Satisfaction with Life in High School Students from Arequipa

Satisfacción con la vida en escolares de la ciudad de Arequipa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Walter Lizandro Arias Gallegos Universidad Católica San Pablo, Arequipa, Perú
Julio Cesar Huamani Cahua Universidad Católica San Pablo, Arequipa, Perú
Tomás Caycho-Rodríguez Universidad Privada del Norte, Lima, Perú
Abstract

This study, in the framework of the Positive Educational Psychology, has two objectives: to perform a psychometric analysis of the Satisfaction with Life Scale, and to compare the resulting values according to gender, age and educational institution, in a group of schoolers from the city of Arequipa. We worked with a sample of 872 students in the 4th and 5th year of high school, from five mixed and single-sex schools. Besides, 46.9% of this sample are male students and 53.1% are female students. The sample was obtained by probabilistic methods. The Diener’s Satisfaction with Life Scale was used. The outcomes indicate that the test has a one-dimensional factorial structure and suitable reliability for latent variables (ω= .99 and H= .99). The comparisons suggest that, male students and those who are older have higher
levels of satisfaction with life.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Walter Lizandro Arias Gallegos, Universidad Católica San Pablo, Arequipa, Perú

Psicólogo por la Universidad Nacional de San Agustín, y Maestro en CC. de la Educación con mención en Psicopedagogía cognitiva. Es profesor auxiliar y docente investigador en la Universidad Católica San Pablo. Ha publicado seis libros y varios artículos de investigación en revistas nacionales y del extranjero.

Julio Cesar Huamani Cahua, Universidad Católica San Pablo, Arequipa, Perú

Psicólogo por la Universidad Nacional de San Agustín, es además, Doctor en Psicología y Doctor en Ciencias sociales por esta casa de estudios. Es profesor de pregrado en en la Universidad Católica San Pablo y de Postgrado en diversas universidades de la macroregión sur del Perú.

Tomás Caycho-Rodríguez, Universidad Privada del Norte, Lima, Perú

Psicólogo egresado de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). Docente Investigador dela UniversidadPrivada del Norte. Magíster en Psicología, con mención en Psicología Educativa por la UNMSM. Candidato a Doctor en Psicología por la Universidad de San Martín de Porres. Sus áreas de investigación son psicometría, la psicología positiva e historia de la psicología. Par evaluador de diversas revistas nacionales y extranjeras de psicología y ciencias afines.

Cited by

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.


OJS System - Metabiblioteca |