Student satisfaction on thesis advising received in a Health School, Perú
Satisfacción de los egresados sobre la asesoría de tesis recibida en una Facultad de Salud, Perú
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Objective: To determine the degree of satisfaction with the thesis advising received by graduates of a Health School, Peru. Material and methods: Analytical cross-sectional study conducted in 87 graduates, 15 of medicine, 22 of nursing, 19 of nutrition and 31 of psychology, who completed their thesis process during 2019. Data collection was carried out by means of a questionnaire of perception of satisfaction with respect to thesis advising, with prior informed consent. Results: 86.2 % were predominantly dissatisfied with the work of whoever was their advisor, 83 % did not define him/her as a researcher, 93 % felt that he/she did not have scientific publications, 93 % that he/she was not motivated to publish the results of his/her thesis and 83 % that he/she did not receive support with the paperwork. Conclusions: The degree of satisfaction of the students about thesis advising was unfavorable; advisors do not demonstrate scientific production and neither do they motivate to publish research results.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aiquipa, J., Ramos, C., Curay, R., Guizado, L. (2017). Factores implicados para realizar o no realizar tesis en estudiantes de psicología. Propós Represent, 6(1), 21–52. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.180
Alarco, J., Aguirre-Cuadros, E., Aliaga-Chávez, Y., Álvarez-Andrade, E. (2010). Factores asociados a la realización de tesis en pregrado de Medicina en una universidad pública del Perú. CIMEL,15(2), 66–70. https://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/137
Atamari-Anahui, N., Roque-Roque, J., Robles-Mendoza, R., Nina, P., Falcón-Huancahuiri, B. (2015). Publicación de tesis de pregrado en una facultad de Medicina en Cusco, Perú. Rev Med Hered, 26(4), 217–221. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2015000400003
Atamari-Anahui, N., Sucasaca-Rodríguez, C., Marroquin-Santa, J. (2016). Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú. Investigación Educ Médica, 5(20), 279–80. https://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.002
Bastidas, M., & Benites, R. (2016). Incidencia de la motivación en la producción científica institucional. Retos, 11(1), 65-87. https://retos.ups.edu.ec/index.php/retos/article/view/11.2016.05/1097
Carvajal-Tapia, A., Carvajal-Rodríguez, E. (2018). Status of scientific production in Medicine in South America. 1996-2016. Rev Fac Med, 66(4), 595–600. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v66n4.67215
Castro, Y., Cósar-Quiroz, J., Arredondo-Sierralta, T., Sihuay-Torres, K. (2018). Scientific production of theses supported and published by students of Dentistry. Educ Médica, 19, 85–9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.002
Castro, Y., Sihuay-Torres, K., Perez-Jiménez, V. (2018). Scientific production and perception of research by students of dentistry. Educ Medica, 19(1), 19–22. https://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.001
Casimiro, W.H., Casimiro, C.N., & Casimiro, J.F. (2020). Los posgrados y la investigación científica en las universidades peruanas. Rev. Mendive, 18(1), 155-169. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000100155
Corrales-Reyes, I.E., Reyes-Perez, J.J., & Diaz-Santoya, M.L. (2018). Asesores de tesis y publicación de artículoscientíficos en el pregrado. Rev Med Hered, 29, 201-202. http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v29n4/a11v29n4.pdf
Cheol, J., Li, X., Byun, B., & Nam, I. (2020). Creación de un sistema de coordinación de los recursos humanos, la investigación y la industria para el desarrollo económico impulsado por el conocimiento y la tecnología en el sur de Asia. Revista Internacional de Desarrollo Educativo, 74, 102161. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102161
Dhaliwal, U., Singh, N., Bhatia, A. (2010). Masters theses from a university medical college: Publication in indexed scientific journals. Indian J Ophthalmol, 58(2), 101. https://doi.org/10.4103/0301-4738.60070
Díaz-Vélez, C., Fernández-Mogollón, J., Apolaya-Segura, M., Pisfil-Farroñay, Y. (2019). Thesis advisers: Do they meet criteria for authorship? Cad Saude Publica, 35(2), 75-82. https://doi.org/10.1590/0102-311x00251318
Gonzales-Saldaña, J., Chavez-Uceda, T., Lemus-Arteaga, K., Silva-Ocas, I., Galvez-Olortegui, T., Galvez-Olortegui, J. (2018). Scientific production of the medical faculty of a Peruvian university in SCOPUS and PubMed. Educ Médica, 19, 128–34. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.010
Hernández, C., Jiménez, M., Guadarrama, E., Rivera, Á. (2016). La percepción de la motivación y satisfacción de la tutoría recibida en estudios de posgrado. Form Univ, 9(2), 49–59. https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v9n2/art06.pdf
Mamani, O. (2018). Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propós Represent;6(2), 301-311. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.224
Mamani-Benito, O. (2021a). Rasgo conciencia de la personalidad: factor determinante en la producción científica peruana. Educación Médica, 22, S237. https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-pdf-S1575181320301819
Mamani-Benito, O., Tito-Betancur, M., Rodriguez-Alarcon, F., & Mejia, C. (2021b). ¿Se publican las tesis sustentadas de psicología en el Perú? Un análisis de tres universidades mejor posicionadas en el ranking Scimago. Propos Represent, 29(2), e1202. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n2.1202
Moreno-Loaiza, O., Mamani-Quispe, P., & Mayta-Tristan, P. (2013). Compra y venta de tesis online: Un problema ético por controlar. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 30(2), 352-354. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2013.302.222
Mejia, C., Cáceres, O., Vera, A., Inga-Berrospi, F., Mayta-Tristán, P. (2016). Percepción y factores asociados a insatisfacción que los médicos recién graduados tienen de sus asesores de tesis, Lima-Perú. Rev Cuba Educ Medica Super,30(4), 340–8. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000400010
Mejia, C., Verastegui-Diaz, A., Aranzabal-Alegria, G., Quiñonez-Laveriano, D., Lopez, C., Toro-Huamanchumo, C., Astocondor-Altamirano, J., Arce-Villalobos, L., & Diaz, S. (2017). Nivel de satisfacción de ciencias básicas en estudiantes de medicina de siete universidades de Perú. Educ Med Super, 31(3), 45-52. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300006
Nordsteien, A., Horntvedt, M., Syse, J. (2017). Use of research in undergraduate nursing students’ theses: A mixed methods study. Nurse Educ Today, 56, 23–8. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.06.001
Obuku, E., Lavis, J., Kinengyere, A., Ssenono, R., Ocan, M., Mafigiri, D. (2018). A systematic review on academic research productivity of postgraduate students in low- and middle-income countries. Heal Res Policy Syst, 16(1),86-87. https://health-policy-systems.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12961-018-0360-7
Pasarica, M., Bailey, M., Cendán, J. (2019). Increasing Students’ Publication Productivity: Could Launching a University Scientific Journal be a Catalyst? Cureus, 11(1), e3953. https://doi.org/10.7759/cureus.3953
Quispe, A., Valentin, E., Gutierrez, A., Mares J. (2020). Serie de Redacción Científica: Estudios Trasversales. Rev. Cuerpo Med. HNAAA, 13(1), 72-77. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2020.131.626
Santa Cruz, F., & Duran K. (2018). Significado de las prácticas tutoriales en las asesorías de tesis de los estudiantes de maestría en educación. Pag Educ, 11(2), 199-214. http://dx.doi.org/10.22235/pe.v11i2.1634
Sipahi, H., Durusoy, R., Ergin, I., Hassoy, H., Davas, A., Karababa, A. (2012). Publication rates of public health theses in international and national peer-review journals in Turkey. Iran J Public Health, 41(9), 31–5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3494212/
Ventura-León, J. (2019). De regreso a la validez basada en el contenido. Adicciones, 0(0), 1-3. https://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/1213/1038
Veytia, M., & Contreras Y. (2019). Factores motivacionales para la investigación y los objetos virtuales de aprendizaje en estudiantes de maestría en Ciencias de la Educación. Rev Iberoam Investig Desarro Educ, 9(18), 84-101. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.413