Teaching Technostress and Perception of the Quality of Service in a Private University in Lima
Tecnoestrés docente y percepción de la calidad de servicio en una universidad privada de Lima
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The objective of this study is to know the association between teaching techno-stress and the perception of the quality of service within a Peruvian university. The psychophysiological disturbances that technological means could be causing when coming into contact with workers are analyzed as part of the impact of new technologies in work spaces. In this sense, a quantitative and non-experimental investigation was carried out in which data were collected through the application of two instruments: the Red Questionnaire (2004) which contains 16 items linked to techno-stress and the ServQual Model with 22 items which measured the perception of the quality of service. Both instruments passed the reliability test through the Cronbach's alpha coefficient, obtaining a value of, 891 and, 911, respectively. Through probabilistic sampling, 154 teachers were considered as samples. For the descriptive and inferential statistical analysis, contingency tables were generated, using the Pearson Chi-Square test statistic, from which it is concluded that there is an association between the teaching Techno-stress and the perception of the quality of service (X2 (6 ) = 85,731 and the Asymptotic Sig (bilateral) or p_value = 0.000 <0.05). Likewise, it is concluded that there is an association between the Teaching Techno-stress and the perceptions of each of the theoretical dimensions of service quality: tangible elements (X2 (6) = 112,055 and the Asymptotic Sig (bilateral) or p_value = 0.000 <0.05), reliability (X2 (6) = 63,859 and the Asymptotic Sig (bilateral) or p_value = 0.000 <0.05), responsiveness (X2 (6) = 35,580 and the Asymptotic Sig (bilateral) or p_value = 0.000 <0.05), security (X2 (6) = 42.838 and the Asymptotic Sig (bilateral) or p_value = 0.000 <0.05) and empathy (X2 (6) = 23.633, with six degrees of freedom (6 ) and the Asymptotic Sig (bilateral) or p_value = 0.000 <0.05).
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alaña, J., Rosales, C., & Romero, F. (2018). Calidad de servicio en los consejos de desarrollo científicos y humanísticos de las universidades públicas. In Crescendo, 9(3), 435-456. Recuperado de: https://revistas.uladech.edu.pe/index.php/increscendo/article/view/1959
Alvarado, E., Morales, D., & Aguayo, E. (2016). Percepción de la calidad educativa: caso aplicado a estudiantes de la Universidad Autónoma de Nuevo León y del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey. Revista de la Educación Superior, 45, 55-74. doi: https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.006
Aragüez, L. (2017). El impacto de las tecnologías de la información y de la comunicación en la salud de los trabajadores: el tecnoestrés. E-revista Internacional de la Protección Social, 2(2). 169-190. doi: http://dx.doi.org/10.12795/e-rips.2017.i02.12
Araya, L., Escobar, M., Bertoló, E., & Barrientos, N. (2016). Propuesta de modelo para calidad de servicio en escuelas de negocios en Chile. Pensamiento y Gestión, 41, 91-115. doi: http://dx.doi.org/10.14482/pege.41.9702
Arciniegas, J., & Mejías, A. (2017). Percepción de la calidad de los servicios prestados por la Universidad Militar Nueva Granada con base en la escala Servqualing, con análisis factorial y análisis de regresión múltiple. Comuni@ccion: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 8 (1), 26-36. Recuperado de: https://comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/150
Carlotto, M., Wendt, G., & Jones, A. (2017). Technostress, Career Commitment, Satisfaction with Life, and Work-Family Interaction Among Workers in Information and Communication Technologies. Actualidades en Psicología, 31(122), 91-102. doi: https://doi.org/10.15517/ap.v31i122.22729
Cevallos, N., & Romero, A. (2017). Mejoramiento de la calidad de la educación superior desde la comparación de estándares. Innova Research Journal, 2(7), 13-33. doi: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n7.2017.223
Coppari, N., Bagnoli, L., Codas, G., Lopez, H., Martinez, L., & Montanía, M. (2018). Validez y confiabilidad del cuestionario de tecnoestrés en estudiantes paraguayos. Perspectivas en Psicología, 15(2). 40–55. Recuperado de: http://www.seadpsi.com.ar/revistas/index.php/pep/article/view/412
Correia, S., & Miranda, F. (2012). Duaqual: calidad percibida por docentes y alumnos en la gestión universitaria. Cuadernos de Gestión, 12 (1), 107-122. Recuperado de https://addi.ehu.es/handle/10810/7959
Cuervo, T., Orviz, N., Arce, S., & Fernández, I. (2017). Tecnoestrés en la Sociedad de la Tecnología y la Comunicación: Revisión bibliográfica a partir de la Web of Science. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales, 21(1), 18-25. doi: https://dx.doi.org/10.12961/aprl.2018.21.01.4
Fuentes, J. A., Lorenzo, M., & Ortega, J. A. (2005). Tecnofobia como déficit formativo: Investigando la integración curricular de las TIC en centros públicos de ámbito rural y urbano. Educar, 36(1), 169-180. doi: https://doi.org/105565/rev/educar.203
García, F. (2018). Los sesgos cognitivos limitantes del desarrollo de competencias TIC. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(3), 114-120. Doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i3.536
Larrauri, J., Espinosa, E., & Robles, M. (2015). La diversidad semántica y el carácter político de las nociones de calidad en la Educación Superior de México. Revista de La Educación Superior, 173(44), 85–102. Doi: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.04.003
Palacios, W., Felix, M., & Ormaza, M. (2016). Medición de la satisfacción con la calidad del servicio prestado en una dirección financiera municipal. Revista ECA Sinergia. Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, 8(1), 24-32. doi: https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v7i1.225
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, LL. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 41-50. doi: https://doi.org/10.1177/002224298504900403
Parra, C., & Rodríguez, F. (2016). La capacitación y su efecto en la calidad dentro de las empresas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación. 6(2), 131-143. doi: http://dx.doi.org/10.19053/20278306.4602
Prieto, A., & Hernández, C. (2014). Calidad de servicio como factor de competitividad en los postgrados de las instituciones universitarias públicas. Cicag, 12 (1), 77-99. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5028152
Quintero, J., Munévar, R. y Munévar, F. (2015). Nuevas tecnologías, nuevas enfermedades en los entornos educativos. Hacia la Promoción de la Salud, 20(2), 13-26. doi: http://dx.doi.org/10.17151/hpsal.2015.20.2.2
Rodríguez, A., Caurcel, M.J., & Ramos, A.M. (Dirs.) (2008). Didáctica en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: EOS.
Rodríguez, A. (2018). Editorial. Expansión postmoderna tecnológica, escuela inclusiva tecnológica. Revista Educativa de Trabajos Orientados al Siglo XXI (RETOS XXI), 2, 6-12. doi: https://doi.org/10.33412/retoxxi.v2.1.2055
Sotelo, J., & Leon, L. (2017). Evaluación de la calidad en el servicio en Centro de Enseñanza de Idiomas del campus Caborca de Universidad de Sonora mediante Servqual. INVURNUS, 12(2), 18-24. Recuperado de http://www.invurnus.uson.mx/articulo.php?art=134&rev=25
Tapasco, O., & Giraldo, J. (2017). Estudio Comparativo sobre Percepción y uso de las TIC entre Profesores de Universidades Públicas y Privadas. Formación universitaria, 10 (2), 03-12. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200002
Tobias-Martinez, M. A., Fuentes, J. A., & Biagiotti, B. (2017). Tecnología de video: un modelo de acceso abierto basado en la calidad y colaboración Instituido en MOOC. ReiDoCrea, 6, 287-299. Recuperado de https://www.ugr.es/~reidocrea/6-23.pdf
Tubay, M., Peña, M., Cedeño, E., & Chang, W. (2016). Gestión administrativa y su incidencia en la rentabilidad y calidad de los servicios a los usuarios de una institución educativa. Journal of Science and Research: Revista Ciencia E Investigación, 1(4), 36-41. doi: https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol1iss4.2016pp36-41