Artificial Intelligence and its Implications in Higher Education
Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The new challenges of the information society demand from the university a severe change in its rigid canons of education. The artificial intelligence-based formats promise a very substantial improvement in education for all the different levels, with an unprecedented qualitative improvement: to provide the students with an accurate personalization of their learning according to their requirements, managing to integrate the different forms of human interaction and information and communications technologies. The great challenge of the university of the new millennium lies in the urgent need to plan, design, develop and implement digital skills in order to train better professionals capable of understanding and developing the technological environment according to their needs, as well as implementing the universalization of a digital language supported by programs developed under artificial intelligence formats.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Badaró, S., Ibañez, L., & Agüero, M. (2013). Sistemas expertos: fundamentos, metodologías y aplicaciones. Ciencia y tecnología, 13, 349-364. Doi: http://dx.doi.org/10.18682/cyt.v1i13.122
Barrio, J. (2018). Aspectos del inacabamiento humano. Observaciones desde la antropología de la educación. Recuperado de: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/7192/200-barrio.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Caride, J. (2016). La pedagogía social en el diálogo de las universidades con la educación popular y la educación social. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38 (1), 85-106. Recuperado de: http://www.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2016-1/contrapunto2.pdf
Corvalán, J. (2017). Inteligencia Artificial y derechos humanos (Parte I). Diario DPI Cuántico, Diario Constitucional y Derechos Humanos, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Corvalán, J. (2018). Estados eficientes. La productividad del sector público bajo la lupa. Integración & comercio, 44, 256-264. Recueprado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6551948
Cano, E., Rey, J., Graván, P., & López-Meneses, E. (2015). Diseño y desarrollo del modelo pedagógico de la plataforma educativa "Quantum University Project". Campus virtuales, 2(1), 54-63. Recuperado de: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/28
Diéguez, A. (2017). Transhumanismo. La integración del hombre a la máquina. Lima: Herder Editorial.
Dodson, T., Mattei, N., & Goldsmith, J. (2011). A natural language argumentation interface for explanation generation in Markov decision processes. In International Conference on Algorithmic. Decision Theory, pp. 42-55. Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-642-24873-3_4
Eaton, E., Koenig, S., Schulz, C., Maurelli, F., Lee, J., Eckroth, J., & Williams, T. (2018). Blue sky ideas in artificial intelligence education from the EAAI 2017 new and future AI educator program. AI Matters, 3(4), 23-31. Doi: https://doi.org/10.1145/3175502.3175509
Gisbert, M. y Esteve, F. (2016). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, (7), 48-59. Recuperado de: http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359/3423
Herrera, L., & Muñoz, D. (2017). Inteligencia artificial y lenguaje natural. Lenguas Modernas, 19, 157-165. Recuperado de: https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/45790
Innovation and Science Australia. (2017). Australia 2030: Prosperity through Innovation. Canberra: Australian Government.
Mariátegui, José Carlos (1980). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Ed. Amauta.
Mariño, S., & Primorac, C. (2016). Propuesta metodológica para desarrollo de modelos de redes neuronales artificiales supervisadas. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 6, 231-245. Recuperado de: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1654/1569
McTear, M.; Callejas, Z. y Griol, D. (2016). The Conversational Interface: Talking to Smart Devices: Springer International Publishing. Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-32967- 3
Miailhe, N. (2018). Competing in the Age of Artificial Intelligence: The State of the Art of AI & Interpretation of Complex Data. Focus (SCOR Global P&C).
Miailhe, N., & Lannquist, Y. (2018). Un desafío de gobernanza mundial. Integración & comercio, (44), 218-231. Recuperado de: https://intal-lab.iadb.org/algoritmolandia/10.php
Morín, E. (2018). De la reforma universitaria. Recuperado de: http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/275
Pandiella, A., Moreno, L., García, C., & Sanz, E. (2018). Modelo de estimación de los indicadores del Academic Ranking of World Universities (Shanghai Ranking). Revista española de Documentación Científica, 41(2), e204. Doi: https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1462
Pant, T. (2016). Building a Virtual Assistant for Raspberry Pi: The practical guide for constructing a voice-controlled virtual assistant. Springer. Recuperado de: https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-1-4842-2167-9
Pérez, M., Carbonell, M., & Fontanillas, T. (2014). La construcción colaborativa de proyectos como metodología para adquirir competencias digitales. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 21 (42), 15-24. Doi: https://doi.org/10.3916/C42-2014-01
Pounder, K., & Liu, G (2018). Nuevas ocupaciones. Latinoamérica y el espejo de Australia. Integración & comercio, 44, 272-289. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6551949
Ocaña, Y., & Valenzuela, L. (2018). La gestión del conocimiento y gobernanza. Mejores gobiernos, ciudadanos felices. Lima: Fondo editorial UCV.
Oliver, M., Hernández, D., Daza, V., Martín, C., & Albó, L. (2014). MOOCs en España. Panorama actual de los Cursos Masivos Abiertos en Línea en las universidades españolas. Cuaderno Red de Cátedras Telefónica.
Ramos, L. (2014). Psicología cognitiva e inteligencia artificial: mitos y verdades. Avances en Psicología, 22(1), 21-27. Recuperado de: http://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/270
Rao, A. (2018). Una nueva etapa de globalización. Integración & comercio, 44, 50-60. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6551931
Saavedra, B. (2016). Inteligencia Estratégica en un mundo globalizado en Latinoamérica: Retos y desafíos en el siglo XXI. Revista Policía y Seguridad Pública, 5(2), 75-105. Doi: https://doi.org/10.5377/rpsp.v5i2.2326
Sanagustín, M., Maldonado, J., & Morales, N. (2016). Estado del arte de adopción de MOOCs en la Educación Superior en América Latina y Europa. MOOC- Maker Construction of Management Capacities of MOOCs in Higher Education. MOOC-Maker. Recuperado de: http://www.mooc-maker.org/wp-content/files/WPD1.1_ESPAOL.pdf
Segura, R., & Vences, N. (2014). Nuevos modelos educativos: los MOOCs como paradigma de la formación online. Historia y comunicación social, 18, 801- 814. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44278
Sobel, R., & Shiraev, E. (2016). People and Their Opinions: Thinking Critically About Public Opinions. Nueva York: Routledge.
Stone, P., Brooks, R., Brynjolfsson, E., Calo, R., Etzioni, O., Hager, G., & Leyton- Brown, K. (2016). Artificial intelligence and life in 2030. One Hundred Year Study on Artificial Intelligence: Report of the 2015-2016 Study Panel. Recuperado de: https://ai100.stanford.edu/sites/default/files/ai_100_report_0831fnl.pdf
Sotiris, P. (2013). Teorizando la universidad-empresa. Preguntas abiertas y algunas posibles respuestas. Fernández, J., Urbán, M. y Sevilla, C.(coords.) De la nueva miseria. La universidad en crisis y la nueva rebelión estudiantil (pp. 43-66). Madrid: Akal.
Vázquez, M., Jara, R., Riofrio, C., & Teruel, K. (2018). Facebook como herramienta para el aprendizaje colaborativo de la inteligencia artificial. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(1), 27-36. Recuperado de: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/article/view/2565