Tutorial Action for the Development of Social Skills in University Students

Acción tutorial para el desarrollo de las habilidades sociales en estudiantes universitarios

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Anthony Johnson Javier Napa
Héctor Raúl Santa María Relaiza
Roger Pedro Norabuena Figueroa
Nolan Jara Jara
Abstract

This research was carried out to design tutorials on the care of undeveloped social skills of university students, through which they express their needs, feelings, preferences, opinions and rights, respecting others and as a consequence self-reinforcement is observed and the probability of obtaining external reinforcement is maximized. The study was approached from the interpretive paradigm, qualitative approach, the projective - holistic method as a systematic process. Diagnostic information was collected from students and tutors, through interviews and focus groups, focused on behavioral, personal and situational skills. From all of this, categories and subcategories were identified that allowed choosing strategies to meet the needs. As a result, it was demonstrated that social skills, an important aspect for insertion and work performance, have not been developed despite the existence of the accompaniment of tutors. Also, the strategies used in the tutorial actions are not adequate; therefore, they must be modified. Also, it was concluded that university institutions must carry out planning processes for tutorials after diagnosis.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Alarcón, P., López, D., Mahillo, M., & Fernández, M. (2014). Gestión Automatizada de Tutorías. REDU: Revista de docencia universitaria, 12(2), 351-373. Doi: https://doi.org/10.4995/redu.2014.5653

Álvarez, M., & Castilla, C. (2006). La acción tutorial: su concepción y su práctica. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia Editores.

Candelo, C., Ortiz, G., & Unger, B. (2003). Hacer Talleres: Una guía práctica para capacitadores. Cali: Grafiq Editores.

Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular. Red Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(2), 22-52. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/26946/2223-3626-1-PB.pdf?sequence=1 ">http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/26946/2223-3626-1-PB.pdf?sequence=1

Cárdenas, R., Terrón, M., & Rebolledo, T. (2012). La docencia y la acción tutorial: una experiencia práctica en el ámbito universitario. Sevilla, España: I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa – Innovagogia.

Chilca, L. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145

Genoveva, R., Navarro-Segura, L., & López, P. (2014). El Aprendizaje de las Habilidades Sociales en la Universidad. Análisis de una Experiencia Formativa en los Grados de Educación Social y Trabajo Social. Formación Universitaria, 7(4). 25-38. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000400004

Gismero, E. (2000). EHS Escala de Habilidades Sociales. Manual. Madrid: TEA Publicaciones de Psicología Aplicada.

Hernández-Sánchez, A., & Ortega, J. (2015). Aprendizaje Electrónico Afectivo: un modelo Innovador para desarrollar una Acción Tutorial Virtual de Naturaleza Inclusiva. Formación Universitaria, 8(2), 19-26. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000200004

Maya, A. (2007). El taller educativo: ¿Qué es? Fundamentos, cómo organizarlo y dirigirlo, cómo evaluarlo. Bogotá: Magisterio Editorial.

Rodríguez, J., &Hernández, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. Propósitos y Representaciones, 6(1), 507-541. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211

Vived, E. (2011). Habilidades sociales, autonomía personal y autorregulación. España: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |