Information and Communication Technology (ICT) and its Practice in Educational Evaluation

Tecnología de Información y Comunicación (TIC) y su práctica en la evaluación educativa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ronald M. Hernández
Isaac Sanchez Cáceres
Jesús Roberto Zarate Hermoza
Daniela Medina Coronado
Telmo Pablo Loli Poma
Georgina Raquel Arévalo Gómez
Abstract

The ways in which pedagogical practices have evolved and how to understand the teaching and learning process are different. With the use of the Internet, the sources of information and evaluation are amplified, and educational agents within virtual education play an important role, reflecting on a new paradigm of learning and knowledge construction. From the theoretical review carried out in this document, aspects for virtual education and the tendency to an evaluative practice that does not deal exclusively with the classroom are exposed, since the intercommunication tools become and contribute to a new pedagogical practice focused on learning, giving rise to a more active role for students.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Aguilar, R. (2004). La guía didáctica, un material educativo para promover el aprendizaje autónomo. Evaluación y mejoramiento de su calidad en la modalidad abierta ya distancia de la UTPL. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 7(1-2), 179-192. https://doi.org/10.5944/ried.7.1-2.1082

Cabero-Almenara, J., Cejudo, M. D. C. L., & Lozano, J. A. M. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 261-279. Doi: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206

Cabero-Almenara, J., Arancibia Muñoz, M. L., Valdivia Zamorano, I., & Aranedas Riveros, S. M. (2018). Percepciones de profesores y estudiantes de la formación virtual y de las herramientas en ellas utilizadas. Revista Diálogo Educacional, 18 (56), 149-163. Doi: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.18.056.DS07

Cabero-Almenara, J., Gallego-Pérez, O., Puentes Puente, Á., & Jiménez Rosa, T. (2018). La “Aceptación de la Tecnología de la Formación Virtual” y su relación con la capacitación docente en docencia virtual. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 225-241, Doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10028

Duart, J., & Martínez, M. J. (2001). Evaluación de la calidad docente en entornos virtuales de aprendizaje. Recuperado de: https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1JDJ1SFVP-X2JLXJ-11MG/Evaluacion_de_la_calidad_docente.pdf

Fernández Pérez, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar. Madrid, Siglo XXI.

García Aretio, L. (2014). Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Madrid: Síntesis.

Guitert, M., Lloret, T., Giménez, F., & Romeu, T. (2005). El treball i l’aprenentatge cooperatius en entorns virtuals: El cas de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Coneixement i Societat. Revista d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació, 8, 44-77. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Coneixement/article/view/18373

Martín Sánchez, MA., & López Meneses, E. (2012). La sociedad de la información y la formación del profesorado. E-actividades y aprendizaje colaborativo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(1), 15-35. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/775

Mateo, J. (1990). La toma de decisiones en el contexto de la evaluación educativa. Revista de Investigación Educativa, 8, 16, 95-112.

Montesinos, M. T. F. (2004). Evaluar a través de Internet. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 24, 79-88. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61233

Pérez Juste, R., & García Ramos, J.M. (1989). Diagnóstico, evaluación y toma de decisiones. Madrid: Rialp

Rodríguez, M. (2005). Aplicación de las TIC a la evaluación de alumnos universitarios. Revista Electrónica Teoría de la Educación, 6 (2). Recuperado de: http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/18185

Rubilar, P. S., Alveal, F. R., & Fuentes, A. C. M. (2017). Evaluación de la alfabetización digital y pedagógica en TIC, a partir de las opiniones de estudiantes en Formación Inicial Docente. Educação e Pesquisa, 43(1), 127-143. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201701154907

Tapia, J. A. R., Ávila, M. M., & Paz, M. D. L. L. S. (2016). El impacto de las TICs en la calidad de la educación superior. Revista de investigación en ciencias contables y administrativas, 1(1), 28-44. Recuperado de: http://ricca.umich.mx/index.php/ricca/article/view/1/45

Cited by

Most read articles by the same author(s)


OJS System - Metabiblioteca |