Job satisfaction and Burnout syndrome in teachers during confinement due to the COVID-19 pandemic
Satisfacción laboral y síndrome de Burnout en docentes durante el confinamiento por la pandemia COVID-19
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The work overload that teachers present in the current context is a risky situation, since it can generate prolonged states of stress causing a burnout syndrome and affecting their job satisfaction. The objective was to determine the significant relationship between job satisfaction and the components of burnout syndrome during confinement due to the COVID-19 pandemic. The study had a cross-sectional correlational design. 205 teachers participated, who answered the Job Satisfaction Scale for Teachers (ESLA-Education) and the Maslach Burnout Inventory (MBI). The results indicate a statistically significant inverse correlation between job satisfaction and the components of burnout syndrome: emotional exhaustion (rho =-.315; p = .000), depersonalization (rho =-.252; p = .000) and achievement personal (rho =-.254; p = .000). It is concluded that teachers who present high emotional fatigue, loss of sensitivity and empathy, deterioration of their abilities and a feeling of failure show job dissatisfaction. Therefore, it is necessary to have protective factors to prevent emotional distress for teachers.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aldrete-Rodríguez, M., Aranda-Beltrán, C., Valencia-Abundiz, S., & Salazar-Estrada, J. (2011). Satisfacción laboral y síndrome burnout en docentes de secundaria. Revista de Educación y Desarrollo, 15–22. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/17/017_Aldrete.pdf
Arias, W., Huamani, J., & Ceballos, K. (2019). Síndrome de Burnout en profesores de escuela y universidad: un análisis psicométrico y comparativo en la ciudad de Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(3), 72. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.390
Arias, W., Sánchez, M., & Ceballos, K. (2017). Síndrome De Burnout, Satisfacción Laboral Y Relaciones interpersonales en profesores de una institución educativa de Arequipa. Acta Psicológica Peruana, 2(1), 118–139. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/72
Atmaca, C., Rızaoglu, F., Türkdogan, T. y Yaylı, D. (2020). An emotion focused approach in predicting teacher burnout and job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 90, 103025. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103025
Barraza, A., & Ortega, F. (2009). Satisfacción Laboral en Instituciones Formadoras Docentes. Diálogos Educativos, 17(January), 4–17. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3039065.pdf
Cantón, I., & Téllez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214–226. https://www.redalyc.org/pdf/695/69545978019.pdf
Cavalcante J. (2004). Satisfacción en el trabajo de los directores de escuelas secundarias públicas de la región de Jacobina (Tesis Doctoral). https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5042/jjcs1de1.pdf
Cox, T., Kuk, G. y Leiter, M. (1993). Burnout, health, work stress, and organizational healthiness. En W. B. Schaufeli, C. Maslach y T. Marek (Eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and research (pp. 177-193). London: Taylor & Francis
Díaz, C., & Barra, E. (2017). Resiliencia y satisfacción laboral en profesores de colegios municipales y particulares subvencionados de la comuna de Machalí. Estudios Pedagógicos, 1, 75–86. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v43n1/art05.pdf
Duche, A. B., Gutiérrez, O. A., & Paredes, F. M. (2019). Satisfacción laboral y compromiso institucional en docentes universitarios peruanos. Conrado, 15(70), 15–24. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500015&lng=es&tlng=es.
Fernández, M. (2002). Desgaste psíquico (burnout) en profesores de educación primaria de Lima metropolitana. Persona: Revista de La Facultad de Psicología, 5, 27–66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2881042
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2020). Educación en pausa: Una generación de niños y niñas en América Latina y el Caribe está perdiendo la escolarización debido al COVID-19. https://www.unicef.org/peru/media/9111/file/Educación en pausa.pdf
García, A., Escorcia, C., & Perez, B. (2017). Síndrome de Burnout y sentimiento de autoeficacia en profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(2), 65–126. http://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.170
Gil-Monte, P. y Peiró, J. (1999). Perspectivas teóricas y modelos interpretativos para el estudio del síndrome de quemarse por el trabajo. Anales de psicología, 15(2), 261-26. https://revistas.um.es/analesps/article/view/30161/29361
Gómez-Perdomo, G. E., Meneses-Higuita, A. C. y Palacio-Montes, M. C. (2017). La satisfacción laboral y el capital psicológico: factores que influyen en el síndrome de burnout. Ansiedad y Estrés, 23, 71–75. http://doi.org/10.1016/j.anyes.2017.09.002
González-Losada, S. (2018). Las Estrategias Didácticas En La Práctica Docente Universitaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7728
Hermosa, A. (2006). Satisfacción laboral y síndrome de “Burnout” en profesores de educación primaria y secundaria. Revista Colombiana de Psicología, 15, 81–89. https://www.redalyc.org/pdf/804/80401509.pdf
Jiménez, A., Gutiérrez, M., & Miranda, E. (2012). Burnout, apoyo social y satisfacción laboral en docentes. Psicología Escolar e Educacional, 16(1), 125–134. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100013
Kamneva, E., Polevaya, M., Popova, A., Simonova, M., Butyrin, G. (2019). Job satisfaction and professional burnout of high school teachers. International Journal of Applied Exercise Physiology, 1(2.1), 751-755. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=38542717
Malander, N. (2016). Síndrome de Burnout y Satisfacción Laboral en Docentes de Nivel Secundario. Ciencia & Trabajo, 18(57), 177–182. https://doi.org/10.4067/S0718-24492016000300177
Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behavior, 2(2), 99–113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
Mejia, C., Chacon, J., Enamorado-Leiva, O., Garnica, L., Chacón-Pedraza, S. Garcia-Espinoza, Y. (2019). Factores asociados al estrés laboral en trabajadores de seis países de Latinoamérica. Revista de la Asociación Española de Especialistas en Medicina del Trabajo, 28(3), 204–2011. https://scielo.isciii.es/pdf/medtra/v28n3/1132-6255-medtra-28-03-204.pdf
Menghi, M., & Oros, L. (2014). Satisfacción laboral y Síndrome de Burnout en docentes de nivel primario. Revista de Psicología, 10(20), 47–59. https://core.ac.uk/download/pdf/80371609.pdf
MINEDU. (2020). Resolución Ministerial 088-2020-MINEDU. In Gobierno del Perú (p. 27). https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/574993/RVM_N__088-2020-MINEDU.pdf
Pérez, E., & Medrano, L. (2010). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento, 2(1889), 58–66. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3161108.pdf
Robalino, M., & Körner, A. (2005). Condiciones de trabajo y salud docente: estudios de casos en Argentina, Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay (Issue October 2015). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142551
Skaalvik, E. y Skaalvik, S. (2020) Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study. Teachers and Teaching, 26(7-8), 602-616. https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1913404
Smetackova, I., Viktorova, I., Pavlas Martanova, V., Pachova, A., Francova, V., & Stech, S. (2019). Teachers between job satisfaction and burnout syndrome: What makes difference in Czech elementary schools. Frontiers in Psychology, 10(OCT), 1–8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02287
Soto-Rosales, A. y González-Losada, S. (2018). Satisfacción laboral y desgaste profesional en trabajadores de servicios sociales de atención a la infancia. Epistemes, 8 (14), 80-107. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v8i14.7222
Tomé, D. y Ceinos, C. (2017). Aproximación a la influencia de la satisfacción laboral y el conflicto de rol en el síndrome del burnout en docentes de secundaria: un estudio de caso. Innovación Educativa, 27, 151-164. https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/3989/4743
Ventura-León, J. (2019). De regreso a la validez basada en el contenido. Adicciones, 20(March), 2–5. https://doi.org/10.20882/adicciones.1213
Winnubst, J. A. (1993). Organizational structure, social support, and burnout. En W. B. Schaufeli, C. Maslach y T. Marek (Eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and research (pp. 151-162). London: Taylor & Francis