Design and validation of a scale of use of virtual academia during the COVID-19 pandemic
Diseño y validación de una escala de uso de medios académicos virtuales durante la pandemia COVID-19
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
It is necessary to evaluate the virtual class environments that have been generated by the COVID-19 pandemic. In view of this, the objective was to design and validate a scale for the use of virtual academic media. The study is of an instrumental type, where the sample was conformed by 582 Peruvian university students. The scale was conformed by 10 items distributed in 2 dimensions. In order to find the validity of the content, it was considered the experts' judgment, for the validity of the construct, the exploratory and confirmatory factorial analysis, and to estimate the reliability, the Cronbach's αThe results indicate that the items received a favorable evaluation (Aiken's V > .70). Goodness-of-fit indices were satisfactory (χ2 = 24,204, df = 13; p = .001; RMR = .058; IFC = .931; TLI = .908; GFI = .957; AGFI = .931 and RMSEA = .071), and the correlation between factor 1 and 2 was significant (p < 0.05) and reliability good (α= .74; 95% CI = .70 -.77). It is concluded that the COVID-19 pandemic virtualacademia scale is a short tool and has evidence of validity and reliability.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
American Educational Research Association. (2018). Estándares para Pruebas Educativas y Psicológicas. https://www.jstor.org/stable/j.ctvr43hg2
Ángel, C., Váldes, J., & Guzmán, T. (2017). Límites, desafíos y oportunidades para enseñar en los mundos virtuales. Innovación Educativa, 17(75), 149–168. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179454112008.pdf
Aquino-Canchari, C., & Medina-Quispe, C. (2020). COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Revista Cubana de Investigaciones Biomedicas, 39(2), 2–5. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/758/pdf
Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038–1059. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282013000300043
Berridi, R., Martínez, J., & García, B. (2015). Validación de una escala de interacción en contextos virtuales de aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(1), 116–129. http://redie.uabc.mx/vol17no1/contenido-berridi-etal.html
Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. SciELO - Scientific Electronic Library Online. https://doi.org/10.1590/SCIELOPREPRINTS.22
Carvalho, A., & de Oliveira, K. (2016). Scale of strategies and motivation for learning in virtual environments. Revista Brasileira de Educacao, 21(66), 593–611. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216631
Castro-Rodríguez, Y., & Lara-Verástegui, R. (2018). Perception of blended learning in the teaching-learning process by post-graduate students of Dentistry. Educacion Medica, 19(4), 223–228. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.028
Chakraborty, I., & Maity, P. (2020). COVID-19 outbreak: Migration, effects on society, global environment and prevention. Science of the Total Environment, 728, 138882. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.138882
Copari, F. (2014). La enseñanza virtual en el aprendizaje de los estudiantes del instituto superior tecnológico Pedro Vilcapaza - Perú. COMUNI@CCIÓN, 5(1), 14–21. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v5n1/a02v5n1.pdf
Córdova, R., Mamani-Benito, O., & Tarqui, E. (2019). Estilos de aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes de psicología de una universidad privada de juliaca. Revista de Investigaciones de La Escuela de Posgrado, 8(3), 1224–1233. http://www.revistaepgunapuno.org/index.php/investigaciones/article/view/1574/269
Deshwal, P., Trivedi, A., & Himanshi, H. (2017). Online Learning Experience Scale Validation and Its Impact on Learners’ Satisfaction. Procedia - Computer Science, 112. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.08.178
Fernández, A., & Rivero, M. (2014). Las plataformas de aprendizajes, una alternativa a tener en cuenta en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Informática Médica, 6(2), 207–221. http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v6n2/rcim09214.pdf
Furr, R. (2011). Scale Construction and Psychometrics for Social and Personality Psychology. https://doi.org/10.4135/9781446287866
Inzunza, B. C., Rocha, R. A., Márquez, C. G., & Duk, M. S. (2012). Asignatura Virtual como Herramienta de Apoyo en la Enseñanza Universitaria de Ciencias Básicas: Implementación y Satisfacción de los Estudiantes. Formacion Universitaria, 5(4), 3–14. https://doi.org/10.4067/S0718-50062012000400002
Jelfs, A., & Colbourn, C. (2002). Do Students’ Approaches to Learning Affect their Perceptions of Using Computing and Information Technology? Journal of Educational Media, 27(1–2), 41–53. https://doi.org/10.1080/1358165020270104
João, M., & Carvalho-Filho, M. (2020). Una nueva época para la educación médica después de la COVID-19. FEM: Revista de La Fundación Educación Médica, 23(2), 55–57. http://scielo.isciii.es/pdf/fem/v23n2/2014-9832-fem-23-2-55.pdf
Juca, F. X. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 106–111. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus15116.pdf
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales De Psicología, 30(3), 1151–1169. https://www.redalyc.org/pdf/167/16731690031.pdf
Mimirinis, M., & Bhattacharya, M. (2007). Design of virtual learning environments for deep learning. Journal of Interactive Learning Research, 18(1), 55–64. https://www.learntechlib.org/p/21901/
Moneta, A., Montero, L., Juárez, M., Depetris, J., & Fagnola, B. (2017). Adaptación y validación de un instrumento de medida para la interacción en b-learning. Virtualidad, Educación y Ciencia, 8(14), 27–41. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/download/17330/17054
Moreira-Segura, C., & Delgadillo-Espinoza, B. (2015). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Revista Tecnología En Marcha, 28(1), 121. https://doi.org/10.18845/tm.v28i1.2196
Orozco, A. M., & García, T. (2017). Autopercepción de habilidades de aprendizaje en ambientes virtuales. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 25, 144–167. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082017000200144&lang=pt%0Ahttp://www.scielo.org.mx/pdf/cpue/n25/1870-5308-cpue-25-00144.pdf
Palacios, M., Santos, E., Velásquez, M., & León, M. (2020). COVID-19, una emergencia de salud pública mundial M. Revista Clínica Española, 1, 55-61 https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.03.001
Prieto, G., & Delgado, A. R. (2010). Fiabilidad y validez. Papeles Del Psicologo, 31(1), 67–74. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1797.pdf
Saavedra-Idrogo, F., & Saavedra-Paredes, L. (2017). Entorno virtual Moodle en la mejora del aprendizaje de cirugía en estudiantes de medicina de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Revista de La Fundación Educación Médica, 20(5), 241. https://doi.org/10.33588/fem.205.908
Shereen, M. A., Khan, S., Kazmi, A., Bashir, N., & Siddique, R. (2020). COVID-19 infection: Origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses. Journal of Advanced Research, 24, 91–98. https://doi.org/10.1016/j.jare.2020.03.005
Taber, K. S. (2018). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 48(6), 1273–1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2
UNESCO. (2020). Propuestas de la UNESCO para garantizar la educación online durante la pandemia. https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/01/propuestas-unesco-garantizar-educacion-online-pandemia-19132/.
Ventura-León, J. (2019). De regreso a la validez basada en el contenido. Adicciones, 0(0). https://doi.org/10.1080/00221300309601160.Cohen
Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonell, C., & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child and Adolescent Health, 4(5), 397–404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X