Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component

Sistematización de una experiencia de capacitación de docentes en servicio mediante el empleo de la investigación-acción

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jorge Rodríguez-Sosa
Molvina Zeballos-Manzur
Clemente Rodríguez Sabiote
César Andrés Borja Villanueva
Luis Alexis Bernuy Torres
Nuri Elias-Mesías
Abstract

The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Paredes-Chi, A. & Castillo-Burguete, M. (2018). Is Participatory Action Research an innovative pedagogical alternative for training teachers as researchers? The training plan and evaluation for normal schools. Evaluation and Program Planning, 68, 176 - 184. Doi:

Anyon, Y., Heather, K., Durbahn, R., & Jenson, J. (2018). Youth-led participatory action research: Promoting youth voice and adult support in afterschool programs. Afterschool Matters, 27, 10-18. Recuperado de: http://www.niost.org/pdf/afterschoolmatters/asm_2018_spring/ASM_Spring2018_YouthLedResearch.pdf

Blanchard, M., Southerland, S., & Granger, E. (2009). No silver bullet for inquiry: making sense of teacher change following an inquiry based research experience for teachers. Science Education, 93(2), 322-360. Doi:https://doi.org/10.1002/sce.20298

Burke, K., Greene, S., & McKenna, M. (2017). Youth voice, civic engagement and failure in participatory action research. Urban Review: Issues and Ideas in Public Education, 49(4), 585-601. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11256-017-0410-4

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Barcelona: Editorial Martínez Roca.

Centro de Estudios y Promoción del Desarrollo – DESCO (2011). La sistematización de experiencias. Guía conceptual y metodológica. Lima: DESCO.

Chacón, M., Chacón, C., & Alcedo, Y. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17 (54), 877-902. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Chamizo, J., & García-Franco, A. (2013). Heuristics diagrams as a tool to formatively assess teachers’ research. Teachers and Teaching: theory and practice, 19(2), 135-149. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/13540602.2013.741841

De Souza, A. (2016). Collaborative action research and the impact on training teacher in collaboration with a teacher in service. Linguas & Letras. 17 (37), 112 - 128.

Elliot, J. (2010). La investigación acción en educación. Madrid: Morata.

Fernandes, C. (2014). Relaciones entre la investigación y la formación docente permanente: El conocimiento necesario para la diversidad”. Estudios Pedagógicos, 40 (2),161-174. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300010

Flores-Kastanis, E., Montoya-Vargas, J., & Suárez, D. (2009). Investigación-acción participativa en la educación Latinoamericana. Un mapa de otra parte del mundo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14 (40), 289-308. Doi: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662009000100013&script=sci_arttext&tlng=en

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4a. ed.) Nueva York: Teachers College Press.

Gallego, J., & Rodríguez Fuentes, A. (2012). Bases teóricas y de investigación en Educación Especial. Madrid: Pirámide.

Gallego, J., & Rodríguez Fuentes, A. (2014). El reto de una educación de calidad en le Escuela Inclusiva. Revista Portuguesa de Pedagogía, 48(1), 1-24. Recuperado de:http://impactum-journals.uc.pt/index.php/rppedagogia/article/view/2237/1476

Gallego, J., & Rodríguez Fuentes, A. (2016). La alteridad en educación. Teoría y práctica. Madrid: Pirámide.

González-Weil, C., Cortez, M., Pérez, J., Bravo, P., & Ibaceta, Y. (2013). Construyendo dominios de encuentro para problematizar acerca de las prácticas pedagógicas de profesores secundarios de Ciencias: Incorporando el modelo de Investigación-Acción como plan de formación continua. Estudios pedagógicos, 39 (2), 129-146. Doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000200009

Halbach, Ana (2016). Empowering Teachers, Triggering Change: A Case Study of Teacher Training through Action Research. Estudios sobre Educación, 31, 57-73. Doi:< ahref="https://doi.org/10.15581/004.31.57-73">https://doi.org/10.15581/004.31.57-73

Halim, L., Buang, N., & Meerah, S. (2010). Action research as instructional supervision: Impacto on the profesional development of university based supervisors and science student teachers. Procedia. Social and Vihavioral Sciences, 2 (2), 2868-2871.

Doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.430

Hernández, F., & Goodson, I.(eds.). (2004). Social geographies of educational change, Norwell, MA: Kluwer Academic Publishers. Doi: http://dx.doi.org/10.1007/1-4020-2495-9

Hernández, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill / Interamericana.

Herrington, D., Yezierski Ellen, L., & Luxford, C. (2011). Target inquiry: Changing chemistry high school teachers' classroom practices and knowledge and beliefs about inquiry instruction. Chemistry Education Research and Practice, 33(1), 74-84. Doi: http://dx.doi.org/10.1039/C1RP90010B

Jara, O. (2006). Guía para sistematizar experiencias. San José de Costa Rica: UICN-NORAD.

Justi, R., &/Van Driel, J. (2005). A case study of the development of a beginning chemistry teacher’s knowledge about models and modelling. Research in Science Education, 35, (2-3), 197-219. Doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11165-004-7583-z

López, N. (coordinador). (2009). De relaciones, actores y territorios. Hacia nuevas políticas para la educación en América Latina. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.

Maarof, N. (2007). Telling his or her story through reflective journals”. International Education Journal, 8 (1), 205-220. Recuperado de http://ehlt.flinders.edu.au/education/iej/articles/v8n1/Maarof/paper.pdf

Mancila, L., Soler Garcia, C., Moron Dominguez, C. (2018). Cooperative Action-Research in Teacher Training. New Perspectives Based on the Roma Project. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado-RIFOP, 92, 123 - 137.

Marcianò, C. & Romeo, G. (2018). Action research and participatory decision-aid models in rural development: The experience of “Terre Locridee” local action group in Southern Italy. Smart Innovation, Systems and Technologies, 101, 29-41. Recuperado de: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-92102-0_4

Marrero Acosta, J. (ed.). (2010). El pensamiento reencontrado. Barcelona: Editorial Octaedro.

McCkernan, J. (1996). Investigación-acción y currículo. Madrid: Morata.

Mead, G.(1972). Espíritu, persona y sociedad. Buenos Aires: Paidós.

Megowan-Romanowicz, C. (2010). “Inside out: Action research from the teacher–researcher perspective. Journal of Science Teacher Education, 21(8), 993-1011. Doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10972-010-9214-z

Miles, M., & Huberman, M. (1984). Qualitative data analysis. A source book of new methods. Beverly Hills: Sage.

Mitchener, C., & Jackson, W. (2012). Learning from action research about science teacher preparation. Journal of Science Teacher Education, 23(1), 45-64. Doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10972-011-9261-0

Monereo, C., & Solé, I. (1999). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza Editorial.

Montecinos, C., Solis, M., & Gabriele, A. (2001). Aprendiendo a enseñar a través de la investigación-acción. Paideia Revista de Educación, 30 (31), 37-50.

Montero, C. (2011). Estudio sobre acompañamiento pedagógico. Experiencias, orientaciones y temas pendientes. En: Consejo Nacional de Educación. Hacia una propuesta de criterios de buen desempeño docente. Estudios que aportan a la reflexión, al diálogo y a la construcción concertada de una política educativa. Lima: Consejo Nacional de Educación, pp. 71-172.

Orihuela, J., & Diaz, J. (2009). Presupuesto público evaluado: Programa Nacional de formación y Capacitación Permanente. Informe final. Lima: MINEDU.

Ortiz-Ocaña, A. (2005). Pedagogía problémica: metodología del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). Barranquilla: Centro de estudios pedagógicos y didácticos CEPEDID.

Park Rogers, M., Abell, S., Lannin, J., Wang, C., Musikul, K., Barker, D., & Dingman, S. (2007). Effective professional development in science and mathematics education: teachers’ and faci¬litators’ views. International Journal of Science and Mathematics Education, 5(3), 507-532. Doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10763-006-9053-8

Pozo, J., Scheuer, N., Mateos, M., & Pérez, M. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza”, en Pozo, Juan Ignacio, Scheuer, Nora, Pérez, María del Puy, Mateos, María del Mar, Martín, Elena y De La Cruz, Montserrat (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje, Barcelona: Grao. pp. 95-132.

Reid, S., Reddock, R., & Nickenig, T (2018). Action research improves services for child sexual abuse in one Caribbean nation: An example of good practice. Child Abuse and Neglect, 88, 225-234. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.11.018

Rodríguez Fuentes, A. (2015). Un currículo para múltiples adaptaciones. Madrid: EOS.

Rodríguez Fuentes, A. (2017). Editorial. Caminando con sentido hacia la inclusión educativa mundial, RETOS XXI, 1, 9-15. Recuperado de: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/retoxxi/article/view/1516

Rodríguez Fuentes, A. (2018). Editorial. Expansión postmoderna tecnológica, escuela inclusiva tecnológica. RETOS XXI, 2, 6-12. Recuperado de: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/retoxxi/article/view/2055

Rodríguez-Sabiote, C., & Gutiérrez-Pérez, J. (2005). Un modelo de validación de estudios empíricos en Investigación Educativa mediante procedimientos de triangulación. Aplicación a un estudio de caso sobre disfunciones y desajustes asociados a la reforma de un plan de estudios universitario. Revista Portuguesa de Pedagogía, Coimbra, 39, 135-157. Recuperado de:

"> https://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_6.htm

Rodríguez-Sabiote, C., Pozo-Llorente, M., & Gutiérrez-Pérez, J. (2006). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación Superior. Revista de Investigación y Evaluación Educativa (RELIEVE), 12(2), 1-18. Recuperado de: https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/4231/3838

Rodríguez Sosa, J. (2005). La investigación acción educativa ¿Qué es? ¿Cómo se hace? Lima: Doxa.

Ruiz‐Mallen, I., Barraza, L., Bodenhorn, B., Ceja‐Adame, M., & Reyes‐García, V., (2010). Contextualising learning through the participatory construction of an environmental education programme”. International journal of science education, 32 (13), pp. 1755-1770. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09500690903203135

Shiller, J. (2018). The disposability of baltimore's black communities: A participatory action research project on the impact of school closings. Urban Review: Issues and Ideas in Public Education, 50(1), 23-44. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007/s11256-017-0428-7

Silverstein S., Dubner J., Miller J., Glied, S., & Loike, J. (2009). Teachers’ participation in research programs improves their students’ achievement in science”. Science, 326 (5951), 440-442. Doi: http://dx.doi.org/10.1126/science.1177344

Slafer, G. (2009). ¿Cómo escribir un artículo científico?. Revista de Investigación en Educación, 6, 124-132.

Solis, C. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios: revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones, 3 (2), 227-260. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83

Vezub, L. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad”. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 11, (1), 1-23. Recuperado de: http://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41837

Von Wright, M. (1997) Student Teachers' Beliefs and a Changing Teacher Role. European Journal of Teacher Education, 20 (3), 257-266. Doi: https://doi.org/10.1080/0261976970200305

Woolfolk, A., Davis, B., & Pape, S. (2006). Teachers' knowledge, beliefs, and thinking. En: Alexander, Patricia y Winne, Philip (eds.), Handbook of Educational Psychology, pp. 715-737. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Yamin-Ali, J. (2010). Translating concerns into action in the foreign language classroom. GEMA Online Journal of Language Studies, 11 (2), 21-38. Recuperado de: http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/54

Yull, D., Wilson, M., Murray, C., & Parham, L. (2018). Reversing the dehumanization of families of color in schools: Community-based research in a race-conscious parent engagement program. School Community Journal, 28(1), 319-347. Recuperado de: https://www.questia.com/library/journal/1P4-2091281430/reversing-the-dehumanization-of-families-of-color

Zeballos-Manzur, M., & Rodríguez-Sosa, J. (2018). Sistematizar para aprender, aprender para mejorar. Guía para las organizaciones de la sociedad civil. Lima: Grupo Propuesta Ciudadana.

Zeichner, K. (2005). Educational Action Research. En: Reason. Peter y Bradbury-Huang, Hilary (eds.). Handbook of Action Research. Participative inquiry and practice. London: Sage.

Cited by

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

OJS System - Metabiblioteca |