Predominant Components of the Tutorial Action in University Students

Componentes predominantes de la acción tutorial en estudiantes universitarios

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Julia Guerrero-Ramírez Universidad César Vallejo, Lima, Perú
Doris Fuster-Guillén Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Eric Gálvez-Suarez Universidad Privada del Norte, Lima, Perú
Yolvi Ocaña-Fernández Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Dante Aguinaga-Villegas Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Abstract

The research related to the practice of tutorial action in university students, aimed to determine the predominant component of tutorial, recognizing that tutorial in the university is gaining value and significance for the benefit of the students, as a support area, orientation and coverage during the educational procedure in its different academic, professional and personal dimensions. The study corresponds to the quantitative approach, deductive hypothetical and substantive method, non-experimental, cross-sectional or transactional and explanatory design, with a population of 2629 students whose representative sample was 335 participants. The results of the same showed that 67% of the students considered that the tutorial action they received was adequate, while 33%, also states that the predominant dimension was the academic development. It is concluded that the tutorial action did have a significant and predominant presence since it was considered as adequate within the development of university life in undergraduate students; situation that confirmed and revalued the attention to different needs and interests by the students responding to an education of integral development.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Amor, M. (2012). La orientación y la tutoría universitaria como elementos para la calidad y la innovación en la educación superior. Modelo de Acción tutorial. (Tesis doctoral) Universidad de Córdoba, España. Recuperado de: http://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/7665/556.pdf?sequence=1

Amor, M. (2016). Evaluación de la orientación y la tutoría en la facultad de ciencias de la educación de la universidad de Córdoba. Educatio Siglo XXI, 34(1), 93-112. Doi: https://doi.org/10.6018/j/253231

Álvarez, P. (2012). Los planes de tutoría de carrera: una estrategia para la orientación al estudiante en el marco del EEES. Educar, 48(2), 247-266. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/259362

Álvarez, P. (2013). La Función Tutorial del Profesorado Universitario: Una Nueva Competencia de la Labor Docente en el Contexto del EEES. Revista Portuguesa de Pedagogía, 47(2), pp. 85-106. Recuperado de: https://impactum- journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1907

Caldera, J., Carranza, M., Jiménez, A., & Pérez, I. (2015). Actitudes de los estudiantes universitarios ante la tutoría. Diseño de una escala de medición. Revista de la Educación Superior, 44(1), pp. 103-124. Doi: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.04.004

Castellares, K. (2016). El docente universitario como tutor: La experiencia en los estudios generales. Revista PUCP En Blanco & Negro, 7(2), 86-93. Recuperado de: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/16110

Gil, A., Martínez, A., Tunnicliffe, A., & Moneo, J. (2013). Estudiantes universitarios y calidad del Plan de acción tutorial. Valoraciones y mejoras. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 63-87. Doi: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5567

Lemus, R., Torres, F., Serrano, M., & Gúzman G. (2015). La tutoría: eje fundamental para mejorar el rendimiento académico de alumnos de nivel superior. Innovación Educativa, 15(67), 90 – 110. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v15n67/v15n67a6.pdf

Lobato, C., & Guerra, N. (2016). La tutoría en la educación superior en Iberoamérica: Avances y desafío. Educar, 52(2), 379-398. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/pub/educar/educar_a2016v52n2/educar_a2016v52n2p379.pdf

Marcelo, N. (2015). Evaluación de la percepción de un programa tutorial dirigido a estudiantes de provincia en una universidad de lima. RIDU, 9(1), 1-16. Doi: https://doi.org/10.19083/ridu.9.401

Martínez, P., Pérez, J., & Martínez, M. (2014). Una (re)visión de la tutoría universitaria: la percepción de estudiantes y tutores de estudios de Grado. REDU-Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 269-305. Doi: https://doi.org/10.4995/redu.2014.6425

PRONABEC - Ministerio de Educación. (2012). Plan del Sistema de Tutoría para Instituciones de Educación Superior. Recuperado de: http://www.pronabec.gob.pe/inicio/publicaciones/documentos/plan_tutoria.pdf

Quintanal, J., & Miraflores, E. (2013). Un modelo de tutoría en la Universidad del siglo XXI. Madrid: Editorial CCS.

Sánchez, C., & Reyes, C. (2015). Metodología y Diseños en la investigación científica. Lima: Editorial Visión Universitaria.

Cited by

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.


OJS System - Metabiblioteca |