Characterization of Mathematical Reasoning Skills in Children with ADHD

Caracterización de las habilidades del razonamiento matemático en niños con TDAH

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Angel Salvatierra Melgar
Santiago Aquiles Gallarday Morales
Yolvi Ocaña-Fernández
Jessica Paola Palacios Garay de Rodríguez
Abstract

The objective of the present research was to characterize the mathematical reasoning skills in children with ADHD between 7 and 9 years old. The study begins with the conception of children with special needs and an anthropological research is carried out in perspectives of the actor on mathematical reasoning skills and interviews of their three teachers about their difficulties, alterations and disorders. The research method is an ethnographic fieldwork. The results show lack of mathematical skills specifically in numerical calculation; observing disorder, combination of simultaneous operation between addition and subtraction, attention deficit during the reading of a problem so they fail to systematize, identify data for algorithmic operations

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Aguilar, S., & Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 17(47), 73-88. Doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05

Alvárez, S., & Pinel, A. (2015). Transtorno por déficit de atención con hiperactividad en mi aula de infancia. Reop. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(3), 141-152 Doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16406

Aragón, L., Natalia, J., Marcia, E., & Juan, V. (2016). Acercar la ciencia a la etapa de infantil: experiencias educativas en torno a talleres desde el Grado de Maestro en Educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 72, 105-128. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10498/20057

Barkley, R. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Press.

Bravo, P., & Urquizo, M. (2016). Razonamiento lógico abstracto e inteligencia emocional: trayectorias en la formación de estudiantes universitarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 21, 179-208. Doi: https://doi.org/10.17163/soph.n21.2016.08

Calzada, A. (2014). Guía de Evaluación de la competencia básica en razonamiento matemático. Sevilla: Junta de Andalucía

Chevallard, Y., Bosch, M., & Gascón, J. (1997). Yves Chevallard et al. Estudiar matemáticas. El eslabón perdido entre enseñanza y aprendizaje. Cuadernos de educación. Para profesores, padres y alumnos (vol. 22). España: Horsori.

Defaz, G. (2017). El desarrollo de habilidades cognitivas mediante la resolución de problemas matemáticos. Journal of Science and Research, 2(5), 14-17. Doi: https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol2iss5.2017pp14-17

Fernádez, C. (2011). Determinación de las necesidades educativas especiales. Mexico D.F: Trillas.

Fernández, A., & Sarramona, J. (1985). La educación Constantes y problémicas actuales (12 ed.). Barcelona: CEAC.

Fernández, A., Arjona, P., Arjona, T., & Cisneros, A. (2011). Determinación de las Necesidades Educativas Especiales. Mexico: Trillas.

García, N., Santana, A., Soria, B. H., & Vila, M. (2016). Neuropsicología y bases neuronales de la discalculia. Tercer Congreso virtual de Ciencias Morfológicas. Cuba. Recuperado de: http://www.morfovirtual2016.sld.cu/index.php/Morfovirtual/2016/paper/viewFile/110/147

Granados, D., Figueroa, S., & Valásquez, A. (2016). Dificultad de atención y competencias de investigación en estudiantes universitarios de psicología. CNEIP. Enseñanza e investigación en psicología, 21(2), 11. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29248181003

Gratch, L. (2009). El trastorno por déficit de atención (ADD_ADHT). Clínica, diagnóstico y tratamiento en la infancia, la adolescencia, y la adultez. Buenos Aires: Médica Panamericana.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (6 ed.). México: McgrawHill.

INEI. (2014). Primera encuesta nacional especializada sobre discapacidad 2012. Lima: INEI

Izcara, S. (2014). Manual de Investigación Cualitativa (1 ed.). Mexico: Fontamara.

Martínez, M., Calzadilla, O., & Cruz, M. (2017). La discalculia: Un reto para la enseñanza de la matemática. En Memorias Compumat 2017, 127. La Habana: Cujae.

Ministerio de Educación. (2015). Alfabetización en Matemáticas y Ciencia. En E. P. Resultados. Perú. Recuperado de: http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/44/024.%20Una%20aproximaci%C3%B3n%20a%20la%20alfabetizaci%C3%B3n%20matem%C3%A1tica%20y%20cient%C3%ADfica%20de%20los%20estudiantes%20peruanos%20de%2015%20a%C3%B1os%20Resultados%20del%20Per%C3%BA%20en%20la%20evaluaci%C3%B3n%20internacional%20PISA.pdf?sequence=1

Ministerio de Educación. (2018). Educación Inclusiva. Perú. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/educacioninclusiva/

Ministerio de Educación. (2016). Bases Curriculares. Matemática Funcional para Estudiantes que presentan Necesidades Educativas Especiales. Chile: Reforma Educacional. Recuperado de: http://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/10/Manual_Docente_-Matematica-2016-1.pdf

Miranda, A., Alba, M., & Taverner, M. (2009). Habilidades matemáticas y funcionamiento ejecutivo de niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad y dificultades del aprendizaje de las matemáticas. Psicothema, 21(1), 63-69. Recuperado de: http://www.psicothema.es/pdf/3596.pdf

Moriña, A., & Almudena, C. (2017). Educación Inclusiva y Enseñanza Superior desde la mirada de estudiantes con Diversidad Funcional. RIDU Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 20-37. Doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.528

Portela, A., Carbonell, M., Hechavarría, M., & Jacas, C. (2016). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad: algunas consideraciones sobre su etiopatogenia y tratamiento. Revista Médica de Santiago de Cuba, 20(4). Recuperado de: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/813

Portillo, M. (2017). Educación por habilidades: Perspectivas y retos para el sistema educativo. Educación, 41(2). Doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21719

Rigby, M., & Sanchis, E. (2006). The concept of skills and its social construction. European Journal of Vocational Training, 37(1), 22-33. Recuperado de: http://aei.pitt.edu/44901/1/37-2006.pdf#page=24

Ríos J. A., & López C. R. (2017). Neurobiología de los trastornos del aprendizaje y sus implicaciones en el desarrollo infantil: propuesta de una nueva perspectiva conceptual. Psicoespacios, 11(19), 174-192. Doi: https://doi.org/10.25057/21452776.942

UNESCO. (2004). Grupo Inter-Agencias sobre habilidades para la vida en EFA. Paris: UNESCO

Warnock, M. (1987). Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education ofHandicapped Children and Young People. London: HMSO.

WHO. (1997). Conclusions from a United Nations Inter-Agency Meeting. Geneva: World Health Organization

Zentall, S. S. (2007). Math performance of students with ADHD: Cognitive and behavioral contributors and interventions. In D. B. Berch & M. M. M. Mazzocco (Eds.), Why is math so hard for some children? The nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities (pp. 219-243). Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.

Cited by

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.


OJS System - Metabiblioteca |