Educational Technologies, Social Skills and Decision Making in University Students

Tecnologías educativas, habilidades sociales y la toma de decisiones en estudiantes universitarios

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Arturo Eduardo Melgar Begazo Universidad César Vallejo, Lima, Perú
Willian Sebastián Flores Sotelo Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú
José Antonio Arévalo Tuesta Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú
Pedro Juan Antón de los Santos Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú
Abstract

The objective of this research was to determine the relationship between educational technologies, social skills and decision making in university students of the Industrial Engineering School from a private university in Lima. This study was basic, its design was non-experimental and cross-sectional. The population was composed of 80 students. The survey was used as a technique and the questionnaire was used as its instrument. The questionnaire had Likert Scale questions. The results allowed determining that there is a significant relationship between educational technologies, social skills and decision making, with a significance lower than .05.

 

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Area, M. (2010). Introducción a la tecnología educativa. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 19, 1-78. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/viewFile/306306/396214

Betancur, J. R. (2016). Toma de decisiones: obtener el éxito [degerencia.com]. Recuperado de http://www.degerencia.com/articulo/toma_de_decisiones_obtener_el_exito

Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. (7ma. ed.). Madrid: Siglo XXI.

Cabero, J. (1996). El ciberespacio: el no lugar como lugar educativo. In Salinas, J.; otros (Coords.). Redes de Comunicación, redes de aprendizaje. Actas del Congreso Edutec. Universidad de las Islas Baleares. Palma.

de Pablos Pons, J. (2018). Las tecnologías digitales y su impacto en la Universidad. Las nuevas mediaciones. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 83-95. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/20733

Fernández, C. Q. (2017). Estrategias para la innovación e implementación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la práctica educativa: una respuesta a las nuevas demandas de la sociedad del siglo XXI. Posgrado y Sociedad. Revista Electrónica del Sistema de Estudios de Posgrado, 11(1), 22-32. Doi: http://dx.doi.org/10.22458/rpys.v11i1.392

García, C. (2005). Habilidades sociales, clima social familiar y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Liberabit, 11(11), 63-74.

Hernández, R., & Fernández, C. & Baptista, M. (2014) Metodología de la Investigación. México. Editorial Mc. Graw Hill Interamericana Editores, SA.

Jacob, B. (2002). Where the boys aren’t: non-cognitive skills, returns to school and the gender gap in higher education. Economics of Education Review, 21, 589 – 598. Doi: https://doi.org/10.1016/S0272-7757(01)00051-6

Kelly, J. A. (2002). Entrenamiento de las Habilidades Sociales (7ma ed.). Bilbao: Desclée de Brower.

Ladd, G. W., & Mize, J. (1983). A cognitive–social learning model of social-skill training. Psychological review, 90(2), 127. Doi: http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.90.2.127

Minnaard, C. L., Servetto, D., Lobo Mirassón, U., & Pascal, G. (2015). La información y la tecnología para la toma de decisiones: Aplicación Data WareHouse en Instituciones Universitarias. In Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.

Migueláñez, S. O., & Conde, M. J. R. (2011). Perspectiva tecnológica de la evaluación educativa en la universidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 23(1), 131-157. Recuperado de: https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/121619/1/Perspectiva_tecnologica_de_la_evaluacion. pdf

Organista, J., Silva, M. S., Salas, L. M., & Lavigne, G. (2016). Estimación de las habilidades digitales con propósito educativo de estudiantes de dos universidades públicas mexicanas. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 57. Recuperado de: https://doi.org/10.21556/edutec.2016.57.673

Rivera, Y. (2009). Evaluación de las WebQuest como herramientas didácticas en la Educación Superior. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 28(1), 139-155. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/7485

Ruiz, S., Ruiz-Tapia, J. (2010). Estrategias competitivas en el aprendizaje con el uso de un simulador de negocios en alumnos de educación superior de la UAEMEX. RECAI Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Informática, 2(1). Recuperado: https://recai.uaemex.mx/article/view/8952

Sánchez, R. (2014). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. México, D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México.

Cited by

Most read articles by the same author(s)


OJS System - Metabiblioteca |