Khan Academy: Strengthening Calculus I Learning in College Students

Khan Academy: Fortalecimiento del aprendizaje de Cálculo I en estudiantes universitarios

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Angel Salvatierra Melgar
Sonia Romero
Linda Shardin Flores
Abstract

Higher Education in Cuba is a particular transformational process; indeed, the development of knowledge in the society requires new demands in the universities. One of this demand is precisely the educational inclusion of young university students, for the achievement of the necessary professional skills in their performances. Particularly, those who have a diagnosis on stuttering and the ones who are studying pedagogical careers, need special attention by a language specialist (speech therapist) so that they can achieve their independence required by the exercise of the profession from a quality education. The speech therapy cabinet office is an excellent place to favor the educational inclusion of young university students with a diagnosis of stuttering, however, there is a limited level of knowledge by teachers, students and managers about the role they play in this regard. This article is aimed at evaluating the work that is done from the speech therapy cabinet of the Central University “Marta Abreu” de Las Villas (Villa Clara province, Cuba), to favor the educational inclusion of a young woman with Stuttering diagnosis. In order to achieve this purpose, an exploratory research was implementedthrough a case study, which constituted the initial phase of a further study. As a result, the diagnosisof the real state of the work that is carried out from the speech therapy cabinet was obtained, in relation to the educational inclusion of a young woman with a diagnosis of stuttering.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Álvarez, C. (2018). La perspectiva generacional en los estudios de juventud: enfoques, diálogos y desafíos. Ultima década,26(50), 40-60.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362018000300040

Barahona, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama.Estudios pedagógicos (Valdivia),40(1), 25-39.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100002

Caseres, E. A., Pereira, Z. yPereira, L. C. (2019). Efecto del foro virtual sobre el aprendizaje de Cálculo Diferencial. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(1), 1. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e30.2051

Chávez, L. E. (2018). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en la asignatura Análisis Matemático II.Educación, 27(53), 24-40. https://doi.org/10.18800/educacion.201802.002

Delgado, I., Espinoza, J. y Fonseca, J. (2017). Ansiedad matemática en estudiantes universitarios de Costa Rica y su relación con el rendimientos académico y variables sociodemográficas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 275-324. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.148

Diaz, D. y Rueda, K. (2020). Useof technological tool for the consolidation of mathematical pre-knowledge in higher education. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 844(1), 2020. https://doi.org/10.1088/1757-899X/844/1/012021

Domínguez, A., Barniol, P.y Zavala, G. (2019). Evaluación del Entendimiento Gráfico de Derivada e Integral Definida mediante un Examen en Castellano de Opción Múltiple.Formación universitaria,12(6), 41-56.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600041

Fonseca, J. L. y Alfaro, C. R. (2018). El cálculo diferencial e integral en una variable en la formación inicial de docentes de matemática en Costa Rica. Revista Educación, 42(2), 289-305.https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25844

Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas.Entramado,14(2), 198-214. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751

Freiberg, A., Ledesma, R. y Fernández, M. (2017). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicología (PUCP),35(2), 535-573. Recuperado en 17 de enero de 2021, de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472017000200005&lng=es&tlng=es.

Jeong, S., Song, J. yPark, W. (2019). Analysis of student questions in MOOC physics lectures: The case of the Khan Academy. New Physics: Sae Mulli, 69(5), 484–496. https://doi.org/10.3938/NPSM.69.484

Lois, A. E., yMilevicich, L. M. (2008). La enseñanza y aprendizaje del Cálculo Integral desde la perspectiva del nuevo paradigma de la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana De Educación,47(5), 1-15. https://doi.org/10.35362/rie4752272

Lou, A. J., yJaeggi, S. M. (2020). Reducing the prior-knowledge achievement gap by using technology-assisted guided learning in an undergraduate chemistry course. Journal of Research in Science Teaching, 57(3), 368–392. https://doi.org/10.1002/tea.21596

Quicios, M. del P., Ortega, I., y Trillo, M. P. (2016). Aprendizaje ubicuo de los nuevos aprendices y brecha digital formativa.Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (46), 155-166. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.10

Mondal, S.,Gugnani, A., Sindhgatta, R. & Reddy Kasireddy, V. K. (2019). Khan Academy: A social networking and community question answering perspective. IEEE International Conference on Data Mining Workshops, ICDMW, 2018-Novem, 355–359. https://doi.org/10.1109/ICDMW.2018.00058

Morales, P., Loarte, P., Alberto, C., Macuri, P., Gabriela, M. & Macuri, P. (2018). Method Four Steps and the Learning of the Derivative By. Comuni@cción, 9(1), 48–55. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682018000100005&lng=es&tlng=es

Muhammad, S., Hussain, M., Ge, S., Ding, H., Zhu, W., & Zhang, W. (2020). Massive Learning Behaviours Influence Educational Sustainability: A Machine Learning Approach. Journal of Physics: Conference Series, 1487(1), 2020. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1487/1/012032

Parra, Enrique, Gordillo, Wilson, & Pinzón, Wilson J.. (2019). Modelos de Crecimiento Poblacional: Enseñanza-Aprendizaje desde las Ecuaciones Recursivas. Formación universitaria,12(1), 25-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100025

Portilla, G. E. (2018). Modelo matemático para minimizar el número de láminas estándar y residuos metálicos durante el proceso de corte en el sector metalmecánico. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(1). https://doi.org/10.22335/rlct.v10i1.440

Rizo, C., & Campistrous, L. (1999). Estrategias de resolución de problemas en la escuela. Revista Latinoamericana de Investigación En Matemática Educativa RELIME, 2(3), 31–46.

Rodríguez, J., Light, D., & Pierson, E. (2014). Khan Academy en Aulas Chilenas: Innovar en la Enseñanza e Incrementar la Participación de los Estudiantes en Matemática. In Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación.

Rossi, R. R., Forestello, R. P., & Recabarren, P. G. (2020). Rediseño de un programa por competencias . el caso de Electrónica Digital I •. 15(29), 52–59.

Rueda, K., & Guzmán, A. (2018). Khan Academy, una estratégia innovadora para mejorar la calidad en la educación superior a través del rendimiento académico de los estudiantes. Revista de Pedagogía, 39, 215–240. https://doi.org/10.21556/

Siemens, G. (2005). Connectivism : a new learning theory ? Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 1–5.

Valencia Álvarez, Adriana Berenice, & Valenzuela González, Jaime Ricardo. (2017). ¿A qué tipo de problemas matemáticos están expuestos los estudiantes de Cálculo? Un análisis de libros de texto.Educación matemática, 29(3), 51-78. https://doi.org/10.24844/em2903.02

Vidergor, H. E., & Ben-Amram, P. (2020). Khan academy effectiveness: The case of math secondary students’ perceptions. Computers and Education, 157, 103985. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103985

Vrancken, S. y Engler, A. (2014). Una Introducción a la Derivada desde la Variación y el Cambio: Resultados de una investigación con estudiantes de primer año de la universidad. Bolema -Mathematics Education Bulletin, 28(48), 449–468. https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a22

Yassine,S., Kadry, S.y Sicilia, M.A.(2020b). Perfiles estadísticos de las interacciones de los usuarios con videos en grandes repositorios: minería del repositorio de Khan Academy. Transacciones de KSII Internet y sistemas de información,14, 5,(2020), 2101-2121. DOI:10.3837/tiis.2020.05.013.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |