The “Incubators” as Research Spaces for the Novice Researcher
Los Semilleros como espacios de investigación para el investigador novel
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article of empirical and interpretive nature aims to offer a contribution to the discussion of “Incubators” as research spaces in the formation of the novice researcher. It is a product of reflections carried out by the authors on the subject and discussions carried out with undergraduate and graduate young people who aspire to be researchers in the field of education. It is based on a reference framework related to: a) research as a systematic process that is learned and taught and; b) competences in research for the training of novice researchers. It is based on the assumption that to do a research in the field of Education Sciences is complex. However, this makes them fertile and an incubator for research competences. It is concluded with the proposal of three actions or paths associated with the training of novice researchers: to) the institutionalization of “Incubators” as research spaces; (b) the production of scientific papers and; (c) the implementation of the curriculum research. The expectation of the authors is that these reflections contribute to promote educational institutions spaces such as the research “Incubators” allowing them to exceed the research gaps that currently exist in Latin America and that they consolidated as organizations that learn and manage knowledge.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ander-Egg, E. (2005). Debates y Propuesta sobre la problemática educativa. Algunas reflexiones sobre los retos del futuro. Argentina: Homo Sapiens Editora.
Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de Investigación Social. (24a. Ed.). Argentina: Lumen
Argüelles, A. (1966). Competencia laboral y educación basada en normas de competencia. México: Limusa.
Best, J. (1993). Como Investigar en Educación. (9ª ED). España: Morata.
Borja, H., Prada E., Londoño A., Prieto, M., Sanabria, G., Gonzalez, J., Gonzalez, E., & Gómez, F. (2015). Documento Marco: Investigación. Universidad Santo Tomás. Colombia, Bogotá: Ediciones USTA.
Calderón Hernández, G. (2005). Aprender a investigar investigando. Errores más frecuentes en el proceso investigativo y como evitarlos: Una Aplicación en las ciencias administrativas. Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Sede Manizales. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/3414/1/gregoriocalderonhernandez.2005.pdf
Caurcel, M.J., García, A., Rodríguez, A., & Romero, A. (2009). ¿Qué opinan los alumnos universitarios sobre las nuevas metodologías activas de enseñanza? Profesorado. Revista sobre currículum y formación del profesorado, 13(1). Recuperado de: https://www.ugr.es/~recfpro/rev131COL2.pdf
Díaz Barriga, F., & Hernández, G. (2010). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.
Dipp, A. (2013). Competencias y Educación. Miradas múltiples de una relación. México: Durango. IUNAES - Radie A.C.
Fallows, S., & Steven, Ch. (2000). Integrating, key skills in higher education: Employability transferability for a learning life. London: Stylus Publishing.
Freire, P. (2011). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI Editores.
Gallego, J.L., & Rodríguez, A. (2015). Líneas de investigación sobre Educación Especial en España: un estudio bibliométrico (2006-2010). Revista de Ciencias Sociales, 21(2), 219-233. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/handle/10481/39415
Guido, L. (2012). Aprender a Aprender. México: Tercer Milenio.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2006). Metodología de la Investigación (4ª Ed.). México D. F.: McGraw-Hill Interamericana
Informe final Proyecto Tuning América Latina. (2007) España: Universidad de Deusto. Recuperado de: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. Técnicas y Metodología (4a ed.). México: Mc Graw Hill.
Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000 Ediciones
Mardones, J.M. (1991). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Barcelona: Anthropos.
Morín, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa Editorial.
Rodríguez, A., & Martínez, P. (2003). Aplicaciones de la informática a la psicometría en investigación educativa. Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 21, 163-166. Huelva (España). Doi: https://doi.org/10.3916/25566
Rodríguez, A. (2005). Research on special education needs: what and how to investigate in special education. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5-3(1), 97-112. Recuperado de: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/5/english/Art_5_41a.pdf
Rojas, R. (2008). Formación de investigadores educativos. Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés S.A. de C.V.
Salvador Mata, F. (2009). Didáctica General. (2a Ed.). Madrid: Prentice Hall.
Tobón, S. (2004). Formación Basada en Competencias. Pensamiento Complejo, Diseño curricular y didáctica. Bogotá: Eco.
Tobón, S. (2012). El enfoque socio formativo y las competencias: ejes claves para transformar la educación. En S. Tobón y A. JaikDipp (Coord.), Experiencias de Aplicación de las competencias en la educación y el mundo organizacional (pp. 3-31). Durango, México: Radie.
Universidad Santo Tomás (2017). Lineamientos para registro o actualización de los semilleros de investigación con impacto social. Tunja: Universidad Santo Tomás. Recuperado de: http://investigacion.ustatunja.edu.co/pdf/Lineamientos_semilleros_investigacion.pdf