Bibliometric Study of Scientific Production on ICT in Perú (2010-2017)

Estudio bibliométrico de la producción científica sobre TIC en Perú (2010-2017)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Nicanor Segismundo Asmat Vega
César Andrés Borja Villanueva
Luis Alexis Bernuy Torres
Danny Alonso Lizarzaburu Aguinaga
John Morillo Flores
Abstract

The objective of this research is to evaluate Peruvian scientific production in Information and Communication Technologies (ICTs). It is a cross-sectional descriptive study through the bibliometric analysis of articles published in journals indexed in SciELO Peru between 2010 and 2017. Authorship, type of article, main themes, and institutional productivity were analyzed. It was found that between 2010 and 2017, 19 articles on ICT were published, 26.4% of them are publications in the Peruvian Journal of Experimental Medicine and Public Health, and 30.8% of authors indicate that their main affiliation is with the National University of San Marcos. The main theme in the set of publications was virtual teaching (26%). We can conclude that technological development is contributing to the scientific publication of the country; however, it is necessary to continue strengthening these studies in other databases.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Aznar Díaz, I., Trujillo Torres, J. M., & Romero Rodríguez, J. M. (2018). Estudio bibliométrico sobre la realidad virtual aplicada a la neurorrehabilitación y su influencia en la literatura científica. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 29(2). Recuperado de: http://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1209

Buceta Vicente, L., Martínez Figueira, M. E., & Páramo Iglesias, M. B. (2016). Iniciando un estudio bibliométrico sobre las potencialidades de las TIC en el aprender a aprender en Educación Infantil. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/43657

Buitrago, L. D. F., García, C. R., & García, S. R. (2016). Las Tic como herramientas de inclusión social. 3C TIC, 5(1), 54-67. Doi: https://doi.org/10.17993/3ctic.2016.51.54-67

Cañedo Andalia, R., Nodarse Rodríguez, M., Pupo, J. C. G., Muñoz, I. A., Chapman, M. C. S., & Ramírez, L. J. M. (2014). Producción científica en salud de Cuba en bases de datos internacionales. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 25(4), 442-451. Recuperado de: http://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/584

Gargallo, B., Suárez, J., Morant, F., Marín, J. M., Martínez, M., & Díaz, I. (2004). Un primer diagnóstico del uso de internet en los centros escolares de la Comunidad Valenciana. Procesos de formación y efectos sobre la calidad de la educación. Valencia: IVECE (Instituto Valenciano de Evaluación y Calidad Educativa).

Giménez-Toledo, E. (2015). La evaluación de la producción científica: breve análisis crítico. Relieve. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, 21(1), 1- 9. Doi: https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5160

Gonzalez-Argote, J., Garcia-Rivero, A. A., & Dorta-Contreras, A. J. (2016). Producción científica estudiantil en revistas médicas cubanas 1995-2014. Primera etapa. Investigación en educación médica, 5(19), 155-163. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.01.023

Kreimer, P. (1998). Publicar y castigar. El paper como problema y la dinámica de los campos científicos. Redes, (12), 253.-258. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/907/90711317002/

Larrauri, R. C. (2009). Eficacia en el desarrollo de capacidades TIC en estudiantes de educación secundaria de Lima, Perú. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (35), 5-20. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61348

Linares-Pons, N., Verdecia-Martínez, E. Y., & Álvarez-Sánchez, E. A. (2014). Tendencias en el desarrollo de las TIC y su impacto en el campo de la enseñanza. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 8(1), 71-78. Recuperado de: http://rcci.uci.cu/?journal=rcci&page=article&op=view&path%5B%5D=517

Mominó, J. M., & Sigalés, C. (2017). El impacto de las TIC en la educación. Más allá de las promesas. Editorial UOC.

Morales Capilla, M., Trujillo Torres, J. M., & Raso Sánchez, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 103-117. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/45403

Muñoz, L. A., Bolívar, M. P. R., & Hernández, A. M. L. (2017). Análisis Bibliométrico sobre la Implementación de las TICs en las Administraciones Públicas: Aportaciones y Oportunidades de Investigación. Innovar, 27(63), 141-160. Doi: https://doi.org/10.15446/innovar.v26n63.60674

Rivoir, A. (2016). Revisión comparativa de iniciativas nacionales de aprendizaje móvil en América Latina: el caso de la política TIC en el Perú.

Vidal, Mª.P. (2006). Investigación de las TIC en la educación, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5(2), 539‐552. Recuperado de: http://dehesa.unex.es/handle/10662/1436

Cited by

Most read articles by the same author(s)


OJS System - Metabiblioteca |