Perception of university teaching skills from the academic and student perspective
Percepción de competencias docentes universitarias desde la perspectiva académica y estudiantil
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
A permanent challenge in higher education is the development of teaching skills in academics to respond to the new profile of the student, demanding changes in the way teaching is delivered and evaluated. Here we evaluate the perception of university teaching skills from the perspective of students and the institutional perspective provided by teachers, as well as differences by gender, in a sample of 1837 students and 227 academics from a publicuniversity in two regions of south-central Chile. The general results indicate that teachers give greater importance to skills than students. Likewise, while students value skills, generating a pleasant climate in class and innovating in work practices, academics give greater importance to the transmission of knowledge and making evaluations more flexible. Nevertheless, there is agreement between both groups, considering that planning classes is the least important competence. With respect to differences by sex, women (students and teachers) tend to give more importance to skills than men. The results point toward establishing better interpersonal relations between students and teachers beyond the classroom and above the transmission of knowledge itself, considering gender differences.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alarcón-Quinapanta, M. del R., Freire-Lescano, L. R., Pérez-Barral, O., Frías-Jiménez, R. A., & Nogueira-Rivera, D. (2019). Medición del rendimiento del Talento Humano en Instituciones de Educación Superior: producción científica. Ingeniería Industrial, 40(1), 24–36.
Allard, R. (1998). Las nuevas tecnologías en el contexto de las políticas de fomento de calidad de la Educación Superior. Santiago: Consejo Superior de Educación de Chile.
Ángel-Macías, M. A., Ruiz-Díaz, P., & Rojas-Soto, E. (2017). Propuesta de competencias profesionales para docentes de programas de salud en educación superior. Revista de La Facultad de Medicina, 65(4), 595–600. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n4.58620
Arza, N., De Salvador, X. & Mascarenhas, S. (2014). La función tutorial del profesorado: estudio evaluativo en tres universidades federales brasileñas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 105-.‐121. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.3.204081
Asún Dieste, S., Rapún López, M., & Romero Martín, M. R. (2019). Percepciones de Estudiantes Universitarios sobre una Evaluación Formativa en el Trabajo en Equipo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 175–192. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.010
Baeza Reyes, A & Lamadrid Álvarez, S. (2019). ¿Igualdad en la academia? Barreras de género e iniciativas en una universidad pública (2013-2018). Pensamiento Educativo, 56 (1), 1-17, doi: 10.7764/PEL.56.1.2019.9
Blašková, M., Blaško, R., & Kucharčíková, A. (2014). Competences and Competence Model of University Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 457–467. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.407
Bok, D. (1992). Educación Superior. Argentina: El Ateneo.
Bozu, Z., & Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes . Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87–97. Retrieved from http://padula.detodoproducciones.com.ve/IS3_1_El profesorado universitario.pdf
Chadwick, C. (1983). Teorías del aprendizaje para el docente. Santiago, Chile: Universitaria.
Clemente-Ricolfe, J., & Escribá-Pérez, C. (2013). Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad. Revista de Educación, (362), 535–561. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-241
Corvalán, Ó. (2009). Calidad y evaluación de los aprendizajes y competencias en la Educación Superior. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 1(3), 5–28. Retrieved from http://www.educandus.cl/ojs/index.php/fcompetencias/article/view/35/36
Díaz, J., & Márquez, J. (2007). Estimación del potencial de competencias en la implementación de ejes transversales en instituciones de Educación Superior. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 205–224.
Domínguez, S. (2012). Propuesta para el cálculo del Alfa Ordinal y Theta de Armor. Revista de Investigación en Psicología, 15(1), 213–217.
Etchegaray, P., Pascual, G., & Calderón, O. (2018). Enseñanza de competencias genéricas en cursos de formación general de una universidad chilena: La visión de estudiantes y docentes. Revista Internacional de Investigación En Ciencias Sociales, 14(1), 77–88. https://doi.org/10.18004/riics.2018.julio.077-088
Erceg-Hurn, D. M., & Mirosevich, V. M. (2008). Modern Robust Statistical Methods: An Easy Way to Maximize the Accuracy and Power of Your Research. American Psychologist, 63(7), 591–601. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.7.591
Fernandes, D. J., Sotolongo, M., & Martínez, C. C. (2016). La evaluación del desempeño por competencias: Percepciones de docentes y estudiantes en la educación superior. Formacion Universitaria, 9(5), 15–24. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000500003
Fernández, G. (2007). Las Competencias: Clave para una Gestión Integrada de los Recursos Humanos. España: Deusto.
Fugellie, B. (2009). Educar el ser: La urgencia del cambio. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 1(3), 29–34. Retrieved from http://dta.utalca.cl/ojs/index.php/fcompetencias/article/view/36/39
Fugellie, B., Rodríguez, E., & Yupanqui, A. (2009). Reflexiones sobre competencias y formación universitaria. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 1(3), 56–63. Retrieved from http://www.educandus.cl/ojs/index.php/fcompetencias/article/view/38/41
Gomez, Ezequiel (2016). ¿Buenos profesores? La voz de los estudiantes de escuelas secundarias en contextos urbanos marginales. Pensamiento Educativo 53 (2), 1-12. doi: 10.7764/PEL.53.2.2016.7
González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Fase 1. Universidad de Deusto y Universidad de Groningen.
González, R., & González, V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las Universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 43(6).
Gutiérrez-Diez, M. del C., Piñón Howlet, L. C., & Sapién Aguilar, A. L. (2020). Competencias docentes: brecha entre teoría y percepciones en la Universidad Autónoma de Chihuahua. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.647
Gutiérrez, S., & de Pablos, C. (2010). Análisis y evaluación de la gestión por competencias en el ámbito empresarial y su aplicación a la universidad. Revista Complutense de Educación, 21(2), 323–343. Retrieved from https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED1010220323A/15112
Huerta, J., Pérez, I., & Castellanos, A. (n.d.). Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales.
Hurtado Espinoza, A. K. & Madueño Serrano, M.L. (2017). Propiedades psicométricas del instrumento prácticas derivadas del aprendizaje social del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (3), 93-‐106. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.291731
Ibáñez-Martín, J. A. (1990). Dimensiones de la Competencia Profesional del Profesor de Universidad. Revista Española de Pedagogía, 48(186), 239–280.
Irigoyen, J., Jiménez, M., & Acuña, K. (2011). Competencias y Educación Superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), 16(48), 243–266.
Jiménez, Y., Hernández, J., & González, M. (2013). Competencias profesionales en la educación superior: justificación, evaluación y análisis. Innovación Educativa, 13(61), 45–65.
Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las Competencias. Barcelona: Gestión 2000.
Levy-Leboyer, C. (1995). Gestión de las Competencias. Barcelona: Gestión 2000.
López, A. B., González, I., & De León, C. (2014). Perfil de un buen docente. Aplicación de un protocolo de evaluación de las competencias del profesorado universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 17(1), 133–148. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1.190531
Martínez, A. (2008). Competencias docentes del profesorado universitario de calidad. Primer Coloquio de Investigación Muldisciplinaria. Facultad de Estudios Profesionales, Acatlán, UNAM. México.
McCauley, C., Ohlott, P., & Ruderman, M. (1989). On the job development: a conceptual model and prelimiary investigation. Jal of Managerial Issues, 1(2), 142–158.
McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for “intelligence.” American Psychologist, 28(1), 1–14. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Citation&list_uids=4684069
Mertens, L. (1996). Competencia Laboral: Sistemas, Surgimiento y Modelos. Montevideo: Cinterfor.
Moreno Murcia, J. A., & Silveira Torregrosa, Y. (2015). Perfiles motivacionales de estudiantes universitarios. Procesos de estudio y satisfacción con la vida. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 18(3), 169. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.200441
Oliveros, L. (2006). Identificación de competencias: una estrategia para la formación en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 17(1), 101–118. Retrieved from http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0606120101A/15882
Oyanedel, J. C., Vargas, S., Mella, C., & Páez, D. (2017). Cálculo de confiabilidad a través del uso del coeficiente Omega de McDonald. Revista Médica de Chile, 145(2), 272–273. https://doi.org/https://doi.org/10.4067/S0034-98872017000200018
Pedraja, L., Rodríguez, E., & Villarroel, C. (2012). Los estilos de liderazgo y la gestión de recursos humanos: una reflexión acerca del impacto sobre el desempeño de los estudiantes en la educación media. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 20(3), 376–385.
Porto, A.M & Mosteiro, M.J. (2014). Innovación y calidad en la formación del profesorado universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 141-156 DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.3.204101
Posada, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación, 1–33.
Quinn, R., Faerman, S., Thompson, M., & McGrath, M. (1994). Maestría en la Gestión de Organizaciones: Un modelo operativo de Competencias. (1st ed.). Díaz de Santos.
Riveros Munévar, F., Bohórquez Borda, D., López Castillo, S., & Sepúlveda Rodríguez, E. (2015). Diseño y validación de un instrumento para medir las actitudes frente a la labor profesional del psicólogo. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 8(2), 55–65.
Rumbo, M. B. (1998). La calidad de la enseñanza universitaria y el desarrollo profesional de su profesorado. A Coruña: Grupo Editorial Universitario.
Sachau D. Resurrecting the Motivation-Hygiene Theory: Herzberg and the positive psychology movement. Human Resource Development Review. 2007; 6(4):377-93.
Salas, W. (2005). Formación por Competencias en Educación Superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. Revista Iberoamericana de Educación, 36(9).
Salazar, C., & Chiang, M. (2007). Competencias y desempeño laboral. Taller de Empleo Regional, 30, 21–37. Retrieved from http://www.tallerdeempleo.cl/informes/ter030.pdf
Salazar, C., Chiang, M., & Muñoz, Y. (2016). Competencias docentes en la educación superior: Un estudio empírico en la Universidad del Bío-Bío. Revista Actualidades Investigativas En Educación, 6(1), 1–28. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i1.22383
Salazar, M., Mendoza-Llanos, R., & Muñoz, Y. (2020). Impacto diferenciado del tiempo de formación universitaria según institución de educación media en el desarrollo de habilidades sociales. Propósitos y Representaciones, 8(2). Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.416
Salazar, C., & Yobánolo, R. (2002). Identificación de competencias del docente de excelencia de la Universidad del Bío-Bío. Theoria, 11(1), 77–85. Retrieved from http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=29901111
Segura, M. (2004). Hacia un perfil del docente Universitario. Ciencias de La Educación, 1(23), 9–28. Retrieved from http://servicio.cid.uc.edu.ve/educacion/revista/a4n23/23-1.pdf
Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. Retrieved from http://www.books24x7.com/marc.asp?isbn=047154809X
Tigelaar, D., Dolmans, D., Wolfhagen, I., & Van Der Vleuten, C. (2004). The development and validation of a framework for teaching competencies in higher education. Higher Education, 48(2), 253–268.
Vargas, J. G. (2017). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. Red Internacional de Investigadores En Competitividad Memoria Del I Congreso, 4(1), 2100–2119. Retrieved from http://riico.net/index.php/riico/issue/view/14
Villarroel, V. A., & Bruna, D. V. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes. Formación Universitaria, 10(4), 75–96. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008
Yáñez, Ó. J., Sánchez, C. O., & Held, B. H. (2016). Atributos de una docencia de calidad en la educación superior: Una revisión sistemática. Estudios Pedagógicos, 42(3), 483–506. https://doi.org/10.4067/s0718-07052016000400026
Zabalza, M. (2003). Competencias Docentes del Profesorado Universitario: Calidad y Desarrollo Profesional. Madrid: Ediciones Nancea.