Learning Strategies for the Development of the Autonomy of Secondary School Students

Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Milagros Maldonado-Sánchez Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Dante Aguinaga-Villegas Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
José Nieto-Gamboa Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Félix Fonseca-Arellano Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Linda Shardin-Flores Universidad Continental, Huancayo, Perú
Violeta Cadenillas-Albornoz Universidad César Vallejo, Lima, Perú
Abstract

The objective of this research was to determine the predominant learning strategy that is related to the development of the autonomy of students belonging to the seventh semester from a public educational institution in Lima. It was developed as a substantive research and with a quantitative approach. Its design was non-experimental and cross-sectional-correlational. The population consisted of 171 students, to whom two questionnaires were applied. The results showed that the information coding strategy has more weight on the development of the autonomy of the students in question. Likewise, it is a risk strategy that means that a student who does not manage it, he will always present low levels of autonomous learning.

Keywords

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References / See

Aebli, H. (2001). Factores de enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo (5a ed.). España. Narcea.

Başbaği, L., & Yilmaz, O. (2015). Autonomous foreing language learning. Journal of Languages and Culture, 6(8), 71-79. Doi: https://doi.org/10.5897/JLC2015.0338

Cárcel, F. (2016). Desarrollo de habilidades mediante el Aprendizaje Autónomo. 3C Empres, Valencia España. 5(3), 52- 60. Doi: http://dx.doi.org/10.17993/3cemp.2016.050327.63-85

Cerezo, M., Casanova, P., De la Torre, M., & De la Villa, M. (2015). Estilos educativos paternos y estrategias de aprendizaje en alumnos de educación secundaria. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 51-61. Recuperado de: https://formacionasunivep.com/ejep/index.php/journal/article/view/63/88

Esteban, M., & Zapata, M. (2016). Estrategias de aprendizaje y eLearning. Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 50(15) 1-12. Recuperado de: https://revistas.um.es/red/article/view/23941

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Knowles, M. (1975). Self-Directed Learning: a guide for learners and teachers. New York: Associated Press.

Lobato, C. (2006). Métodos y modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Universidad

Loret de Mola. (2011). Estilos y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Peruana los Andes, Revista estilos de aprendizaje, 4(8), 149- 184. Recuperado de: http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/69/45

Manrique, L. (2004). El aprendizaje autónomo en la educación a distancia. LatinEduca2004.com Primer Congreso Virtual Latinoamericano de Educación a Distancia – Perú. Recuperado de: http://departamento.pucp.edu.pe/educacion/noticias/el-aprendizaje-autonomo-en-la-educacion-a-distancia/

Martínez, M. (2014). Estrategias para promover el desarrollo del Aprendizaje Autónomo en el alumno de Matemáticas I del nivel medio superior (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León, México

Marrugán, M., Carbonero, M., León, B., & Galán, M. (2013). Análisis del uso de recuperación de la información por alumnos con alta capacidad intelectual (9 – 14 años) en función del género, edad, nivel educativo y creatividad. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 185–198. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.147361

Monereo, C. (2004). Estrategias de Enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado aplicación en la escuela. Graó. Barcelona.

Peña, C., & Cosi, E. (2017). Relación entre las habilidades de pensamiento crítico y creativo y el aprendizaje autónomo en estudiantes de la Facultad de Ciencias Matemáticas. Pesquimat, 20(2): 37 – 40. Doi: http://dx.doi.org/10.15381/pes.v20i2.13965

Pérez, L. (2013). El rol del docente en el aprendizaje autónomo: la perspectiva del estudiante y la relación con su rendimiento académico. Revista Repositorio Digital de Ciencia y Cultura de El Salvador, 7(11) 45-62.

Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Madrid: Narcea.

Tobón, O. (2012). Estrategias didácticas para desarrollar el pensamiento lógico matemático en los niños de 3 a 4 años del hogar Campanitas. Caldas: Corporación Universitaria Lasallista. Facultad de Ciencias Sociales y Educación.

Cited by

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.


OJS System - Metabiblioteca |