An analysis of Latin American Scientific Production on Teacher Stress (2010 - 2018)
Análisis de la producción científica latinoamericana sobre estrés docente (2010 – 2018)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The purpose of this research was to evaluate the scientific production on teacher stress. It is a cross-sectional descriptive study of articles published in journals indexed in the SciELO collection between 2010 and 2018. An estimate of publications per year, journals, institutional affiliations and publication topics was analyzed. It was found that between the aforementioned years, 60 articles on the subject have been published, out of which the years of greatest production fluctuate between 2014 and 2018. The main journals that published articles on this topic are: Research News in Education, Uninorte Health Magazine and the Magazine of Medical Sciences of Pinar del Río in Cuba. In addition, Brazil, Colombia and Cuba have the institutional affiliations with the highest number of published articles. We can conclude that teacher stress as a research variable has been studied gradually in Latin American countries; however, it is necessary to continue strengthening these studies in other databases.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Agencia Europea para la Seguridad y la Salud en el Trabajo. FACTS. (2002). El estrés relacionado con el trabajo. http://agency.osha.eu.int
Acosta Contreras, M., & Burguillos Peña, A. (2016). Estrés y burnout en profesores de primaria y secundaria de Huelva: las estrategias de afrontamiento como factor de protección. International Journal of
Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 4(1), 303-310. doi: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.616
Cantón, I., & Téllez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226.
Kreimer, Pablo. (1998). Publicar y castigar. El papel como problema y la dinámica de los campos científicos. Revista de estudios sociales de la ciencia, 5(12), 51-73.
López, F., & López M. (2014). Situaciones generadoras de estrés en los estudiantes de enfermería en las prácticas clínicas. Ciencia y enfermería, 17(2), 47-54. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php.
López-Cruz, V., Hernández-Castañón, M., Mendoza-Zamora, A., Villarreal-Ríos, E., & Gasca-Ramírez, M. (2016). Apoyo a estudiantes de enfermería en su primera práctica clínica ante situaciones de estrés. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 24(3), 165-170. Recuperado de http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/article/view/179/283
Malander, N. (2016). Síndrome de Burnout y Satisfacción Laboral en Docentes de Nivel Secundario. Ciencia & trabajo, 18(57), 177-182. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000300177
Martínez, J. (2015). How secondary school teachers protect themselves from stress: burnout and coping strategies. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 31(1), 1-9. https://dx.doi.org/10.1016/j.rpto.2015.02.001
Muñoz, C., & Rumie, H., Torres, G., & Villarroel, K. (2015). Impacto en la salud mental de la(del) enfermera(o) que otorga cuidados en situaciones estresanteS. Ciencia y enfermería, 21(1), 45-53. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532015000100005
Navinés, R., Martín-Santos, R., Olivé, V., & Valdés, M. (2016). Estrés laboral: implicaciones para la salud física y mental. Medicina Clínica, 146(8), 359-366.
Neffa, J. C. (2003). El trabajo humano. Contribuciones al estudio de un valor que permanece. Buenos Aires: Lumen-Humanitas, Trabajo y Sociedad -CEILPIETTE/CONICET.
Piedra-Salomón, Y., & Martínez-Rodríguez, A. (2007). Producción científica. Ciencias de la Información, 38(3), 33-38.
Quass, C. (2006). Diagnóstico de burnout y técnicas de afrontamiento al estrés en profesores universitarios de la Quinta Región de Chile.
Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 5(1), 65-75. doi: https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol5-Issue1-fulltext-35
Reynaga-Estrada, P., Arévalo Vázquez, E., Verdesoto Gáleas, Á., Jiménez Ortega, I., Preciado Serrano, M., & Morales Acosta, J. (2016). Beneficios psicológicos de la actividad física en el trabajo de un centro educativo (Psychological benefits of physical activity in an educational center work).
Retos, 0(30), 203-206. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/50254
Selye H. (1974). The evolution of the stress concept. American Scientist, 61,692-99
Urquidi, L., & Rodríguez, J. (2011). Estrés en profesorado universitario mexicano. Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 01-21. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10111
Villardefrancos, E., Santiago M., Castro, C., Ache, S., Otero-López, J. (2015). Estrés en profesores de enseñanza secundaria: un análisis desde el optimismo. European Journal of investigation in health, psychology and education, 2(3), 91-101.