Design and validation of a scale of use of virtual academia during the COVID-19 pandemic

Diseño y validación de una escala de uso de medios académicos virtuales durante la pandemia COVID-19

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Oscar Mamani- Benito Universidad Peruana Unión, Juliaca, Perú
Manuel Landa-Barzola Universidad Cesar Vallejo, Lima, Perú. Asociación Peruana de Profesionales de las Adicciones, Perú
Renzo Felipe Carranza Esteban Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú
Ana Elguera-Pajares Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú
Christian R. Mejia Universidad Continental, Huancayo, Perú
Abstract

It is necessary to evaluate the virtual class environments that have been generated by the COVID-19 pandemic. In view of this, the objective was to design and validate a scale for the use of virtual academic media. The study is of an instrumental type, where the sample was conformed by 582 Peruvian university students. The scale was conformed by 10 items distributed in 2 dimensions. In order to find the validity of the content, it was considered the experts' judgment, for the validity of the construct, the exploratory and confirmatory factorial analysis, and to estimate the reliability, the Cronbach's αThe results indicate that the items received a favorable evaluation (Aiken's V > .70). Goodness-of-fit indices were satisfactory (χ2 = 24,204, df = 13; p = .001; RMR = .058; IFC = .931; TLI = .908; GFI = .957; AGFI = .931 and RMSEA = .071), and the correlation between factor 1 and 2 was significant (p < 0.05) and reliability good (α= .74; 95% CI = .70 -.77). It is concluded that the COVID-19 pandemic virtualacademia scale is a short tool and has evidence of validity and reliability.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Oscar Mamani- Benito, Universidad Peruana Unión, Juliaca, Perú

Director del Centro de Investigación USIL

References / See

American Educational Research Association. (2018). Estándares para Pruebas Educativas y Psicológicas. https://www.jstor.org/stable/j.ctvr43hg2

Ángel, C., Váldes, J., & Guzmán, T. (2017). Límites, desafíos y oportunidades para enseñar en los mundos virtuales. Innovación Educativa, 17(75), 149–168. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179454112008.pdf

Aquino-Canchari, C., & Medina-Quispe, C. (2020). COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Revista Cubana de Investigaciones Biomedicas, 39(2), 2–5. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/758/pdf

Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038–1059. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282013000300043

Berridi, R., Martínez, J., & García, B. (2015). Validación de una escala de interacción en contextos virtuales de aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(1), 116–129. http://redie.uabc.mx/vol17no1/contenido-berridi-etal.html

Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. SciELO - Scientific Electronic Library Online. https://doi.org/10.1590/SCIELOPREPRINTS.22

Carvalho, A., & de Oliveira, K. (2016). Scale of strategies and motivation for learning in virtual environments. Revista Brasileira de Educacao, 21(66), 593–611. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216631

Castro-Rodríguez, Y., & Lara-Verástegui, R. (2018). Perception of blended learning in the teaching-learning process by post-graduate students of Dentistry. Educacion Medica, 19(4), 223–228. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.028

Chakraborty, I., & Maity, P. (2020). COVID-19 outbreak: Migration, effects on society, global environment and prevention. Science of the Total Environment, 728, 138882. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.138882

Copari, F. (2014). La enseñanza virtual en el aprendizaje de los estudiantes del instituto superior tecnológico Pedro Vilcapaza - Perú. COMUNI@CCIÓN, 5(1), 14–21. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v5n1/a02v5n1.pdf

Córdova, R., Mamani-Benito, O., & Tarqui, E. (2019). Estilos de aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes de psicología de una universidad privada de juliaca. Revista de Investigaciones de La Escuela de Posgrado, 8(3), 1224–1233. http://www.revistaepgunapuno.org/index.php/investigaciones/article/view/1574/269

Deshwal, P., Trivedi, A., & Himanshi, H. (2017). Online Learning Experience Scale Validation and Its Impact on Learners’ Satisfaction. Procedia - Computer Science, 112. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.08.178

Fernández, A., & Rivero, M. (2014). Las plataformas de aprendizajes, una alternativa a tener en cuenta en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Informática Médica, 6(2), 207–221. http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v6n2/rcim09214.pdf

Furr, R. (2011). Scale Construction and Psychometrics for Social and Personality Psychology. https://doi.org/10.4135/9781446287866

Inzunza, B. C., Rocha, R. A., Márquez, C. G., & Duk, M. S. (2012). Asignatura Virtual como Herramienta de Apoyo en la Enseñanza Universitaria de Ciencias Básicas: Implementación y Satisfacción de los Estudiantes. Formacion Universitaria, 5(4), 3–14. https://doi.org/10.4067/S0718-50062012000400002

Jelfs, A., & Colbourn, C. (2002). Do Students’ Approaches to Learning Affect their Perceptions of Using Computing and Information Technology? Journal of Educational Media, 27(1–2), 41–53. https://doi.org/10.1080/1358165020270104

João, M., & Carvalho-Filho, M. (2020). Una nueva época para la educación médica después de la COVID-19. FEM: Revista de La Fundación Educación Médica, 23(2), 55–57. http://scielo.isciii.es/pdf/fem/v23n2/2014-9832-fem-23-2-55.pdf

Juca, F. X. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 106–111. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus15116.pdf

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales De Psicología, 30(3), 1151–1169. https://www.redalyc.org/pdf/167/16731690031.pdf

Mimirinis, M., & Bhattacharya, M. (2007). Design of virtual learning environments for deep learning. Journal of Interactive Learning Research, 18(1), 55–64. https://www.learntechlib.org/p/21901/

Moneta, A., Montero, L., Juárez, M., Depetris, J., & Fagnola, B. (2017). Adaptación y validación de un instrumento de medida para la interacción en b-learning. Virtualidad, Educación y Ciencia, 8(14), 27–41. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/download/17330/17054

Moreira-Segura, C., & Delgadillo-Espinoza, B. (2015). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Revista Tecnología En Marcha, 28(1), 121. https://doi.org/10.18845/tm.v28i1.2196

Orozco, A. M., & García, T. (2017). Autopercepción de habilidades de aprendizaje en ambientes virtuales. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 25, 144–167. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082017000200144&lang=pt%0Ahttp://www.scielo.org.mx/pdf/cpue/n25/1870-5308-cpue-25-00144.pdf

Palacios, M., Santos, E., Velásquez, M., & León, M. (2020). COVID-19, una emergencia de salud pública mundial M. Revista Clínica Española, 1, 55-61 https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.03.001

Prieto, G., & Delgado, A. R. (2010). Fiabilidad y validez. Papeles Del Psicologo, 31(1), 67–74. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1797.pdf

Saavedra-Idrogo, F., & Saavedra-Paredes, L. (2017). Entorno virtual Moodle en la mejora del aprendizaje de cirugía en estudiantes de medicina de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Revista de La Fundación Educación Médica, 20(5), 241. https://doi.org/10.33588/fem.205.908

Shereen, M. A., Khan, S., Kazmi, A., Bashir, N., & Siddique, R. (2020). COVID-19 infection: Origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses. Journal of Advanced Research, 24, 91–98. https://doi.org/10.1016/j.jare.2020.03.005

Taber, K. S. (2018). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 48(6), 1273–1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2

UNESCO. (2020). Propuestas de la UNESCO para garantizar la educación online durante la pandemia. https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/01/propuestas-unesco-garantizar-educacion-online-pandemia-19132/.

Ventura-León, J. (2019). De regreso a la validez basada en el contenido. Adicciones, 0(0). https://doi.org/10.1080/00221300309601160.Cohen

Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonell, C., & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child and Adolescent Health, 4(5), 397–404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |