Mental Maps as a Strategy in the Development of Successful Intelligence in High School Students
Los mapas mentales como estrategia en el desarrollo de la inteligencia exitosa en estudiantes de secundaria
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Mind maps are usually employed by teachers from all the educational levels as powerful learning strategies. This use enables important pedagogic achievements, but they do not exceed their maximum level, due to the dogmatic use of Tony Buzan's mind map (1996). Situation that would be different if it were entirely internalized, understand and applied. Precisely for that reason, the triarchic theory of intelligence developed by Rober Sternberg (1985) allows students to make decisions in several difficult situations with the suitable use of techniques and orientations in the development of the same intelligence. The research was developed by means of the case study from the qualitative focus, in which through the analysis of the evidences found and the use of an instrument that measured the successful intelligence, its development could be confirmed. However, the empiric analysis was not enough for validating the aforementioned development. For that reason, direct observation was chosen during learning sessions accomplished by the teacher responsible for the strategy to be used, and embodied in the field notebook. Likewise, in-depth interviews were conducted by educational psychologists. It should be noted that the analyzed documents have allowed developing the triangulation not only of evidences but also of methodologies, among them the documentary analysis, in order to reach conclusions that demonstrate how the development of the successful intelligence has been achieved. Finally, it is demonstrated than the use of the techniques of the mind maps with an educational strategy adapted to the applied group, achieves the significant development of the abilities of the analytical, creative and practical intelligence.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aguerrondo, I. (2014). Planificación educativa y complejidad: gestión de las reformas educativas. Cadernos de Pesquisa, 44(153), 548-578. Doi: https://doi.org/10.1590/198053142910
Ardila, A., & Ostrosky-Solís, F. (1991). Diagnóstico del daño cerebral: enfoque neuropsicológico. México D.F: Trillas.
Ardilla, R. (2010). Inteligencia. ¿Qué sabemos y qué nos falta por investigar? Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 35(134), 97-103. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/racefn/v35n134/v35n134a09.pdf
Bernal, C. (2011) Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales (3ra ed.). México. Prentice Hall.
Blanco Púa, Y. A., & Hoz Montero, O. E. D. L. (2017). Mapas mentales como estrategia para el fortalecimiento de la conceptualización de los sistemas de ecuaciones lineales 2X2. (Tesis de Maestría), Universidad del Norte, Barranquilla.
Buzan, T. (1996). El libro de los mapas mentales. Barcelona: Editorial Urano.
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiples intelligences. New York: Basic.
Gonzáles Moreyra, R. (1998). Nivel de comprensión lectora en los universitarios iniciales. (Tesis de Maestría), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.
González, J. M. M., Requena, B. E. S., & Díaz, V. M. (2015). Los mapas mentales, una técnica para potenciar las relaciones interpersonales. Tendencias Pedagógicas, 24, 401-414. Recuperado de: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2114
González, J. M. M., Pareja, E. F. H., & Gea, E. M. V. (2016). Opiniones de estudiantes universitarios acerca de la utilización de mapas mentales en dinámicas de aprendizaje cooperativo. Perfiles Educativos, 38(153), 136-151. Recuperado de: http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulos/2016/n153a2016/mx.peredu.2016.n153.p136-151.pdf
Gordillo Al., & Flórez, M. del P. (2017). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, (53), 95-107. Recuperado de: http://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/view/1048
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014), Metodología de la Investigación. (6ta. Ed.). México: Mc Graw Hill Education.
Kohler, J. (2008a). Relación entre habilidades intelectuales, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de psicología del 1° al 4° ciclo de una universidad particular (Tesis de Maestría), Universidad de San Martín de Porres, Lima.
Kholer, J. (2008b) Análisis Psicométrico de la Prueba de Habilidades Triárquicas de Sternberg, Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 2(26) 167-191. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/4596/459647347009/
Martín, D., & Boeck, K. (2000) Qué es Inteligencia Emocional. Madrid, España, EDAF.
Martínez, G. A. R. (2017). La cartografía mental y su incidencia en el pensamiento creativo. Revista Q, 5(10), 1-23. Recuperado de:
Molina, L., & Martinez, M. B. (2016, October). El mapa mental: una estrategia didáctica que genera aprendizaje significativo. En, 3er Simposio Internacional y 4to Colóquio Regional de Investigación Educativa y Pedagógica.
Montero, E. G., & De la Morena Taboada, M. (2015). Analizando el autoconcepto y la imagen: aplicación del mapa mental a la construcción de la marca personal. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (2), 396-424. Recuperado de: http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/opcion/article/view/20398
Ontoria, A., Gómez, J. P., Molina, A. & Luque de, A. (2006). Aprender con Mapas Mentales. Madrid: Narcea.
Pérez, E; Medrano, L. (2013). Teorías contemporáneas de la inteligencia. Una revisión crítica de la literatura. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5(2), 105-118. Doi: http://dx.doi.org/10.5872/psiencia.v5i2.113
Pizarro Cherre, F. (2008). Aplicación de los mapas mentales en la producción de textos en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.
Rigo, D. y Donolo, D. (2013). Tres enfoques sobre inteligencia: un estudio con trabajadores manuales. Estudios de Psicología, 30(1), 39-48. Recuperado de: http://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/9766
Simons; H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Ediciones Morata.:
Sternberg, R. (1985). Más allá del cociente intelectual: una teoría triárquica de la inteligencia humana. Archivo CUP.
Sternberg, R. (1985). The triarchic mind. New York: Penguin Books.
Sternberg, R. (1987). Inteligencia humana I. La naturaleza de la inteligencia y su medición. Barcelona: Paidós.
Sternberg, R. J. (2006). The Rainbow Project: mejorando el SAT a través de evaluaciones de habilidades analíticas, prácticas y creativas. Inteligencia, 34, 321 - 350. Doi:
Sánchez, H., & Reyes, C. (2015), Metodología y Diseños en la Investigación Científica (5ta Ed.). Lima: Business Support Aneth SRL
Smith, F. (2005). Para darle sentido a la lectura-aprendizaje. Madrid: Visor.
Vara, A. (2015). 7 pasos para elaborar una tesis. Lima: Macro EIRL.
White, H., & Sabarwal; S. (2014). Diseño y métodos cuasiexperimentales. Síntesis metodológicas: evaluación de impacto nº 8. Florida: Centro de Investigaciones de UNICEF.|2||