H., Terán, O., & Toscano, R. (2015). Aplicación de las TIC en la educación superior como estrategia innovadora para el desarrollo de competencias digitales. Campus Virtuales, 3(1), 88-101. Recuperado en: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/52

Morán, R.; Cardoso, E.; Cerecedo, M. y Ortíz, J. (2015). Evaluación de las Competencias Docentes de Profesores Formados en Instituciones de Educación Superior: El Caso de la Asignatura de Tecnología en la Enseñanza Secundaria. Formación Universitaria, 8(3), 57-64. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000300007

Porlán, I. G., Espinosa, M. P. P., & Sánchez, F. M. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED: Revista de Educación a Distancia, 56, 7. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6501069

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., y Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 17 pp. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

OECD. (2016). Skills Studies. Recuperado de: https://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/

Rangel, A., & Peñalosa, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación: construcción y prueba empírica de instrumento de evaluación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 9-23. Doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.01

Ruiz, M., & Belén, A. (2016). El profesorado universitario y las TIC. Análisis de su competencia digital. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(1), 133-147. Doi: https://doi.org/10.18239/ensayos.v31i1.1033

Sánchez, M. R. F., Sánchez, M. S. O., & Ramírez, R. R. (2016). La evaluación de la competencia digital en la docencia universitaria: el caso de los grados de empresariales y económicas. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 7(2), 332-348. Recuperado de: http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/1726

Sicilia, E. García-Barriocanal, S. Sánchez-Alonso, P. Różewski, M. Kieruzel, T. Lipczyński, C. Royo, F. Uras, & S. Hamill. (2018). Digital skills training in Higher Education: insights about the perceptions of different stakeholders. In Proceedings of the 6th International

Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2018) (Salamanca, Spain, October 24-26, 2018), F. J. García-Peñalvo Ed. ACM, New York, NY, USA, 7 pages. https://doi.org/10.1145/3284179.3284312

Vera Noriega, J. Á., Torres Moran, L. E., & Martínez García, E. E. (2014). Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de educación superior en México. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (44), 143-155. Doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.10

Cited by

Most read articles by the same author(s)


OJS System - Metabiblioteca |