Are psychology theses published in Peru? An analysis of three top-ranked universities in the Scimago ranking
¿Se publican las tesis sustentadas de psicología en el Perú? Un análisis de tres universidades mejor posicionadas en el ranking Scimago
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
In order to determine the characteristics and frequency of publication of psychology theses from three Peruvian universities with better positioning in the Scimago ranking, a descriptive study of document analysis wasconducted on 180 undergraduate theses approved in the period 2010 -2019. The search for articles was carried out in Google Scholar and the Scopus database. The results indicate that the theses in greater proportion are of correlational type (53.3%), oriented to a line of clinical and health psychology (51.1%), considering a high school type population (26.1%) and with a sample size between 51 to 200 participants (47.2%). Only three studies were published in indexed journals. It is concluded that the frequency of publication of theses from Peruvian universities that lead the Scimago Ranking is very low. This reveals the need to strengthen formative research and promote strategies to increase scientific production from the Peruvian undergraduate level.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aiquipa, J. J., Ramos, C. M., Curay, R., & Guizado, L. L. (2018). Factores implicados para realizar o no realizar tesis en estudiantes de psicología. Propósitos y Representaciones, 6(1), 53–82. http://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.180.
Alarco, J. J., Changllio-Calle, G., & Cahuana-Salazar, M. (2017). Investigación en pregrado: Interés según sexo y ciclo académico. Educación médica, 18(1), 67–73. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.04.004
Atamari-Anahui, N., Roque-Roque, J. S., Robles-Mendoza, R. A., Nina-Moreno, P. I., & Falcón-Huancahuiri, B. M. (2015). Publicación de tesis de pregrado en una facultad de Medicina en Cusco, Perú. Revista Médica Herediana, 26(4), 217–221. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2015000400003
Castro-Maldonado, B., Callirgos-Lozada, C. C., Caicedo-Písfil, M. K., Plasencia-Dueñas, E. A., & Díaz-Vélez, C. (2015). Características de las tesis de pre-grado de Medicina de una universidad pública del Perú. Horizonte Medico, 15(3), 34–39. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-558X2015000300006
Castro, Y., Cósar-Quiroz, J., Arredondo-Sierralta, T., & Sihuay-Torres, K. (2018). Producción científica de tesis sustentadas y publicadas por estudiantes de Odontología. Educación Medica, 19(2), 85-89. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.002
Corrales-Reyes, I. E., Dorta-Contreras, A. (2018). Producción científica estudiantil: Propuestas para su estímulo. Medwave, 18(1), e7166. http://dx.doi.org/10.5867/medwave.2018.01.7166
Escudero-Cabarcas, J. M., Teherán-Suarez, M. Y., Cruz-Melgarejo, K. D. la, Vargas-Jiménez, D., & Daza-Gutiérrez, M. (2018). Tendencias temáticas en psicología publicadas por Psicogente en el período 2014-2017. Psicogente, 21(40), 560–585. http://www.scielo.org.co/pdf/psico/v21n40/0124-0137-psico-21-40-00560.pdf
Gómez, M. A. (2016). Sobre la psicología organizacional y del trabajo en Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 7(1), 131–153. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/1438/pdf
Huaraca, C., Apaza, A., y Mejía, C. (2017). Realidad peruana de la publicación científica estudiantil en los últimos diez años. Educación Médica Superior, 31(3), 124–134. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1019
León, F. R. (2016). ¿Qué significa una tesis de investigación en psicología en el Perú? Persona, (019), 151-166. https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.977
Luna-Solís, Y. (2015). Producción científica en salud mental en Perú: Reto en tiempos de reforma de salud. Acta Médica Peruana, 32(1), 36–40. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172015000100005
Mayta-Tristán, P. (2016). Tesis en formato de artículo científico: Oportunidad para incrementar la producción científica universitaria. Acta Médica Peruana, 33(2), 95–98. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172016000200001
Mamani, O. J. (2018). Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propósitos y representaciones, 6(2), 301–338. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.224
Mamani-Benito, O. J. (2019). La asesoría de tesis en pregrado: una labor que requiere un nuevo enfoque. Revista Médica Herediana, 30(2), 301–338. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.20453/rmh.v30i2.3555
Mamani, O., Verastegui, A., Mejia, C., & Caycho, T. (2020). Publicación científica de asesores de tesis de psicología de 30 universidades peruanas. Revista Interamericana de Psicología, 54(1), e1124. https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/view/1124
Mejía, C., Valladares-Garrido, M., & Valladares-Garrido, D. (2018). Baja publicación en revistas científicas de médicos peruanos con doctorado o maestría: Frecuencia y características asociadas. Educación Médica, 19(2), 135-141. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.009
Miyahira, J. (2018). Se necesita mejorar el proceso de elaboración de tesis en pregrado. Revista Médica Herediana, 29(3), 135–136. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2018000300001
Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of clinical and Health psychology, 7(3), 847–862. http://www.aepc.es/ijchp/GNEIP07_es.pdf
El Peruano (2014). Nueva Ley Universitaria 30220. https://www.sunedu.gob.pe/nueva-ley-universitaria-30220-2014/
Osada, J., Loyola-Sosa, S., & Ruiz-Grosso, P. (2014). Publicación de trabajo de conclusión de curso de estudiantes de medicina de una universidad peruana. Revista Brasileira de Educação Médica, 38(3), 308–313. https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000300004
Scimago (2018). Scimago Institutions Ranking, Perú. https://www.scimagoir.com/rankings.php?country=PER&year=2012
Taype-Rondán, Á., Carbajal-Castro, C., Arrunategui-Salas, G., & Chambi-Torres, J. (2012). Limitada publicación de tesis de pregrado en una facultad de medicina de Lima, Perú, 2000-2009. Anales de la Facultad de Medicina, 73, 153–157. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37923188012
Taype-Rondán, Á., Lajo-Aurazo, Y., & Huamaní, C. (2012). Producción científica peruana sobre trastornos mentales en SciELO-Perú, 2006-2011. Revista Médica Herediana, 23(3), 166–171. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2012000300005
Velandia, M. S., Salamanca, Y., & Alarcón, M. F. (2018). Psicología de la salud en Colombia: formación e investigación. Psychologia, 12(2), 75–87. https://doi.org/10.21500/19002386.3304
Ventura-León, J. (2019). De regreso a la validez basada en el contenido. Adicciones, 0(0), 1-3. https://doi.org/10.20882/adicciones.1213